پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 20 تیر 1402 ، 24 : 17

کد خبر : 26917

از 0 نفر 0

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین استعدادها را به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند

در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین استعدادها را به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سلامت روحی، دانش علوم انسانی بسیار مهم است. در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین استعدادهایشان را به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سلامت روحی، دانش علوم انسانی بسیار مهم است. در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین استعدادهایشان را به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی زلفی گل در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با طرح این سؤال که نمایه سازی و نمایانی علم؛ به چه دلیل؟ اظهار کرد: یکی از بخش‌های نمایانی علم، برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فارابی است، چراکه از طریق این جشنواره‌ها دانشمندانی که در عرصه‌های علمی گوناگون آثار فاخری تولید کرده‌اند، به عنوان الگو به جامعه معرفی می‌شوند.
وزیر علوم ادامه داد: بخشی از نمایاندن داده‌های علمی الگوسازی و معرفی افراد موفق است.
زلفی گل با اشاره به پایگاه‌های استنادی مختلف و با بیان اینکه اگر علم را نمایه نکنیم، باعث اتلاف وقت گروه‌های مختلف خواهد شد، گفت: وقتی پژوهشگری در هر جای دنیا که باشد، پژوهشی انجام می‌دهد، درصورتی که نتیجه پژوهش اش را منتشر نکند، ممکن است محققان و افراد و گروه‌های دیگری همان موضوع را دنبال کنند و در این صورت عمر انسان‌ها برای یک موضوع تلف می‌شود، اما اگر نتایج تحقیقات در اختیار همگان قرار گیرد، عمر و فرصت و هزینه‌ها اتلاف نخواهد شد.
وزیر علوم تاکید کرد: تاریخ به ما تجربه می‌آموزد و کمک می‌کند تجربه را ارزان بخریم. پایگاه‌های استنادی به ما کمک می‌کنند تا تجربه علمی را ارزان به دست آوریم و این راهی است که دنیا به آن فکر و نمایه سازی علم را راه‌اندازی کرده است.
او تاکید کرد: در ایران یکی از افتخارات ما پایگاه استنادی علوم و پایش جهان اسلام (ISC) است که وظیفه نمایه سازی علوم را برعهده دارد و امروز مقالات فارسی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.
به گفته زلفی گل در این دوره در وزارت علوم یکی از ماموریت ها این است که زبان فارسی تا حد امکان به مرجعیت تبدیل شود.
او اظهار کرد: ما مجلات علمی داخلی را تحت نمایه بین المللی درآوردیم و در ۲۳ ماه گذشته بیش از ۴۰ مجله علمی تحت نمایه بین المللی درآمده است که از این تعداد ۱۱ عنوان مجله فارسی بوده است.
وزیر علوم با بیان اینکه نمایه سازی علوم اجتناب ناپذیر است، اینطور گفت: ما باید در اقیانوس علم جهان نقش داشته باشیم. هر کشوری باید علم خود را سرریز کند تا مورد استفاده همگان قرار بگیرد.
زلفی گل ادامه داد: وقتی مقاله‌ای منتشر می‌شود، باید تبدیل به مرجع علمی شود. این امر به چند دلیل است؛ اول اینکه باید الگوی مناسبی را به جامعه معرفی کنیم، همچنین از طریق معرفی دانشمندان و پژوهشگران هویت ملی را تقویت می‌کنیم و سوم اینکه به غربی‌ها اعلام می‌کنیم ایران کشوری تمدن ساز است.
وزیر علوم هزینه کردن برای فناوری و نوآوری را مهم‌ترین سرمایه‌گذاری برای هر کشوری دانست و افزود: رهبر انقلاب نیز در اکثر سخنرانی‌های خود به حوزه علم و فناوری تاکید دارند و باید به مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی توجه شود و به این موارد در جشنواره فارابی توجه شده است.
وزیر به متوازن بودن شخصیت‌های علمی در کشور تاکید کرد و گفت: سلامت تنها سلامت جسمی نیست، بلکه سلامت روحی، اجتماعی، سیاسی و روانی نیز وجود دارد.
او اضافه کرد: سلامت جسمانی فقط در حوزه پزشکی مطرح نیست بلکه علوم کشاورزی و دامپروری نیز باید در آن مورد توجه قرار گیرد.
وزیر با اشاره به اینکه در سلامت روحی، دانش علوم انسانی بسیار مهم است، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین استعدادهای کشور را به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند. جامعه به همه شخصیت‌های علمی نیاز دارد و باید توازن را در علوم حفظ کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها