چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 7 خرداد 1402 ، 43 : 16

کد خبر : 26778

از 0 نفر 0

عضو شورای عالی نظام پزشکی؛

سلامت از اولویت افتاده است

سلامت از اولویت افتاده است

رشد تورم تأثیر به سزایی در حوزه سلامت داشته و همین مسئله در آینده‌ای نه چندان دور، بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی را دچار مشکل خواهد ساخت

عضو شورای عالی نظام پزشکی، به تشریح مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت و جامعه پزشکی کشور پرداخت و نسبت به تبعات هجمه‌ها علیه حرفه پزشکی و مهاجرت‌هایی که اتفاق می‌افتد، هشدار داد.+ تحلیل خبر

عضو شورای عالی نظام پزشکی، به تشریح مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت و جامعه پزشکی کشور پرداخت و نسبت به تبعات هجمه‌ها علیه حرفه پزشکی و مهاجرت‌هایی که اتفاق می‌افتد، هشدار داد.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول صداقت عضو شورای عالی نظام پزشکی و دبیر انجمن رادیولوژی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، به سوالاتی پاسخ داد که دغدغه این روزهای جامعه پزشکی کشور است.
صداقت گفت: اخیراً دخالت و تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی که کاملاً غیر کارشناسی و یک اقدام اشتباه بود و به رغم مخالفت ۴ ارگان مهم کمسیون بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی، متأسفانه شاهد افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی بودیم. جالب است بدانیم که اخیراً، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده که زیرساخت‌های لازم را برای افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی نداریم و همین موضوع، صحت اظهارنظر کارشناسی ۴ ارگان مربوطه را ثابت کرد.
دبیر انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحت شرایط احساسی و فشار برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این تصمیم را گرفت که ظرفیت پزشکی را افزایش دهد. البته به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱، وزارت بهداشت به تعدادی دانشکده پزشکی مجوز داده که در جای خودش باید مورد بررسی قرار بگیرد.
سلامت از اولویت افتاده است
عضو شورای عالی نظام پزشکی، در ادامه به وضعیت حوزه سلامت کشور اشاره کرد و گفت: سلامت، یکی از ستون‌ها و پایه‌های اصلی امنیت در هر کشوری است، به طوری که می‌بینیم بسیاری از رؤسای جمهور در زمان انتخابات به بحث سلامت، توجه خاصی دارند. متأسفانه در دولت سیزدهم، توجه به موضوع سلامت بسیار کاهش پیدا کرده و سلامت را باید در اولویت‌های پایین جستجو کنیم. به طوری که از اولویت‌های سوم و چهارم، به اولویت‌های پایین‌تر از ۱۰ اولویت اول، نزول کرده که می‌تواند سلامت جامعه را تهدید کند.
صداقت افزود: متأسفانه به اظهارات کارشناسی کارشناسان از جانب سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی، هیچگونه توجهی نمی‌شود و کارهای غیر کارشناسی در بدنه وزارتخانه صورت می‌گیرد.
تأثیر تورم بر حوزه سلامت
وی با اشاره به تورم سال‌های اخیر که به صورت افسارگسیخته رشد کرده و رشته پزشکی و سلامت مردم را تحت الشعاع خود قرار داده است، گفت: با توجه به اینکه رشته پزشکی و سلامت مردم، وابستگی شدید به تجهیزات، ارز و سرمایه گذاری دارد؛ رشد تورم تأثیر به سزایی در حوزه سلامت داشته و همین مسئله در آینده‌ای نه چندان دور، بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی را دچار مشکل خواهد ساخت.
صداقت افزود: همین الان بنده به عنوان یک رادیولوژیست اطلاع دارم که دستگاه‌های سی تی اسکن و ام آر آی در چندین مرکز دولتی، به دلیل خرابی، از کار افتاده‌اند و به دلایل مختلف قادر به راه‌اندازی آنها نیستند و عملاً سرمایه‌های سنگین مملکت در گوشه و کنار شهرها خاک می‌خورد.

تحلیل خبر

آیا بالاتر از «سلامت مردم» اولویتی وجود دارد؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

سخنان عضو شورای عالی نظام پزشکی مبنی بر اینکه «سلامت از اولویت افتاده است» واقعاً نگران کننده است. در همه کشورهای جهان «سلامت مردم» اولویت اول آنها است و هیچ چیز دیگر نمی‌تواند جایگزین «سلامت مردم» شود.
در چند ماه گذشته تاکنون، مرتباً مسئولان و متخصصان علوم پزشکی در مورد خلأ و کمبود دارو، گرانی درمان، عدم دسترسی به تجهیزات پزشکی و شرایط بد اقتصادی بیماران و خانواده‌های آنان هشدار داده‌اند و روزنامه طلوع نیز بنا به رسالت خود، در اطلاع‌رسانی و تحلیل آنها نهایت سعی خود را مصروف داشته است اما ظاهراً این روند خطرناک همچنان ادامه دارد تا جایی که عضو شورای عالی نظام پزشکی گفته است: «دستگاه‌های سی تی اسکن و ام آر آی در چندین مرکز دولتی، به دلیل خرابی، از کار افتاده‌اند و به دلایل مختلف قادر به راه‌اندازی آنها نیستند» با توجه به اینکه این دستگاه‌ها و قطعات آنها از خارج وارد کشور می‌شود و تحریم‌ها از یک طرف و افزایش نرخ تورم و کمبود ارز از طرف دیگر مانع جایگزینی قطعات جدید و خرید دستگاه‌های مدرن است، مراکز درمانی ما در آینده نزدیک دچار مشکل شده و بیماران نیازمند به این دستگاه‌ها، در معرض خطرات جانی جدی قرار خواهند گرفت.
مسئولان اسبق کشور که می‌گفتند تحریم‌ها بر ملت ما بی‌اثر است با شعارهای بی‌اساس خود، امروز پاسخگوی مردم و خیل بیماران در معرض مرگ باشند. هرچند برای آنها و عده‌ای از خواص، امکانات ویژه پزشکی مهیاست اما عموم مردم برای تأمین دارو، درمان و تجهیزات و امکانات پزشکی ضروری جهت مداوای عزیزانشان، در مضیقه هستند و باید برای آنها فکری شود. مرگ در زمان کرونا، پرسر و صدا بود و همه متوجه می‌شدند اما مرگ اینگونه بیماران، خاموش و بی‌سر ‌و صداست.
امید که هرچه زودتر، راه‌حل‌های اساسی ارائه و اجرا شود تا از بخشی مشکلات مردم، کاسته شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها