یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 5/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 22 آذر 1401 ، 36 : 18

کد خبر : 26328

از 0 نفر 0

یک مقام مسئول سازمان مالیاتی: هر کارمند سالانه ۹ میلیون تومان مالیات می‌پردازد

یک مقام مسئول سازمان مالیاتی: هر کارمند سالانه ۹ میلیون تومان مالیات می‌پردازد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: باید توجه داشت که در مشاغل خرد برای مثال در مشاغل مرتبط با حقوق‌بگیران دولتی، این افراد به طور میانگین سالانه 9 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند یعنی طبق گزارش‌های سال گذشته هر کارمند مالیات تومان مالیات پرداخته است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: باید توجه داشت که در مشاغل خرد برای مثال در مشاغل مرتبط با حقوق‌بگیران دولتی، این افراد به طور میانگین سالانه 9 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند یعنی طبق گزارش‌های سال گذشته هر کارمند مالیات تومان مالیات پرداخته است. این در حالی است که سایر مشاغل از کل مالیات ابراز شده از سوی 4 میلیون و 400 هزار نفر حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده است به عبارت دیگر هر کدام از این مشاغل ابراز کردند که سالانه 2 میلیون و 500 هزار تومان مالیات بپردازند.
مهدی موحدی بکنظر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره انتقادات مطرح شده مبنی بر ایجاد فشار بر روی اصناف برای افزایش درآمدهای مالیاتی اظهار داشت:.
در ابتدا باید دید که چه تعریفی از مشاغل خرد مدنظر است و مطرح می‌شود. اما سازمان امور مالیاتی درباره مشاغل و کسانی که در طول سال 4 میلیارد و 800 میلیون تومان کمتر درآمد و فروش داشته باشند، اعلام کرده که بدون تسلیم اظهارنامه اقدام کنند و مالیات بپردازند که 3 میلیون و
100 هزار نفر از این روش مالیات پرداختند و موضوع مهم این است که بخش عمده‌ای از این افراد مشمول مالیات صفر شدند.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: در سال گذشته از کل تعداد اظهارنامه‌هایی که مشمول تبصره ماده 100 قانون می‌شدند، حدود 57 درصد مالیات صفر داشتند. یعنی بیش از نیمی از مودیانی که اعلام کردند فروش کمتر از 4 میلیارد و 800 میلیون تومان داشته‌اند و فروش آنها کفاف هزینه‌ها را نداده مشمول مالیات صفر شدند و در واقع 57 درصد افرادی که در قالب مودیان موضوع تبصره ماده 100 قانون، مالیات مقطوع پرداختند، مالیات صفر داشتند.
موحدی بکنظر ادامه داد: باید توجه داشت در قانون از افرادی که کمتر از 4 میلیارد و 800 میلیون تومان درآمد داشتند تعریفی با عنوان مشاغل خرد نشده و مشاغل خرد تعریف مشخصی در قانون ندارد اما در تبصره ماده 100 این موضوع در نظر گرفته‌شده کسانی که در یکسال گذشته کمتر از 4 میلیارد و 800 میلیون تومان درآمد داشتند، بدون تسلیم اظهارنامه پذیرش شوند و به طور کلی می‌توان گفت کسانی که مشمول تبصره ماده 100 بودند مشمول مشاغل خرد هم می‌شوند.
وی گفت: درباره افراد و مشاغلی که در یک سال درآمد بالای 4 میلیارد و 800 میلیون تومان داشتند، توجه داشت که باید دید چه کسانی این درآمد و میزان فروش را داشتند. دیگر نمی‌توان گفت افرادی که بالای این رقم درآمد داشتند جزو مشاغل خرد هستند برای مثال آهن فروشان بالای چند ده میلیارد تومان درآمد دارند و پزشکان، طلا فروشان و ... جزو این مشاغل محسوب می‌شوند که این افراد جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری را تشکیل می‌دهند و اظهارنامه این تعداد از مودیان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: از 4 میلیون و 400 هزار مؤدی در سال گذشته، تقریباً رسیدگی به 3 میلیون و 100 هزار نفر بدون تسلیم اظهارنامه بوده که 57 درصد این افراد مالیاتشان در قالب ماده 100 صفر احتساب شده و برای مابقی قرار شده اظهارنامه مورد رسیدگی قرار بگیرد.
موحدی بکنظر گفت: باید توجه داشت که در مشاغل خرد برای مثال در مشاغل مرتبط با حقوق‌بگیران دولتی، این افراد به طور میانگین سالانه 9 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند. این در حالی است که سایر مشاغل از کل مالیات ابراز شده از سوی 4 میلیون و 400 هزار نفر حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده است به عبارت دیگر هر کدام از این مشاغل ابراز کردند که سالانه 2 میلیون و 500 هزار تومان مالیات بپردازند.
وی تاکید کرد: در این شرایط اگر عده‌ای مدعی هستند که باید از تمام این صاحبان مشاغل بگذریم و فرار مالیاتی هم وجود ندارد بنابراین باید همین مبلغ مالیات سالانه 2 میلیون و 500 هزار تومان را هم بپذیرند. یعنی میزان مالیات سالانه یک طلافروش و پزشک 2 میلیون و 500 هزار تومان باشد و یک صاحب مغازه در روستا هم همین میزان مالیات را بپردازد که البته این رقم مالیات در ماه به چیزی حدود 200 هزار تومان می‌رسد و در این صورت یک پزشک تنها مشمول پرداخت 200 هزار تومان در ماه می‌شود، حال آیا این موضوع برای جامعه قابل قبول است؟
رئیس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در حال حاضر این ادعا وجود دارد که این مشاغل با درآمد بالای 4 میلیارد و 800 میلیون تومان هم باید همین 200 هزار تومان مالیات در ماه را بپردازند، آیا باید این ادعا را پذیرفت؟ موضوع این است که برخی از مشاغل در سال‌های گذشته عادت داشتند مالیات بسیار کمتر از مالیات حقه بپردازند اما دیگر بنابراین است که مالیات واقعی از این گروه مشاغل ستانده شود. با این حال باز هم سازمان امور مالیاتی تمهیداتی را در نظر گرفته تا فشاری به این گروه مشاغل وارد نشود و مراعات مودیان می‌کند.
موحدی بکنظر با بیان اینکه فرایند مهار فرار مالیاتی آغاز شده است، گفت: فرار مالیاتی در موردی به این معنا است مؤدی شناسایی نشده و بابت سودی که از فعالیت اقتصادی کسب می‌کند مالیات نمی‌پردازد اما در برخی موارد هم مؤدی مالیات می‌پردازد اما با مالیات حقه و واقعی فاصله دارد از این رو این اقدامات انجام شده شروع فرایندی برای جلوگیری از فرار مالیاتی است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها