پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 1 مرداد 1402 ، 33 : 17

کد خبر : 26956

از 0 نفر 0

وزیر بهداشت اعلام کرد؛

دارو؛ دومین راه تجارت بعد از نفت

دارو؛ دومین راه تجارت بعد از نفت

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بودجه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های بهداشتی و درمانی کشور حدوداً ۱۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) برآورد می‌شود، توضیحاتی درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ارائه کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بودجه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های بهداشتی و درمانی کشور حدوداً ۱۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) برآورد می‌شود، توضیحاتی درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در نشست خبری تشریح دستاوردهای ۲۲ ماهه وزارت بهداشت در دولت سیزدهم که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، با تشکر از اصحاب رسانه در زمینه پوشش اخبار کرونا، گفت: البته برای کرونا لازم است اصحاب رسانه برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی کار بیشتری کنند تا افتخارات را نشان دهند.
تیغ دو لبه تحریم‌ها
عین‌اللهی درباره آثار تحریم‌ها در تأمین دارو نیز بیان کرد: تحریم یک تیغ دو لبه است که از یک سو سبب شد تا دانشمندان ما به فکر تقویت اقدامات بیفتند تا پیشرفت کنیم به شکلی که وسایلی تولید کنیم که قبل از تحریم نداشتیم و حتی امکان صادرات آنها هم به وجود آمد اما از طرف مقابل مشکل تأمین دارو هم وجود داشت و در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل هم این موضوع اعلام شد که تحریم‌ها حرکتی ناجوانمردانه است. ما از طرق مختلف سعی در کنار زدن تحریم‌ها و تأمین وسایل و دارو داریم و از دو کشور چین و هند هم ممنون هستیم که به ما کمک کردند. علم پزشکی فقط در اختیار چند کشور محدود نیست و ما می‌توانیم با مشارکت علم خود را ارتقا دهیم.
دارو؛ دومین راه تجارت بعد از نفت
عین‌اللهی درخصوص صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نیز تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که به میزان دانشی که در کشور داریم، تولیداتی در این زمینه نداریم و تولید مناسب با توان نیست. ما تنظیم‌گر هستیم و خودمان کارخانه تولیدی نداریم. ۶۰ درصد تولیدات در بخش دولتی و ۴۰ درصد هم در مراکز خصولتی است. کار مهم این است که بتوانیم تسهیلاتی ایجاد کنیم تا دانشمندان در حوزه تولید دارو کار کنند. دومین راه تجارت بعد از نفت، دارو است. در برخی استان‌ها حتی یک مرکز تولید دارو نداریم و اخیراً در نشستی به همه استان‌ها گفتیم که برای راه‌اندازی خط تولید دارو آمادگی کمک به آنها را داریم. به همه کارخانه‌ها تاکید کردیم که هرچقدر تولیدات را افزایش دهند ما اجازه صادرات هم به آنها خواهیم داد.
پیشنهاد وزیر بهداشت برای بیمه اتباع افغان
وی افزود: ما اولین وزارتخانه‌ای بودیم که وزیر بهداشت افغانستان و همراهان ایشان را پذیرفتیم و سه مرتبه به ایران آمدند. لازم است که هماهنگی بیشتری بین ما و دولت آنجا انجام شود. ما خدمات بهداشتی خود را برای همه افراد فارغ از ملیت ارائه می‌دهیم. کمیساریای عالی پناهندگان به ازای هر خدمت برای یک افغان ۱۰ دلار پرداخت می‌کند درحالیکه ما حداقل ۵۰۰ دلار هزینه می‌کنیم. در مناطق مرزی بویژه سیستان و بلوچستان غربالگری بیماری‌های مزمن را انجام می‌دهیم اما هنوز متولی خاصی برای این کار وجود ندارد و ما کارهایمان را برای کمک انجام می‌دهیم. پیشنهاد ما این است که دوستان افغانستانی ساکن ایران برای خود بیمه‌ای درست کنند و مبلغ کمی را به صندوقی بدهند و بیمه خاص خود را داشته باشند. ما در تربیت نیروهای افغانستانی هم خوب عمل کرده‌ایم، اما رفتن و بازگشت آنها به کشور خودشان سخت است چراکه بعضاً از ما تقاضای اشتغال به کار در ایران را دارند؛ اما بهتر است در کشور خود خدمت کنند که دولت مستقر افغانستان باید از نظر مالی و امنیتی آنها را تأمین کند.
استقرار متخصصان طب سنتی در بیمارستان‌های موجود
وزیر بهداشت درباره خدمات حوزه طب سنتی، بیان کرد: رشته طب سنتی و PHD این رشته در کشور ایجاد شده است و اکنون تعدادی از این متخصصین وجود دارند اما معتقد هستم که باید علم را یکی بدانیم. در درمان یا پیشگیری همه‌چیز مؤثر است؛ اینکه بیمارستانی برای طب سنتی ایجاد کنیم درست نیست؛ بنابراین طب سنتی باید در همین بیمارستان‌های مستقر وجود داشته باشد. الان ۱۲ دانشگاه دارای رشته طب سنتی است؛ ولی باید افزایش یابد. سعی کردیم که منابع طب سنتی را جمع‌آوری کنیم اما هنوز هم نقاط ضعفی در این رابطه داریم.
۳۰۰ شهید مدافع سلامت در ایام کرونا
عین‌اللهی ادامه داد: در ایام کرونا کادر درمان ۳۰۰ شهید تقدیم کردند و هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نماند به شکلی که ما در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، جزو کشورهای موفق در کنترل کرونا بودیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها