پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 12 آبان 1402 ، 36 : 17

کد خبر : 27245

از 0 نفر 0

سم آلتمن هشدار داد؛

هوش مصنوعی می‌تواند همه ما را بکشد!

هوش مصنوعی می‌تواند  همه ما را بکشد!

سم آلتمن (Sam Altman) فکر می‌کند فناوری که زیربنای معروف‌ترین محصول شرکتش است می‌تواند به پایان تمدن بشری منجر شود اما همچنان می‌خواهد از این فناوری استفاده کند.

سم آلتمن (Sam Altman) فکر می‌کند فناوری که زیربنای معروف‌ترین محصول شرکتش است می‌تواند به پایان تمدن بشری منجر شود اما همچنان می‌خواهد از این فناوری استفاده کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌ان، در ماه مه، سم آلتمن، مدیر عامل شرکت اُپن ای‌آی (OpenAI)، با ارائه یک درخواست فوری از قانونگذاران به اتاق استماع کمیته فرعی سنا در واشنگتن دی سی رفت.
درخواست او این بود که مقررات فکر شده‌ای ایجاد شود که وعده‌های پرقدرت هوش مصنوعی را در بر بگیرد در حالی که خطر غلبه آن بر بشریت را کاهش می‌دهد. این لحظه‌ای تعیین کننده برای او و آینده هوش مصنوعی بود.
با رونمایی از هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی شرکت اُپن ای‌آی در اواخر سال گذشته، آلتمن ۳۸ ساله یک شبه تبدیل به آینه تمام‌نمای ابزار جدیدی از هوش مصنوعی شد. ابزاری که می‌تواند تصاویر و متون را در پاسخ به درخواست‌های کاربران تولید کند. این فناوری، هوش مصنوعی مولد نام گرفت.
مدت کوتاهی پس از رونمایی، چت‌جی‌پی‌تی تبدیل به نامی شد که تقریباً مترادف با خود هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شد.
مدیران از آن برای پیش‌نویس ایمیل‌ها استفاده می‌کردند، مردم بدون تجربه قبلی در زمینه کدنویسی وب‌سایت ایجاد می‌کردند و امتحان‌هایی را از دانشکده‌های حقوق و بازرگانی می‌گذراندند. این ابزار پتانسیل این را دارد که تقریباً هر صنعتی، از جمله آموزش، امور مالی، کشاورزی و مراقبت‌های بهداشتی از جراحی‌ها گرفته تا تولید واکسن‌های دارویی را متحول کند.
اما همین ابزار نگرانی‌هایی نیز به وجود آورده است. از تقلب در مدارس و جایگزین شدن کارگران انسانی گرفته تا حتی یک تهدید برای حیات بشریت.
به عنوان مثال، ظهور هوش مصنوعی باعث شده که اقتصاددانان نسبت به بازار کار هشدار دهند.
بر اساس برآورد گلدمن ساکس، حدود ۳۰۰ میلیون شغل تمام وقت در سراسر جهان در نهایت ممکن است به نوعی توسط هوش مصنوعی مولد خودکار شود. بر اساس گزارش ماه آوریل مجمع جهانی اقتصاد، حدود ۱۴ میلیون موقعیت شغلی تنها در عرض پنج سال آینده ناپدید خواهد شد.
آلتمن در شهادت خود در مقابل اعضای کنگره گفت که پتانسیل هوش مصنوعی برای دستکاری رأی‌دهندگان و هدف قرار دادن اطلاعات نادرست یکی از نگرانی‌های من است.
دو هفته پس از جلسه استماع، آلتمن به صدها دانشمند، محقق و رهبر کسب‌وکار برتر هوش مصنوعی پیوست و نامه‌ای را امضا کرد که در آن آمده بود: کاهش خطر انقراض ناشی از هوش مصنوعی باید در کنار سایر خطرات اجتماعی مانند همه‌گیری‌ها و جنگ هسته‌ای، به عنوان یک اولویت جهانی در نظر گرفته شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها