چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403 4/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 ، 39 : 18

کد خبر : 26718

از 0 نفر 0

رئیس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی کشور؛

تحریم‌های ظالمانه سبب جان‌باختن ۶۶۲ بیمار تالاسمی در کشور شد

تحریم‌های ظالمانه سبب جان‌باختن ۶۶۲ بیمار تالاسمی در کشور شد

رئیس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی گفت: با اینکه افزون بر ۸۰ درصد از داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی در داخل تولید می‌شود اما، به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، ۶۶۲ بیمار مبتلا به این بیماری در یکسال اخیر جان خود را از دست دادند.+ تحلیل خبر

رئیس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی گفت: با اینکه افزون بر ۸۰ درصد از داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی در داخل تولید می‌شود اما، به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، ۶۶۲ بیمار مبتلا به این بیماری در یکسال اخیر جان خود را از دست دادند.
یونس عرب به مناسبت روز جهانی تالاسمی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، افزود: در حال حاضر ۲۳ هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در کشور نیاز مبرم و مدام العمر به دارو و درمان دارند و به این دلیل که ۳۰ درصد خون اهدایی مردم صرف این بیماران می‌شوند، آنها ناچار هستند که ۲ تا ۳ هفته یکبار تزریق خون انجام دهند.
وی اظهار داشت: به دلیل تزریق خون، حجم زیاد آهن وارد بدن بیماران تالاسمی می‌شوند و با مصرف دارو هم قلب، کلیه و کبد آنها رسوب نمی‌کند، بنابراین اگر به داروهای مورد نیاز دسترسی به موقع نداشته باشند، این اعضای بدن دچار آسیب شدید می‌شود.
۸۰ درصد داروها تولید داخل است
عرب تصریح کرد: این بیماران، دارو را به‌صورت تزریقی و خوراکی استفاده می‌کنند و ۸۰ درصد نیاز آنها به دارو از تولید داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برخی از افراد مبتلا به تالاسمی به دلیل اینکه سیستم بدنی‌شان مقام به درمان است باید به‌طور مرتب و دائم العمر برند خارجی مصرف کنند که به دلیل تحریم دارو دچار مشکلات اساسی می‌شوند.
به گفته رئیس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی، در عین حال منابع مواد اولیه داروهای تولید داخل نیز مدام تغییر می‌کند که بیماران دچار مشکلات در مصرف دارو و عوارض شدید می‌شوند و بدنشان نمی‌تواند سریع به داروهای جدید عادت کند، به همین دلیل باید از سوی سازمان غذا و دارو نظارت‌ها تشدید شود.عرب با اشاره به اهمیت اهدای خون و تزریق آن به بیماران تالاسمی، اظهار داشت: مردم بویژه بانوان با اهدای خون مستمر می‌توانند از این بیماران حمایت کرده و زندگی دوباره را به آنها هدیه کنند.
به گزارش ایرنا، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اینکه معافیت دارو از تحریم‌ها بیشتر جنبه شعاری دارد، اظهار داشت: در سازمان غذا و دارو در تلاش هستیم از یک سو ارز مورد نیاز شرکت‌های واردکننده دارو را تأمین کنیم تا خللی در واردات داروهای مورد نیاز پیش نیاید و از سوی دیگر تلاش می‌کنیم کیفیت داروهای تولید داخل را افزایش دهیم و داروهای مورد نیاز در دسترس بیماران در سراسر کشور قرار گیرد.
رئیس سازمان غذا و دارو درمورد میزان تأثیر تحریم در حوزه دارو در تأمین داروی بیماران تالاسمی، تصریح کرد: نماینده‌های برخی شرکت‌های تحریم کننده، اعلام می‌کنند ما تحریم نمی‌کنیم اما درخواست‌هایی را که از سوی ایران برای تأمین نیازهای دارویی دریافت می‌کنند یا بی‌پاسخ می‌گذارند و دارویی ارسال نمی‌کنند یا پس از چندین ماه معطلی، مقدار محدودی دارو به ما تحویل می‌دهند. در حقیقت این شرکت‌ها چون سهامداران زیادی دارند و ممکن است دچار مشکل شوند؛ رسماً اعلام نمی‌کنند و می‌گویند ما تحریم نکردیم اما در واقع به ما دارویی نمی‌دهند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) به منظور فراهم آوردن فرصتی برای بیماران تالاسمی و در راستای داشتن یک زندگی عادی در کنار افراد سالم، هشتم ماه می (هجدهم اردیبهشت) را روز جهانی تالاسمی نامیده است. هدف از برگزاری این روز، افزایش آگاهی عمومی و اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز این بیماری و توجه بیشتر مسئولان و مردم به مسئله تالاسمی است. فراهم آمدن امکانات درمانی مطابق با استانداردهای جهانی و دستیابی به خون سالم و کافی برای همه بیماران تالاسمی و پیشگیری از متولد نشدن بیمار تالاسمی در کشور، هدف عمده‌ای است که همه افراد و سازمان‌های درگیر در این بیماری به آنها می‌اندیشند و برای دستیابی به آن تلاش
می‌کنند.

تحلیل خبر

تحریم‌ها؛ کُشنده مردم

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

همه انسان‌های آگاه و منصف می‌دانستند و می‌دانند که اِعمال تحریم‌های همه جانبه بر یک کشور، نتیجه مستقیم آن به «ملت» برمی‌گردد. کسانی که نه توان مالی دارند و نه از رابطه و رانت برخوردارند، برای تأمین دارو و درمان خود و خانواده‌هایشان، در سختی روزافزون قرار گرفته و نهایتاً به قیمت جان بیمار آنها تمام می‌شود. اینک که رئیس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی کشور گفته: «تحریم‌های ظالمانه سبب جان باختن 662 بیمار تالاسمی در کشور شد» چنانچه سایر متولیان و مسئولان ذیربط که با انواع بیماری‌های خاص سرو کار دارند، نیز آمار تعداد جان باختگان مربوط را بدهند، آنگاه عمق فاجعه، بیشتر مشخص می‌شود.
کسانی که زمانی تحریم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت را، کاغذ پاره‌ای بیشتر نمی‌دانستند و می‌گفتند آن قدر قطعنامه بدهند تا قطعنامه‌دان‌شان پاره شود، امروز بیایند و جواب خانواده‌های این جان باختگان مظلوم را بدهند!
نه فقط جان باختگان عرصه این بیماری‌ها بلکه حتی آن بیمارانی که زنده‌اند ولی به خاطر کمبود یا گرانی داروهای مورد نیازشان، از شدت درد به خود می‌پیچند و خودشان و خانواده‌شان، شبانه روز در رنج و عذاب هستند، حق دارند که در دنیا و آخرت از عاملان داخلی و خارجی تحریم‌ها، بازخواست و مطالبه گری کنند.
علاوه بر بیماران خاص، برخی اوقات اطفال و بیماران سالمند و ضعیف هم به علت در دسترس نبودن اقلام دارویی، مجبورند بار گران و سنگین انواع بیماری‌ها را تحمل کنند و خانواده‌هایشان همه داروخانه‌ها را سر بزنند تا شاید فرجی شود و سلامتی عزیزان خود را دوباره، شاهد و نظاره‌گر باشند.
امید که خداوند گشایشی کند و گره درهم‌پیچیده زندگی مردم، باز شود.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها