پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402 ، 38 : 18

کد خبر : 26719

از 0 نفر 0

رئیس کل بانک مرکزی:

از این به بعد بانک مرکزی ارز را مستقیم می‌خرد و مستقیم می‌فروشد

از این به بعد بانک مرکزی ارز را مستقیم می‌خرد و مستقیم می‌فروشد

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه چرا واحد تولیدی باید ارز خود را به بانک مرکزی بفروشد، گفت: از واحدهای تولیدی بپرسید کدام یک از نیازهای تولید را با ارز بازار آزاد تأمین می‌کنید که ارز حاصل از فروش را می‌خواهید با نرخ آزاد در بازار به فروش برسانید؟

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه چرا واحد تولیدی باید ارز خود را به بانک مرکزی بفروشد، گفت: از واحدهای تولیدی بپرسید کدام یک از نیازهای تولید را با ارز بازار آزاد تأمین می‌کنید که ارز حاصل از فروش را می‌خواهید با نرخ آزاد در بازار به فروش برسانید؟
به گزارش تابناک اقتصادی؛ فرزین رئیس کل بانک مرکزی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ سؤالات نمایندگان مردم در مجلس اظهار داشت: صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنمی‌گردانند، متخلف هستند. کمیته‌ای در بانک مرکزی تشکیل داده‌ایم که به تمام این تخلفات رسیدگی خواهد کرد تا ارزهای صادراتی به کشور برگردد. البته بسیاری از صادرکنندگان ارز را برمی‌گردانند، چون سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار ارز تأمین شده که نشان از بازگشت ارزهای صادراتی دارد و عمدتاً هم متعلق به پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است؛ دیگر صنایع هم عملکرد خوبی داشتند، اما به تخلفات هم رسیدگی خواهیم کرد.
وی در پاسخ به اینکه چرا واحد تولیدی باید ارز خود را به بانک مرکزی بفروشد، گفت: از واحدهای تولیدی بپرسید کدام یک از نیازهای تولید را با ارز بازار آزاد تأمین می‌کنید که ارز حاصل از فروش را می‌خواهید با نرخ آزاد در بازار به فروش برسانید؟ هزینه‌های دستمزد و برق و آب و گاز را با چه نرخی دریافت می‌کنید؟ واردات مواد اولیه را با چه ارزی تأمین می‌کنید؟ چه دلیلی دارد ارز خود را در بازار قاچاق با نرخ بالا بفروشید؟ دلیلی ندارد؛ هیچ منطق اقتصادی پشت این موضوع نیست.
فرزین تصریح کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران را راه‌اندازی کردیم تا نرخ ارز شکل بگیرد و با همان ارز نیازهای ارزی کشور تأمین شود. مشکل ما این است، علائمی که به بازار داده می‌شود از محل نرخ ارز بازار قاچاق است که به دنبال کوچک‌سازی آن هستیم.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، برای کوچک سازی بازار قاچاق هم اشراف اطلاعاتی داریم و هم به تمام این بازارها ورود کرده‌ایم؛ بنابراین، در تلاشیم تا این نرخ را کاهش دهیم، چون نرخ ارز بازار قاچاق مورد قبول ما نیست و معتقدیم باید کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به معاملات پشت خط که سؤال یکی از نمایندگان بود، توضیح داد: هرچند این موضوع غالب نیست، مواردی به بنده گزارش شده که بعضاً افراد و شرکت‌ها پشت خط ارز معامله می‌کنند. به همین دلیل در روش جدیدی که ما به دنبال اجرای آن هستیم، از این به بعد بانک مرکزی ارز را مستقیم خریداری خواهد کرد و مستقیم هم بانک مرکزی خواهد فروخت؛ بنابراین، واسطه‌ها را حذف می‌کنیم تا این مشکل هم به زودی در کشور حل شود و ما بتوانیم اشراف اطلاعاتی و تخصیص لازم را داشته باشیم که زمینه سوءاستفاده نباشد.
فرزین درخصوص الزام مسدودسازی ریالی برای ثبت سفارش ارزی گفت: از آنجا که برخی افراد بدون نیاز ارزی نسبت به ثبت سفارش اقدام می‌کردند، ما الزام کردیم که پنج درصد ریالی منابع را نزد بانک مرکزی مسدود کنند تا واقعی بودن نیاز آنها مشخص شود و میزان ثبت سفارش‌های غیرواقعی کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: به تازگی کمیته‌ای در بانک مرکزی تشکیل شده تا به بررسی تخلفات پولی و ارزی بپردازد. ما در این حوزه سه تخلف داریم: نخست صادرکنندگانی که رفع تعهد نکرده‌اند؛ یعنی ارز خود را نیاورده‌اند. دوم کسانی که در سامانه نیما معامله غیرشفاف داشتند و سوم افرادی که در بازار غیررسمی ارز خریداری کرده‌اند که این کار مساوی با قاچاق است و شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند مشمول قانون پولشویی خواهند شد. اگر این تخلفات ثابت شود، حساب ریالی و ارزی آنها بررسی شده و نسبت به آنها تصمیم‌گیری می‌شود و قوه قضائیه نیز برای جلوگیری از تخلفات بیشتر با بانک مرکزی همراهی
می‌کند.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، اگر ارز را به خوبی مدیریت کنیم، قطعاً امسال نرخ تورم را در سطح بسیار پایین‌تری خواهیم داشت. وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز در فضای انتظاراتی جامعه، به گونه‌ای علامت‌دهی می‌شود که کشور تورم سنگین دارد و در آینده افزایش پیدا می‌کند، تاکید کرد: البته که اعداد و ارقام پولی این را تأیید نمی‌کند و فقط عده‌ای در این فضا قصد تخریب و تشدید موضوع تورم را دارند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها