سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 ، 42 : 17

کد خبر : 26753

از 0 نفر 0

مخبر معاون اول رئیس‌جمهور:

توقع فرزندآوری خانواده‌ها بدون توجه به امور رفاهی نادرست است

توقع فرزندآوری خانواده‌ها بدون توجه به امور رفاهی نادرست است

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: نباید از مسکن، معیشت و مسائل رفاهی در امر فرزندآوری غافل شد و این توقع که خانواده‌های ایرانی بدون توجه به این مسائل به فرزندآوری ترغیب شوند نادرست است.+ تحلیل خبر

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: نباید از مسکن، معیشت و مسائل رفاهی در امر فرزندآوری غافل شد و این توقع که خانواده‌های ایرانی بدون توجه به این مسائل به فرزندآوری ترغیب شوند نادرست است.
به گزارش ایسنا، محمد مخبر در نخستین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت با تاکید بر به‌کارگیری ظرفیت‌های فرهنگی، سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی برای اجرای قانون جوانی جمعیت و افزایش فرزندآوری در کشور تصریح کرد: افزایش ازدواج و فرزندآوری و جوانی جمعیت تنها به یک جریان خاص و بخش دولتی مربوط نمی‌شود و باید تمام ارکان کشور پای کار بیایند تا در سال‌های آینده بتوانیم همانند گذشته به جوانان و نسل جوان در راه توسعه و پیشرفت کشور افتخار کنیم.
وی با اشاره به سخنان آسیب‌شناسانه یکی از اعضای حاضر در این مراسم اظهار کرد: باید با بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق علمی و برنامه‌ریزی، همکاری و همفکری دولت و مجلس گام بلندی در راستای رفع مشکلات خانواده‌های دارای چند فرزند برداشته شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسل جوان در همه عرصه‌ها حضور داشته، گفت: نهضت اسلامی با حضور جوانان شکوفا و انقلاب اسلامی با نسل جوان پیروز شد و در تمام فتنه‌ها و حوادث پس از پیروزی انقلاب نیز این جوانان بودند که سینه سپر کردند و فرمانبردار آگاه و بصیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شدند. در دوران دفاع مقدس نیز از سرباز پیاده تا فرماندهان جنگ بیشتر از نسل جوان بودند و پیروزی در جنگ علیه دشمن بعثی نه با سلاح‌های جنگی بلکه با حضور رزمندگان و جوانان خالص و مؤمن محقق شد. در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جوانان لشکر حزب‌الله امام و رهبری بودند.
مخبر با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته به دلیل اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست با خطر از دست دادن نسل جوان روبه‌رو هستیم، گفت: کشورهای پیشرفته از موضوع جوانی جمعیت غافل و دچار گرفتاری‌های اساسی شده‌اند، اگر در برهه کنونی توجه اساسی به جوانی جمعیت نکنیم، ما نیز در سال‌های آینده دچار مشکلات اساسی خواهیم شد. بنابراین باید با تمام امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بحث جوانی جمعیت را دنبال کرد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد اقتصادی تشکیل خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت، اظهار کرد: نباید از مسکن، معیشت و مسائل رفاهی در امر فرزندآوری غافل شد و این توقع که خانواده‌های ایرانی بدون توجه به این مسائل به فرزندآوری ترغیب شوند نادرست است. در این زمینه امکانات و ظرفیت‌های قانونی لازم وجود دارد. باید قانون جوانی جمعیت و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که بعضاً بر زمین مانده است هر چه سریعتر اجرایی شود.

تحلیل خبر

واقعیت پذیری مسئولان، قدم اول حل مشکلات

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

موقعی که یکی از مسئولان ارشد کشور می‌پذیرد که «توقع فرزندآوری خانواده‌ها بدون توجه به امور رفاهی نادرست است» روزنه امیدی از واقعیت پذیری نمایان می‌شود. متاسفانه تاکنون عموم مسئولان بدون توجه به علل دوری گزیدن زوجین نسبت به فرزندآوری، فقط می‌گفتند تعداد فرزندانتان را زیاد کنید غافل از اینکه با موعظه و تشویق زبانی یا تهدید به محرومیت و دستوری عمل کردن، هیچ زوجینی مصمم به فرزندآوری نمی‌شوند. فعلاً معاون اول رئیس‌جمهوری در قدم اول پذیرفته‌اند که بدون فراهم آوردن امور رفاهی خانواده‌ها، نمی‌توان از آنها توقع فرزندآوری داشت.
قدم دوم این است که به فکر سامان دادن به اوضاع بد اقتصادی باشند چرا که مشکلات باید به صورت ریشه‌ای حل شود. اگر بعضی خیال کنند با دادن چند بسته تشویقی همانند وام فرزندآوری، کمک هزینه فرزندان سوم و چهارم، دادن سهمیه خودرو، افزایش مرخصی زایمان و مانند اینها، زوجین راضی به افزایش فرزندآوری می‌شوند، خیال باطلی است چرا که در اقتصاد تورمی با درآمد بسیار کم و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی، پس اندازی فراهم نمی‌شود که زوجین بتوانند ماشین سهمیه‌ای بخرند یا اقساط وام را پرداخت نمایند.
آنها در همان نقطه اول یعنی هزینه زایمان و هزینه شیرخشک و پوشک، درمانده می‌شوند چه رسد به برنامه‌ریزی برای سنین مختلف فرزندانشان!
زوجینی که امروز هر دو نفر از صبح تا شب کار می‌کنند و نمی‌توانند هزینه اجاره منزل، خوراک، پوشاک، بهداشت، دارو و درمان، تفریح و امکانات اولیه زندگی‌شان را فراهم آورند با چه امید و توکلی می‌توانند به سه، چهار بچه فکر کنند؟ آنها که توانایی اداره خودشان را ندارند و اولین فرزند هم با ترس و لرز وارد کانون خانواده می‌کنند، چگونه می‌توانند به سه - چهار فرزندی بیندیشند؟
پس راه نجات همه اقشار ملت و از جمله فرزندآوری آنها، مهار تورم و سامان دادن به اقتصاد از هم گسیخته کشور است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها