پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 14 تیر 1402 ، 19 : 17

کد خبر : 26895

از 0 نفر 0

معاون بانک مرکزی اعلام کرد؛

اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی به‌صورت برخط و آنی با سامانه «سیاق»

اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی به‌صورت برخط و آنی با سامانه «سیاق»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت که با بهره‌گیری از سامانه یکپارچه احکام قضائی (سیاق)، زمینه برای ابلاغ و اجرای برخط و لحظه‌ای احکام قضایی در شبکه بانکی فراهم شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت که با بهره‌گیری از سامانه یکپارچه احکام قضائی (سیاق)، زمینه برای ابلاغ و اجرای برخط و لحظه‌ای احکام قضایی در شبکه بانکی فراهم شد.
به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، مهران محرمیان در آیین رونمایی از سامانه سیاق که با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس کل بانک مرکزی در محل ساختمان بانک مرکزی برگزار شد، افزود:‌ این بانک با هدف تسریع و تسهیل در اجرای احکام قضائی در شبکه بانکی و احقاق حقوق شاکیان محق مالی و همچنین دستیابی سریع و آسان و باکیفیت مردم به خدمات بین دستگاهی، با همکاری قوه قضاییه و شبکه بانکی مبادرت به ایجاد سامانه یکپارچه احکام قضائی (سیاق) کرده است.
وی بیان ‌داشت: با بهره گیری از سامانه سیاق، از این پس با حذف مکاتبات کاغذی و دیوان‌سالاری بین دستگاهی و از طریق گسترش تعاملات الکترونیکی بین نظام بانکی و دستگاه‌های قضایی، همه مراحل شناسایی حساب‌ها توسط مرجع قضایی، صدور دستور مسدودی و رفع مسدودی حساب، به صورت برخط و در لحظه و در همه ساعت‌های شبانه‌روز قابل انجام است.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی این سامانه گفت: سامانه سیاق بر اساس ماده ۱۹ و ۲۱ چگونگی اجرای محکومیت‌های مالی و بند الف و ت ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و با راه‌اندازی سامانه تبادل احکام قضایی در سال ۱۳۹۴ (به صورت فایل و غیر برخط) آغاز به کار کرد.
محرمیان تصریح کرد: امروز خدمات مسدودی و ابطال مسدودی موجودی حساب که پیش از این برای اجرای قانون جدید چک در اختیار قوه قضاییه بود، به‌طور کامل و برای اجرای همه احکام در دسترس قوه قضاییه قرار می‌گیرد که با استفاده از آن مسدودی حساب طبق دستور قاضی به صورت برخط و لحظه‌ای انجام می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون با تکمیل این سامانه سرعت پاسخگویی به احکام ارسالی افزایش چشمگیری داشته است و میانگین آن از ۱۶۴ روز در سال ۱۳۹۶ به چهار روز در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین طولانی‌ترین زمان پاسخ به احکام ارسالی که در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۲۰ روز بوده به شدت کاهش پیدا کرده و در سال جاری به پنج روز رسیده است.
محرمیان اجرای قانون جدید چک با همراهی مجلس و قوه قضاییه را مورد تاکید قرار داد و گفت: با اجرای این قانون تعداد زندانیان چک برگشتی به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است، به گونه‌ای که این تعداد از روزانه ۱۰ نفر در سال ۹۶ به یک نفر در هر ۲ روز در سال ۱۴۰۱ و یک نفر در هر سه روز در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است. در این بین فقط یک زندانی زن در مورد چک برگشتی در کل کشور در سال جاری داشته‌ایم و امیدواریم این کاهش آمار کماکان تداوم داشته باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها