چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 6 تیر 1390 ، 47 : 12

کد خبر : 249

از 0 نفر 0

نقد ي بر مقاله ي بازتاب فيلم قيصر بر سينما و جامعه ايران > و پاسخ آن

نقد ي بر مقاله ي  بازتاب فيلم قيصر بر سينما و جامعه ايران > و پاسخ آن

به استحضار مي رسانند در روزنامه طلوع به شماره 1124 يكشنبه ...

سردبير محترم روزنامه طلوع

با سلام و خسته نباشيد،

به استحضار مي رسانند در روزنامه طلوع به شماره 1124 يكشنبه 15 اسفند89 صفحه 8 مطلبي با موضوع بازتاب فيلم قيصر به سينما و جامعه ايران قسمت ششم چاپ گرديد كه كارشناس محترم آن روزنامه با تعريف و تمجيد بيجا از مشتي هنرپيشه لاابالي قبل از انقلاب كه با فيلم هايشان در اين مملكت مشغول ترويج فساد و فحشا و لودگي بوده قصد دارد سينما قبل از انقلاب با رونق جلوه دهد و سينما بعد از انقلاب را بي رونق در صورتي كه چنين نيست افرادي كه سن و سالشان اجازه دهد مي دانند قبل از انقلاب %70 از مردم از داشتن تلويزيون محروم بودند و به همين جهت همه به سينما روي مي آوردند ولي در حال حاضربا اين همه امكانات كه وجوددارد مانند تلويزيون با كانال هاي مختلف و امكانات صوتي و تصويري، ديگر اكثر مردم دنيا رغبت زيادي به سينما ندارند و نبايد عدم استقبال مردم از سينمارا به بعد از انقلاب نسبت داد و با تعريف بي جا از مشتي هنرپيشه فاسد قبل از انقلاب براي مردم و به خصوص جوانان شبهه به وجود آورد ، لذا انتظار مي رود مسئولين محترم به موضوعات منتشره توجه بيشتري داشته تا به شعور فرهنگي و آگاهي مردم اهانت نشود.                                                              ناصر آباد

 

تقديرتاريخي سينما، پاسخ به نقد آقاي ناصر آباد

    مقاله ي من پژوهشي جامعه شناسانه، از سينماي ايران است! نمي دانم شما با قسمت ششم آن كه در تاريخ 15/12/89 روزنامه ي طلوع منتشر شد مشكل داريد، يا با همه ي آن؟ البته بهتر بود صبر مي كرديد تا تمام قسمت ها منتشر شود، بعد نقد خود را ارائه مي داديد!  با احترام به نظر شما، نكاتي را به عرض مي رسانم!

    1- قصد من تعريف وتمجيد ار هنر پيشگان به قول شما لا ابالي وفروش يا عدم فروش فيلمها نبود، بلكه ياد آور شدم: در بين تمام فيلمهايي كه قبل از انقلاب ساخت شد، فروش گنج قارون به كار گرداني سيامك ياسمي وقيصر به كارگرداني مسعود كيميايي، از همه بيشتر بود!

 2- استدلال شما، در مورد فروش فيلم، بي معني است، چون فروش فيلم در اروپا وآمريكا وبه طور كلي ، جهان روز به روز، بيشتر مي شود وامكاناتي كه نام برديد در آنجا بيشتراز اينجاست، ولي نتوانسته جاي سينما را بگيرد!

3- اكثر هنر پيشگان قبل از انقلاب، بعد از انقلاب هم در سينما ماندند وبه فعاليت خود ادامه دادند، براي نمونه خانم پروانه معصومي كه سال قبل در حضور رهبر انقلاب صحبت كرد يكي ازآنهاست!

4- اگر  برخي از فيلم هاي قبل از انقلاب فاسد بوده، آنرا نبايد به همه ي سينماي قبل ازانقلاب نسبت داد، چون در آن زمان هم فيلم هاي خوب ساخته مي شد، از جمله فيلم گاو كه امام راحل (ره) از آن تعريف كرد، با اينكه فيلمنامه ي آن بر اساس داستاني از يك شخص بي دين بود!

5- شما مجازيد نظرخودتان را اظهار كنيد، ولي حق نداريد قيّم مردم شويد وبه جاي آنها قضاوت كنيد، شما چگونه دانستيد كه به آگاهي وشعور مردم ايران اهانت شده؟ نقد شما از اين بابت غير منطقي است واحساس به جاي عقل حكم مي كند!

6- من از كودكي با سينما ارتباط داشته ام، فيلم هاي خارجي واكثر فيلم هاي ايراني قبل از انقلاب را ديده ام، نظرم راجع به سينما وتأثير فيلم قيصر، اين است كه در مقاله آورده ام، شما هم نظر خودتان را بنويسيد، قضاوت را به عهده ي مردم آگاه وبا شعور ايران بگذاريد!

7- از اينكه احساس مسئوليت كردي ونقد نوشتي، خوشحالم، اگر روي بقيهي مطالب، يعني ازقسمت نهم تا پانزدهم، ايرادي هست بنويسيد، در حد توان پاسخ مي دهم.در ضمن، من كارشناس رسمي روزنامه ي طلوع نيستم، بلكه دوست آقاي جعفري زاده وهمكار افتخاري روزنامه ام.                محمد رجبي


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها