سه شنبه 28 فروردین 1403 4/16/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402 ، 45 : 18

کد خبر : 26721

از 0 نفر 0

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

فقط با «شفافیت» می‌توان جلوی «فساد» را گرفت

فقط با «شفافیت» می‌توان جلوی «فساد» را گرفت

بهترین روش برای مبارزه با فساد پیشگیری است و این موضوع فقط با «شفافیت» محقق می‌شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از برخی از دخالت‌های اعضای شوراهای شهر کشور در انتصابات بر ضرورت به کارگیری افراد به ویژه شهردارها با توجه به تخصص و کارآمدی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی مواقع شاهدیم که شوراهای شهر به جای نظارت، در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از برخی از دخالت‌های اعضای شوراهای شهر کشور در انتصابات بر ضرورت به کارگیری افراد به ویژه شهردارها با توجه به تخصص و کارآمدی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی مواقع شاهدیم که شوراهای شهر به جای نظارت، در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ذبیح الله خدائیان در نشست تخصصی با اعضای شورای شهر تهران با اشاره به نقش و جایگاه مردم در قانون اساسی کشور به منظور مشارکت در کلیه امورات گفت: با توجه به اینکه بایستی امورات مهم کشور با اتکای آرای مردم و مشارکت آنها انجام می‌شود از این‌رو استفاده از این ظرفیت‌های مردمی بسیار مهم و ضروری است بر این اساس شوراها در صورتی می‌توانند موفق بوده و به هدف خود برسند که به عنوان نماینده مردم هدفی، جز خدمت‌رسانی نداشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه شوراهای شهر و روستاها در اقصی نقاط کشور باید از سیاسی کاری و دخالت‌های حزبی و گروهی به دور باشند از اعضای شورای شهر خواست که هم و غمشان فقط خدمت به مردم باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از برخی از دخالت‌های اعضای شوراهای شهر کشور در انتصابات بر ضرورت به کارگیری افراد به ویژه شهردارها با توجه به تخصص و کارآمدی تاکید کرد و افزود: متاسفانه در برخی مواقع شاهدیم که شوراهای شهر به جای نظارت، در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعضای شوراهای شهر توصیه کرد که در میان مردم و پاسخگوی جامعه باشند.
خدائیان تاکید کرد: به اعتقاد بنده باید کاری کرد که فسادی تحقق پیدا نکند یا بروز فساد و مفسده به حداقل برسد البته راه مبارزه با فساد این نیست که فقط قانونی باشد و مجازات‌های سنگینی هم بر اساس قانون پیش‌بینی‌شده باشد بلکه بهترین روش برای مبارزه با فساد پیشگیری است و این موضوع فقط با شفافیت محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه تا زمانی که امور شفاف نباشد فساد هم وجود دارد بر لزوم شفافیت در امورات شهرداری تاکید کرد و یادآور شد؛ امورات تمامی دستگاه‌ها به ویژه شهرداری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم مردم و هم دستگاه‌های نظارتی بتوانند شفاف در جریان قرار بگیرند تا زمانی که این امر محقق نشود فساد وجود دارد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد که در این دوره با اقدامات خود شرایطی را ایجاد کنند که امورات در شهرداری تهران الکترونیکی شود و با شفافیت در امور بسیاری از گلوگاه‌های فساد شناسایی و مسدود شود.

تحلیل خبر

شفافیت و خروجی آن

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

شفافیت نه فقط از وقوع فساد در دستگاه‌های اداری پیشگیری می‌کند بلکه چون مراحل انجام کار در اتاق شیشه‌ای و قابل مشاهده صورت می‌گیرد و همه مردم به ویژه متخصصین و افراد کاربلد می‌توانند آن را ببینند و پیشنهاد و نقد خود را ارائه دهند موجب افزایش کیفیت و سرعت انجام کار شده، معایب و نقایص آن در حین اجرا تصحیح می‌شود.
انجام «کار پسندیده» و «کار فاسد» در دو محور متضاد به فعلیت می‌رسد و هر کدام ساز و کار مخصوص به خود را دارند. حتماً نباید کار مفسده انگیزی رخ دهد تا دستگاه‌های نظارتی آن را پیگیری کنند بلکه در جایی نیز که هیچ فساد ظاهری مشاهده نمی‌شود باید به «کمیت»، «کیفیت»، «زمان اجرا» و میزان «هزینه مصرف شده» برای انجام کار دقت و نظارت صورت گیرد. جامعه سالم، چنین روندی را طی می‌کند.
امروز متاسفانه به خاطر شیوع انواع فساد اداری و اقتصادی، همه وقت و توان عوامل نظارتی صرف کشف و خنثی سازی و پیشگیری از وقوع آنها می‌شود درحالی که نه تنها این مفاسد در جامعه نباید وجود داشته باشد بلکه باید همه انرژی ناظران صرف مطالبه «کار بهتر» شود.
«کار بهتر» کاری است که در بالاترین سطح «کمیت» و «کیفیت» در «زمان» معقول و منطقی با کمترین «هزینه» انجام می‌شود و آثار مثبت آن روح و روان ملت را جلا می‌دهد. ما باید به این مرحله برسیم که هم برای مردم‌مان در داخل و هم برای مردم جهان، الگوسازی و الگوپردازی کنیم و همه مردم جهان از آن حظّ وافر ببرند. چطور محصولات ژاپنی به مصرف کننده آن آرامش، اطمینان و اعتماد می‌دهد، خروجی‌های بخش دولتی، خصوصی و تعاونی ما نیز باید در چنین روندی قرار گیرد تا مردم، هر روز با دغدغه، نگرانی، التهاب و اضطراب، روزگار را نگذرانند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها