پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403 5/2/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 24 تیر 1402 ، 30 : 16

کد خبر : 26927

از 0 نفر 0

محمد علی محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت :

تلاش می‌کنیم برنامه هفتم توسعه واقع‌بینانه‌تر باشد

تلاش می‌کنیم برنامه هفتم توسعه واقع‌بینانه‌تر باشد

اهداف و برنامه‌ها در قوانین توسعه‌ای گذشته آرمانی بوده‌اند

عضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه برنامه‌های شش‌گانه توسعه حول و حوش ۳۰ درصد توان اجرا داشته است، گفت: تفاوت برنامه هفتم با سایر برنامه‌ها این است که قرار شد هم در کمیسیون‌های تخصصی و هم در صحن مجلس شورای اسلامی واقع‌بینانه‌تر این قوانین دیده شود.

عضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه برنامه‌های شش‌گانه توسعه حول و حوش ۳۰ درصد توان اجرا داشته است، گفت: تفاوت برنامه هفتم با سایر برنامه‌ها این است که قرار شد هم در کمیسیون‌های تخصصی و هم در صحن مجلس شورای اسلامی واقع‌بینانه‌تر این قوانین دیده شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی به پایان برنامه ششم توسعه نزدیک می‌شویم که به گفته کارشناسان تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد از این قانون به ویژه در بخش سلامت اجرایی شده است.
معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی معتقد است قانون برنامه باید متناسب با پیش‌بینی منابع درآمدی در ۵ سال آینده باشد. قانون‌گذار وقتی قصد دارد برنامه‌ای را آینده‌نگری کرده و پیش‌بینی کند و متناسب با آن اقداماتی را انجام دهد. به گفته وی در پیش‌نویس برنامه هفتم نیز در موضوعات مختلف از جمله آموزش، پژوهش و سلامت بخش‌هایی وجود دارد که بدون پشتوانه مالی و به صورت آمال و آرزوها آمده است.
دولت آنچه را که به عنوان برنامه قصد دارد انجام دهد، در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته و تدوین و به مجلس ارائه کرده است، بی‌شک از نمایندگان مجلس نیز این انتظار می‌رود که به صورت تخصصی کمیسیون‌های مجلس درخصوص تدوین این برنامه وقت بگذارند تا در پایان برنامه هفتم شاهد این نباشیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد آن عملیاتی شده و قابلیت اجرایی پیدا کرده و اکثر آن اجرایی نشده است.
در همین رابطه محمد علی محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره‌عدم قابلیت اجرایی بودن برنامه‌های توسعه‌ای در کشور به ویژه در بخش سلامت گفت: این موضوع صرفاً درخصوص حوزه سلامت در قانون برنامه ششم توسعه نیست بلکه از کل قانون ششم توسعه در حالت خوشبینانه ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده است و برنامه‌هایی که به زیبایی نوشته شده عملاً در کف جامعه اجرایی نشده است.
وی درباره اجرایی شدن مواد برنامه هفتم توسعه ادامه داد: تفاوت برنامه هفتم با سایر برنامه‌ها این است که قرار شد هم در کمیسیون‌های تخصصی و هم در صحن مجلس شورای اسلامی واقع‌بینانه‌تر این قوانین دیده شود. من فکر می‌کنم که قابلیت اجرایی قانون برنامه هفتم به مراتب بیشتر از سایر قوانین شش‌گانه گذشته است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: یکی از علت‌هایی که تمام برنامه‌های توسعه‌ای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… در کشور حول و حوش ۳۰ درصد توان اجرا داشته‌اند اهداف و برنامه‌ها بسیار آرمانی بوده‌اند اما در کف اجرا با مشکلات مواجه شده‌اند.
وی با اشاره به گردشگری سلامت تصریح کرد: در قانون برنامه هفتم یک فصل درخصوص گردشگری در نظر گرفته شده است. در قانون برنامه هفتم آمده است که باید سالیانه ۶ میلیارد یورو از گردشگری سلامت درآمد کسب شود. حال اگر نتوانیم از بخش خصوصی استفاده کنیم اعتبارات بخش دولتی و همچنین همت بخش دولتی ما را به این اهداف نخواهد رساند و اهداف برنامه هفتم توسعه در این بخش محقق نخواهد شد. البته تاکنون هیچ برنامه‌ای برای تحقق گردشگری سلامت به ما ارائه نشده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها