پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 25 تیر 1402 ، 04 : 17

کد خبر : 26932

از 0 نفر 0

وزیر صمت در حمایت از تولید ماشین‌های برقی مطرح کرد؛

باید خودروی برقی تولید کنیم که هر صد کیلومتر، یک دلار هزینه برق می‌خواهد نه ۱۰ لیتر بنزین!

باید خودروی برقی تولید کنیم که هر صد کیلومتر، یک دلار هزینه برق می‌خواهد نه ۱۰ لیتر بنزین!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع داخلی باید دنبال سهم مناسب از بازارهای بین المللی باشند، ما هم به صنایعی ارج می‌نهیم که بتوانند جای خود را در جهان پیدا کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع داخلی باید دنبال سهم مناسب از بازارهای بین المللی باشند، ما هم به صنایعی ارج می‌نهیم که بتوانند جای خود را در جهان پیدا کنند.
علی آبادی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع افزود: اگر صنعتی داریم که در کشور ماشین تولید می‌کند و به دست مردم می‌دهد و یا به کشوری شبیه به همین جا، این پذیرفته نیست.
وزیر صمت گفت: ما باید در بین بهترین‌های دنیا قرار بگیریم، چون لیاقت آن را داریم. امروز در توربین گاز حائز بهترین رتبه‌های دنیا شده‌ایم و ثابت کردیم که می‌توانیم؛ بنابراین اینکه بگوییم نیروی کار ایرانی قابلیت ندارد و بهره‌وری پایینی دارد، غیرقابل‌قبول است. ما به نیروی کار ایرانی ارج نمی‌گذاریم، حق و حقوقش را نمی‌دهیم، بعد سؤال می‌شود که چطور این نیرو در کانادا و آمریکا می‌درخشد، اما اینجا نمی‌تواند؟ برای اینکه می‌خواهیم اینجا از نیروی کار، مفت استفاده کنیم و این درست نیست. اگر قدر نیروی انسانی ایرانی را بدانیم، این نیرو ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و باید همه این ظرفیت‌ها را بکار بگیریم.
علی آبادی با اشاره به تحولات سریع برای پیشرفت صنایع در جهان گفت: ما همچنان با بهره‌وری بسیار پایین در کشور درگیر مشکلات هستیم و در حالی که جهان در حال ایده پردازی برای انقلاب صنعتی ششم است، ما هنوز در انقلاب صنعتی اول به سر می‌بریم.
وی ادامه داد: دولت به جای تصدی‌گری باید به سمت حکمرانی برود و مشکلات موجود به دلیل رقابت دولت با بخش خصوصی بوده است.
وزیر صمت تاکید کرد: باید به سمت صنایع دانش بنیان حرکت کنیم تا بتوانیم شدت انرژی را مدیریت کنیم. ما منکر صنایع فولاد و مس نیستیم و الان ژنراتور می‌سازیم، ولی با مس خارجی می‌سازیم. مس داخلی فقط برای صادرات خوب است که برود فرآوری شود و به بازار داخلی کشورمان برگردد! بنابراین صادر کردن مس و آلومینیوم به صورت خام، صادرات ثروت کشور است که ارزشمند نیست.
علی آبادی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل باید به سمت ماشین‌های برقی برویم، تاکید کرد: این خطای راهبردی است اگر ما الان در گیربکس اتوماتیک سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا دنیا این را کنار گذاشته و باید به سمت برقی شدن حرکت کرد.
وی افزود: یک خودروی برقی برای هر صد کیلومتر پیمایش، ۱۵ کیلووات ساعت برق نیاز دارد. اگر با خورشید برق این خودرو تأمین شود، هر کیلووات برق ۷ سنت هزینه می‌شود. درنتیجه ۷ سنت ضربدر ۱۵ کیلووات برق ساعت یک دلار می‌شود. اما اگر بخواهد با بنزین این مسافت را طی کند، بین ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند.
وی تاکید کرد: توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که به سمت محصولات صادرات محور حرکت کنیم و صنایع باید بتوانند ارز خود را تأمین کنند و این جز با رویکرد صادرات محور بودن محقق نخواهد شد آن هم صادرات بر اساس مزیت‌های کشور نه صادراتی که انرژی بر هستند.
وزیر صمت گفت: ما با واردات مخالف نیستیم، اما واردات باید برای تنظیم گری باشد؛ آن هم کالاهایی که در کشور مزیت آن را نداریم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها