پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 14 تیر 1402 ، 21 : 17

کد خبر : 26897

از 0 نفر 0

شناسایی 95 واحد آلاینده هوا در فارس طی سه ماه امسال

شناسایی 95 واحد آلاینده هوا  در فارس طی سه ماه امسال

نسبت به آلایندگی صنایع در زرقان حساسیت بالایی داریم

مصرف سوخت مازوت صنایع در زمستان سال گذشته به یکی از منابع آلایندگی هوای برخی از شهرها تبدیل شده بود؛ موضوعی که در ادامه منجر به واکنش‌هایی شد و با شرایط کمبود سوخت پاک در نهایت صنایع با تصمیم هیئت وزیران به استفاده از سوخت جایگزین مازوت روی آوردند.

مصرف سوخت مازوت صنایع در زمستان سال گذشته به یکی از منابع آلایندگی هوای برخی از شهرها تبدیل شده بود؛ موضوعی که در ادامه منجر به واکنش‌هایی شد و با شرایط کمبود سوخت پاک در نهایت صنایع با تصمیم هیئت وزیران به استفاده از سوخت جایگزین مازوت روی آوردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این موضوع در تابستان امسال نیز به واسطه نیاز به تأمین برق نیروگاه‌ها دوباره تکرار شده است.
موضوعی که سخنگوی کمیسیون اصل نود به آن پرداخته و گفته است استفاده از سوخت‌های جایگزین در صنایع و نیروگاه‌های کشور به واسطه نیازی که به تأمین برق در فصل گرما داریم منجر به تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک خواهد شد.
همچنین سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرده است که وزارت نیرو در تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده و به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است.
طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از 16 نیروگاه کشور 14 نیروگاه مصرف مازوت دارند و براین اساس پیش بینی می‌شود این نیروگاه‌ها با میزان بیشتری از مازوت سوزی به کار خود ادامه دهند.
مصرف سوخت جایگزین در زمستان سال گذشته به برخی از صنایع استان فارس هم رسید و درحال حاضر و آنطور که قاسم نهاوندی، معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس می‌گوید «هنوز با مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های استان به عنوان سوخت جایگزین روبه رو نشده‌ایم.»به گفته وی در صورتی که هر واحد صنعتی از سوخت مازوت استفاده کند خلاف است و باید واحدهای صنعتی استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند.
نظارت فصلی بررسی میزان آلایندگی صنایع
نهاوندی با اشاره به اینکه هرنوع سوختی باید بر اساس رعایت استاندارد زیست محیطی باشد، بیان می‌کند: در این زمینه نظارت بر واحدهای صنعتی داریم که به دو صورت کنترل خروجی دودکش واحدها و مجهز بودن برخی از واحدها به سیستم آنلاین پایش آلایندگی انجام می‌شود.
به گفته وی هر واحدی که خروجی آن بالاتر از حد نرمال باشد که می‌تواند ناشی از گازهای آلاینده به دلیل استفاده از سوخت غیراستاندارد و یا گردو غبار باشد توسط محیط زیست پیگیری می‌شود.
نهاوندی خاطرنشان می‌کند: این بررسی‌ها به طور فصلی است که از سوی واحدهای صنفی به طور خود اظهاری و یا به صورت مستقیم نظارت می‌شود و ممکن است یک واحد صنفی در یک فصل از نظر آلایندگی استاندارد و در فصل دیگر غیراستاندارد باشد.
هیچکدام از نیروگاه‌های فارس مصرف سوخت مازوت ندارند
اما استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها بنابر اعلام سازمان محیط زیست که از 16 نیروگاه کشور 14 نیروگاه مصرف مازوت دارند؛ موضوع دیگری است که معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس در این خصوص می‌گوید: نیروگاه‌هایی که در استان است هیچکدام سوخت مازوت ندارند و مواردی که اعلام شده است مربوط به فارس نیست.
نهاوندی درخصوص وضع رصد آلایندگی در برخی از شهرها مانند زرقان که تجمع صنایع است، عنوان می‌کند: نسبت به آلایندگی صنایع در زرقان حساسیت بالایی داریم و به طور ویژه سنجش و همچنین بازدید انجام می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: به دلیل شرایط توپوگرافی و وجودا رتفاعات در شهر زرقان ب ررسی فعالیت واحدهای صنعتی مهم است و شرایط سختگیرانه و خاصی داریم.
معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس می‌گوید: به واحدهای صنعتی که دارای آلایندگی هستند به هیچ وجه برای احداث جدید مجوز داده نمی‌شود و سختگیری وجود دارد و با کوچکترین تغییر نسبت به معیارهای استاندارد برخورد می‌شود.
نهاوندی با اشاره به اینکه در مجموع در استان گزارشی از سوخت مازوت نداشته‌ایم، یادآور می‌شود: در زمستان نیز استفاده از سوخت مازوت با نامه هیئت وزیران اعلام شد که هر واحد صنعتی که مشکل تأمین گاز دارد از سوخت مازوت استفاده کند و محیط زیست ورودی به این موضوع نداشت.
شناسایی 95 واحد آلاینده هوا در سه ماه امسال
معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس درخصوص بررسی فصلی صنایع دارای آلایندگی در سطح استان می‌گوید: براساس مصوبه 27 اسفندماه سال گذشته واحدهای صنفی، صنعتی، خدماتی وتولیدی که خوداظهاری انجام نمی‌دهند در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند.
نهاوندی با اشاره به پایش سه ماه امسال از 177 واحد صنعتی عنوان می‌کند: در این بررسی و در 3 ماه نخست امسال 95 واحد آلاینده هوا شناسایی شدند که الزاماً به معنای آلاینده بودن نیست و اگر خود اظهاری اعلام نکرده باشند به عنوان واحد دارای آلایندگی شناخته می‌شوند.
به گفته وی این واحدها عمدتاً معادن شن و ماسه، گچ، آسفالت و... را شامل می‌شود که در سطح استان مشغول فعالیت‌اند. نهاوندی درباره آلایندگی معادن شن و ماسه دوکوهک نیز می‌گوید: اگرچه تمرکز اصلی معادن شن و ماسه در دوکوهک است اما این موضوع در کل استان وجود دارد و به صورت نقطه‌ای نیست.
به گزارش ایلنا؛ استفاده از سوخت‌های جایگزین در صنایع و نیروگاه‌های کشور به واسطه نیازی که به تأمین برق در فصل گرما است، افزایش آلودگی هوا که زمانی تنها در فصل زمستان بود را در دیگر فصول سال نیز به همراه دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها