چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 16 بهمن 1392 ، 45 : 14

کد خبر : 2259

از 0 نفر 0

از سوریه تا اوکراین

از سوریه تا اوکراین

منوچهر حبیبی/ روز جمعه یازدهم بهمن ماه، هنوز کنفرانس ژنو 2 سوریه تمام نشده بود که کنفرانس سه روزه امنیتی مونیخ در آلمان آغاز به کار کرد. ...

روز جمعه یازدهم بهمن ماه، هنوز کنفرانس ژنو 2 سوریه تمام نشده بود که کنفرانس سه روزه امنیتی مونیخ در آلمان آغاز به کار کرد. این کنفرانس با حضور نمایندگان بسیاری از کشورها برای بررسی اوضاع امنیت جهانی هر سال برگزار می­گردد. در این نشست از وزیران خارجه تا کاردارها و شماری از شخصیت­های برجسته سیاسی و امنیتی حضور دارند. عمده­ ترین موضوعات این نشست باز بررسی مسأله و بحران سوریه، ناارامی­های اوکراین و پرونده هسته­ ای کشورمان و توافق­ های به دست آمده عنوان گردید.

اما در کنار برگزاری این کنفرانس، اگر از حال و روز مردم بخش­هایی از دنیا بگوییم، این طور باید گفت که همچنان آفریقا ناامن است. در آفریقای مرکزی هر روز ده­ها تن کشته می­شوند. در سودان جنوبی جنگ داخلی و خشونت بیداد می­کند. در آسیا و خاورمیانه وضع بهتر از آفریقا نیست. در عراق در ماه گذشته نزدیک به 1000 تن در درگیری­ها و انفجارهای شهرهای مختلف کشته شدند. در همسایگی عراق، در سوریه جنگ داخلی به شدت ادامه دارد، بخش­هایی از این کشور به سرزمین سوخته تبدیل شده، بیش از 9 میلیون تن آواره­ اند و ده­ها هزار تن هم ناپدید شده ­اند و بیش از یکصد و بیست هزار تن نیز تاکنون کشته شده­ اند.

کمی آن طرف­تر در لیبی، بعداز دیکتاتور 44 ساله ناآرامی و ناامنی در شهرهای این کشور همچنان قربانی می­گیرد. در مصر یک حکومت قانونی سرنگون شده و بابت چند دستگی در میان مردم هر روز شاهد قتل و کشتار در یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه هستیم.

حکایت افغانستان و پاکستان که جای خود دارد. هر دو کشور، قربانی جنگ شیعه و سنی هستند و طالبان در هر دو کشور امنیت شهروندان را سلب کرده است.

و اما کمی آن طرف­تر در اوکراین متحد چند دهه  روسیه، اوضاع به شدت بحرانی است و هر لحظه احتمال کودتای ارتش در آن کشور می­رود.

اینها بخشی از مناطق ناامن و بحران زده دنیا هستند. شاید اگر بیشتر توجه کنید می­توانید تایلند و بخش­های دیگر آفریقا را به این لیست اضافه کنید.

واقعا جهان سومی­ها را چه شده است که بسیاری از آنها یا درگیر جنگ داخلی­ اند و یا باید با برخی دیکتاتوری­ها بسوزند و بسازند؟

شاید وقتی به فجایع رخ داده در برخی از این کشورها بپردازید، بیشتر متوجه عمق تحقیر و ضایع کردن حقوق آدم­ها می­شوید. یقینا مثله کردن آدم­ها در سوریه بسیار تکان دهنده بود.

اما همین چند روز پیش دنیا با صحنه­ های دلخراش دیگری در اوکراین روبرو شد. وقتی دیمیتری بولائوف ناراضی اوکراینی بعد از یک هفته ربوده شدن در مقابل دوربین­ها قرار گرفت بسیاری از مردم دنیا باور نمی­کردند که در قرن بیست و یکم و در کشوری چون اوکراین این چنین آدم­ها را شکنجه می­کنند. این همان درد و مصیبتی است که متأسفانه نیروهای امنیتی در برخی کشورها به آن مبادرت می­ورزند. زندان و اسارت و شکنجه ­های روحی و جسمی در ابعاد و به شکل­های گوناگون هنوز رواج دارد. وقتی تصاویر بریدن گوش و صورت و سوزاندن شکم و پشت بولائوف را به نمایش گذاشتند، وقتی خودش از به صلیب کشیده شدن و میخ کوب کردنش می­گفت، جای هیچ شک و تردیدی باقی نمی­گذارد که در سیاه چال­های اوکراین و برخی کشورها، چه جنایاتی رخ می­دهد. آن هم توسط نیروهایی که نه اوکراینی که روسی بودند.

البته مردم اوکراین تنها ملتی در دنیا نیستند که باید برای استقلال، قربانی دهند. فرار از دست روس­ها چه بسا هولناک­تر از رهایی از چنگال آمریکایی­هاست.

حال در اجلاس امنیتی مونیخ می­خواهند چه بگویند وقتی شاه بیت این اجلاس باز زورآزمایی آمریکایی­ها با روس­هاست. قطعا مفاد بیانیه این نشست همچون سال گذشته تأکید بر تلاش برای ایجاد امنیت و صلح جهانی و توجه به بحران­ها و حل و فصل مشکلات در چارچوب قطعنامه­ های صلح  سازمان ملل و شورای امنیت خواهد داشت. اما آیا این راهکار ناامنی­های امروز در بسیاری از نقاط دنیاست؟

مثلا بحران سوریه که در مذاکرات ژنو 2 تنها توانست نیروهای درگیر را زیر یک سقف جمع کند، می­تواند به این زودی­ها به پایان شرافتمندانه ­ای برسد؟ آیا مردم مصر که امروز پشیمان از آزادی خواهی شده­ اند می­توانند رنگ آزادی و دمکراسی واقعی را در دولت غیرنظامی تجربه کنند؟ آیا اوکراینی­ها قربانی توافق روسیه و آمریکا نمی­شوند و به یک استقلال واقعی می­رسند؟ آیا مردم کره شمالی از چنگال یک دیکتاتور و یا بهتر بگوییم یک سیستم فاشیستی رهایی می­یابند؟ آیا آفریقای جنوبی بعد از ماندلا کشور با ثباتی می­ماند تا الگویی شایسته و مناسب برای ملتهای دربند و استعمار زده و استثمار شده آفریقا باشد؟ آیا پاکستانی­ها و افغانی­ها به جای برادر کشی، دست دوستی به یکدیگر و همسایگان می­دهند تا امنیت واقعی را تجربه کنند؟

یقینا علیرغم امیدواری­ها و تلاش­های انسانی که صورت می­گیرد، نشست سالانه امنیتی مونیخ و کنفرانس­هایی که در راستای حفظ منافع ابرقدرت­ها و کشورهای تحت الحمایه­ شان برگزار می­گردد نمی­تواند به احقاق حقوق ملت­های جنگ زده و دربند بینجامد.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها