پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 23 اسفند 1401 ، 26 : 17

کد خبر : 26588

از 0 نفر 0

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

پایان دادن به جنگ یمن از اولویت‌های ایران است

پایان دادن به جنگ یمن از اولویت‌های ایران است

در رابطه با مبادله زندانیان توافق مکتوبی با آمریکا امضا شد

به گزارش بین‌الملل تابناک، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در آخرین نشست خبری خود در سال جاری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا آمریکا توافق بر سر تبادل زندانیان را رد کرده است، گفت: برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی منتهی شود.+ تحلیل خبر

به گزارش بین‌الملل تابناک، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در آخرین نشست خبری خود در سال جاری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا آمریکا توافق بر سر تبادل زندانیان را رد کرده است، گفت: برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی منتهی شود.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به دیپلماسی برای رفع مشکلات اعتقاد راسخ دارد و بنابراین هم در ارتباط با زندانیان و نیز بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا همانطور که بارها گفته شده، مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد و در برخی موضوعات از جمله زندانیان ما قبلاً به توافق رسیدیم و آن اینکه در ماه مارس سال گذشته میلادی توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده آمریکا نیز امضا شد و طرف آمریکایی پذیرفت که این موضوع بدون مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود اما در زمان دیگری آن را به مذاکرات رفع تحریم‌ها گره زدند.
کنعانی تاکید کرد: ما آمادگی داریم این کار به عنوان یک موضوع انسانی صورت گیرد؛ مشکلات طرف آمریکایی به خودشان ربط دارد و در صورت برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی، موضوع مبادله زندانیان قابل انجام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نیز با توجه به سابقه سوء عدم التزاموپایبندی دولت آمریکا به تعهداتش، ایران معتقد به ضرورت اخذ تضمین‌های قابل راستی آزمایی جهت کسب اطمینان پایبندی آمریکا به توافق جدید است.
داستان آزاد شدن ۱۰ میلیارد دلار از دارایی ایران
خبرنگاری از کنعانی پرسید که گفته شده آمریکا می‌خواهد ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را که در کره، ژاپن و عراق مسدود است، آزاد کند؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: بحث آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات اساسی مورد توجه ما است که با اهتمام جدی در حوزه‌های سیاسی قابل پیگیری است.
وی ادامه داد: ما درباره اصل بلوکه کردن این پول‌ها معترض هستیم و معتقد هستیم یک اقدام کاملاً غیرقانونی است و دولت آمریکا چنین حقی را ندارد که در ارتباط با مناسبات دوجانبه و قانونی و رسمی میان جمهوری اسلامی و دیگر کشورها مداخله کند و از ابزارهای غیرقانونی برای ایجاد خلل در مناسبات اقتصادی و تجاری و پولی میان ایران و دیگر کشورها مانع ایجاد کند.کنعانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات دیگری که در حال انجام است، این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و امیدوار است که در روند گفتگوهای دیپلماتیک و گفتگوها برای رفع تحریم‌های ظالمانه شاهد نتایج مثبتی باشیم اما روند را مثبت می‌دانیم امیدوار هستیم به نتیجه خوبی برسد.
پایان جنگ در یمن از اولویت‌های ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره پایان بخشیدن به جنگ در یمن پس از توافق تهران و ریاض اظهار داشت: موضوع یمن و پایان جنگ در این کشور همواره یکی از اولویت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده و انتظار این است که با فضای مثبت جدیدی که در روابط ایران و عربستان سعودی شکل گرفته است، نتایج مثبت و خوبی در موضوع یمن نیز داشته باشد.
کنعانی در عین حال افزود: البته موضوع یمن و تصمیم‌گیری در ارتباط با مسائل این کشور در اختیار خود یمنی‌ها است و ایران از ابتدای آغاز جنگ در موضوع یمن معتقد بودیم که جنگ راهکار نیست و خسارت‌هایی را هم برای یمن و هم عربستان و کل منطقه به بار می‌آورد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راهکار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در موضوع یمن با توجه به آخرین مذاکراتی که وزیر خارجه با دبیر کل سازمان ملل متحد در این ارتباط صورت گرفته روشن است؛ دبیر کل از تهران درخواست داشت که ایران در موضوع یمن همچنان نقش مؤثر خود را ایفا کند.وی با اشاره به اینکه تهران از روز گذشته میزبان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن است، اظهار داشت: ما همه تلاش‌های خود را مانند گذشته برای پایان بخشیدن به بحران نظامی در یمن انجام خواهیم داد و معتقدیم که گفتگوهای یمنی - یمنی بهترین راهکار برای حل و فصل بحران داخلی در این کشور و توافق برای شکل‌گیری دولت مردمی در این کشور است.
از کنعانی درباره توافق ایران و عربستان و اینکه آیا در موضوع یمن نیز سخنی به میان آمده است، سؤال شد که وی توضیح داد: موضوع مذاکرات ایران و عربستان سعودی مسائل دوجانبه بود و به هیچ کشور و ملت دیگری به کشور دیگری مذاکره نمی‌کند مگر آنکه از جمهوری اسلامی خواسته شود که در ارتباط با یک موضوع و یک پرونده نقش مثبت خود را ایفا کند در این ارتباط موضوع یمن هم مستثنا نیست.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در گذشته نقش مثبت ایفا کرد همچنان در ادامه مسیر هم بنا به خاص علت یمن و هم سازمان ملل متحد نقش مثبت ایفا خواهد کرد و از همه ظرفیت‌های ایجابی برای حل و فصل بحران روند استفاده خواهد کرد اما ملت یمن است که در ارتباط با سرنوشت خودشان تصمیم خواهد گرفت.

تحلیل خبر

جنگ، هیچگاه راهکار اصولی نیست

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

از ششم فروردین 1394 که به درخواست رئیس جمهور مستعفی یمن، عربستان سعودی با ائتلافی از کشورهای عرب منطقه به یمن حمله کرد تاکنون چند سال می‌گذرد. این جنگ به همه کشورهایی که مستقیم و غیرمستقیم در حمایت از طرفهای درگیر، به معرکه کشیده شدند، خسارت سنگین وارد کرد و در این مصاف هیچکدام نمی‌توانند ادعا کنند که منفعت و خیری برای مردم این کشورها و دولتهای آنها حاصل شده است و در عوض چقدر کشته، معلول، مجروح، مصدوم و ویرانی و خسارت‌های اقتصادی و سیاسی از آن به جای مانده است.
ما در تحلیل‌های گذشته بارها متذکر شده‌ایم که هیچ جنگی، مطلوب جامعه بشریت نیست و عقل و خرد حکم می‌کند که هیچ جنگی شروع نشود و اگر به هر دلیلی شروع شد، همه تلاش کنند که هر چه زودتر پایان یابد.
همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه گفته: «جنگ، راهکار نیست و خسارت‌هایی برای یمن و عربستان و کل منطقه به بار آورده است»
حال که ایران و عربستان در پیمان صلحی که با هم بسته‌اند قرار است که جنگ یمن هم به پایان برسانند، این نسخه عبرت‌آموزی برای این کشورها و همه کشورهای دیگر است که یا درگیر جنگ هستند (مثل روسیه و اوکراین و حامیان آنها) و یا در اندیشه آغاز جنگ جدیدی در گوشه و کنار جهان می‌باشند.
با سلاح و کشتار، هیچ تمدنی پایدار نمی‌ماند و هیچ صلاحی، متولد نمی‌شود. کشورهایی که تاکنون درگیر جنگ بوده‌اند لختی بیندیشند و ببینند چه خسارت‌های سنگین جانی، مالی، روانی، سیاسی و حیثیتی به مردم خود و ملت‌های دیگر وارد کرده‌اند و از این پس اجازه ندهند آنها را وارد معرکه جدیدی کنند.
با هر تدبیری این هدف دنبال شود، کار خردمندانه‌ای است و منافع آن به همه ملت‌ها خواهد رسید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها