چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 30 آبان 1402 ، 35 : 18

کد خبر : 27309

از 0 نفر 0

سرانه مصرفِ شیر در ایران یک سوم جهانی است

سرانه مصرفِ شیر در ایران یک سوم جهانی است

مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرانه مصرفِ شیر و لبنیات در کشور ما کمتر از یکصد کیلوگرم و معادل یک سوم استاندارد جهانی است.

مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرانه مصرفِ شیر و لبنیات در کشور ما کمتر از یکصد کیلوگرم و معادل یک سوم استاندارد جهانی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مسعود سامی در نشست خبری دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت و پویش موسوم به «روزی یک لیوان شیر» با بیان‌اینکه سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی کشور ما پایین است، افزود: طبق آمارها بر اساس جمعیت کشور و میزان تولید، سرانه مصرف شیر در ایران زیر یکصد کیلوگرم است.وی ادامه داد: سرانه مصرف سالیانه شیر و لبنیات در کشورهای پیشرفته ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم و میانگین جهانی آن ۳۰۰ کیلوگرم است.مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مصرف سه تا پنج واحد شیر و لبنیات در هرم غذایی روزانه افراد جامعه ضروریست که شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ می‌شود.
وی اضافه کرد: البته اصفهان از نظر مصرف شیر و لبنیات در کشور جایگاه خوب و مطلوبی برخوردار دارد اما کار علمی خاصی در این زمینه انجام نشده است.سامی با تاکید بر اینکه کشور ما اکنون با چالش جدی در کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات روبه‌روست، اظهار داشت: یک سوم میزان مورد نیاز شیر و لبنیات در کشور ما مصرف می‌شود البته این میزان تا قبل از قطع یارانه شیر و افزایش قیمت شیر و لبنیات بود و در زمان حاضر مصرف شیر و لبنیات از برنامه غذایی قشری از جامعه حذف شده و مابه ازای آن مصرف کربوهیدرات‌ها افزایش پیدا کرده است.
به گفته وی، مصرف شیر و لبنیات یکی از ملاک‌های پیشرفت کشورها از نظر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) است.
وی تاکید کرد: اهمیت مصرف شیر و لبنیات در برنامه غذایی روزانه کودکان و سالمندان بیشتر است.نیلی تصریح کرد: بر اساس برنامه توسعه چهارم قرار بوده که سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور به متوسط جهانی و ۱۶۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال برسد اما هنوز این رقم محقق نشده است.وی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات در اقشار برخوردار جامعه هم پایین است، اظهار داشت: سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشورهای توسعه یافته ۳۵۰ کیلوگرم و در کشورهای متوسط دنیا حدود ۲۰۰ کیلوگرم است.
معاون ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: پیشگیری از پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، اختلالات حرکتی و اسکلتی و بیماری‌های قلبی و عروقی با اصلاح الگوی تغذیه امکانپذیر است اما آلودگی هوا، این مشکلات را در جامعه بطور مضاعف افزایش می‌دهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها