چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 19 آذر 1402 ، 51 : 17

کد خبر : 27374

از 0 نفر 0

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:

به طور سالانه ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزار مرگ در کشور داریم

به طور سالانه ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزار مرگ در کشور داریم

به طور سالانه ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزار مرگ در کشور داریم

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: به طور سالانه ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزار مرگ در کشور داریم براساس کارهای علمی انجام شده که حدود ۵۰ درصد این مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: به طور سالانه ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزار مرگ در کشور داریم براساس کارهای علمی انجام شده که حدود ۵۰ درصد این مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری خود که ظهر امروز برگزار شد، گفت: ما یک شبکه خیلی خوب و منحصر به فرد در کشور داریم این شبکه از روستا تا شهر پوشش کامل سلامت را تأمین می‌کند.
وی ادامه داد: ایجاد حاشیه نشینی در شهرها استاندارد را از بین برده و سبک زندگی تغییر کرده و در رساندن خدمات به این گروه مشکلاتی وجود داشت و باعث شد فاکتورهایی در شبکه ایجاد شود تا با تقویت شبکه خدمات به این افراد نیز ارائه شود.
او درخصوص ارتقای شبکه بهداشت گفت: مراکز خدماتی ما در شبکه استیجاری است و باید حتماً از نظر فیزیکی شبکه را تقویت کنیم همچنین از نظر نیروی انسانی نیاز به تقویت داریم و باید در این زمینه نیز اقدامات لازم صورت بگیرد همچنین محتوای ارائه خدمت در شبکه نیز باید تغییر کند.
فرشیدی تصریح کرد: مهمترین برنامه‌ای که در دو سال اخیر طراحی شده برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع است که در جهت تقویت نظام شبکه بکار رفته است. یکی از موضوعات مهم با توجه به زندگی امروزی بحث خود مراقبتی است و در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع دیده شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در پویش ملی سلامت دو موضوع پرفشاری خون و دیابت را مورد بررسی قرار دادیم که عامل خطر بسیار مهمی است و تأثیر زیادی بر سلامت دارد البته امکان تشخیص و درمان آن برای ما فراهم است و ما در این خصوص روی دو فاکتور فعالیت می‌کنیم که اولین فاکتور دسترسی است و دومین آن ارتقای الکترونیک در راستای ارتقای سواد سلامت جامعه است.
وی تاکید کرد: دولت می‌خواهد پوشش سلامت جامعه افزایش پیدا کند تا در ده ساله آینده بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های قلبی و قطع عضو به دلیل دیابت کم شود. در صورت تکمیل این برنامه‌ها در آینده نزدیک به سمت غربالگری سرطان‌ها رفته و به آنها می‌پردازیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیمی از زمان اجرای این پویش گذشته است. در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد در این برنامه پوشش داده شده است. این برنامه برای آشنایی مردم با این موضوعات است.
در ادامه کوروش اعتماد مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، بیماری‌های غیرواگیر گفت: این پویش بر ارتقای سواد سلامت تاکید دارد و افرادی که شناسایی می‌شوند در ۵ گروه قرار داده می‌شوند این کار در راستای ارتقای سلامت خانواده و در بستر شبکه انجام می‌شود بعد از شناسایی در قالب پرونده الکترونیک پیگیری‌های منظم انجام می‌شود.
وی ادامه داد: تا صبح امروز ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۱۴۵ هزار نفر مشکوک به پرفشاری خون به عنوان موارد جدید شناسایی شده‌اند همچنین ۸۵ هزار نفر مشکوک به دیابت جدید شناسایی و یک‌میلیون و ‌ ۸۷۰ هزارنفر در مرحله پیش فشارخون بالا و در مرحله پیش دیابت حدود ۶۰۰ هزار نفر شناسایی شده‌اند که اگر اصلاح سبک زندگی از جمله پیاده‌روی روزانه و اصلاح سبک تغذیه انجام شود بروز این بیماری‌ها را به تعویق می‌اندازند.
وی ادامه داد: در مناطق صعب‌العبور نیز استقبال خوبی صورت گرفته و امیدواریم تا ۱۵ دی این حرکت با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند. پیامک‌ها از هفته گذشته شروع شده و ۲۳ میلیون نفر این پیامک را دریافت کرده‌اند در داخل این پیامک یک لینک وجود دارد که برای هر کسی اختصاصی است.
اعتماد خاطرنشان کرد: مناطق صعب‌العبور عشایری محیط‌های کارگری و ادارات بیش از ۲۰ نفر تیم‌های سیاری از معاونت بهداشت مراجعه کرده و این غربالگری انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: تاکنون به ۲۰ درصد جمعیت غربالگری رسیده‌ایم و پیش‌بینی ما این است که به ۸۰ درصد هدف خود برسیم این خدمت یک خدمت جاری است و متوقف نمی‌شود.
در ادامه این نشست فرشیدی تصریح کرد: شبکه در زمان کرونا بسیار موثر بود. مردم باید بدانند برای سلامتی‌شان همانطور که واکسن کرونا مهم بود شناسایی دیابت و فشارخون نیز مهم است تأثیر دیابت کمتر از کرونا نیست و مردم باید آن را جدی بگیرند و به مراکز ما مراجعه کرده و خدمات را دریافت کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد از میزان قند و فشارخون مطلع هستند اما انتظار ما این است که از طریق این لینک پیامکی خوداظهاری کرده و اطلاعات خود را به ما بدهند این کار دو حسن دارد اول اینکه ما کد ملی این افراد را در اختیار مرکز سلامت قرار می‌دهیم و دومین حسن این است که جامعه برای سلامتی خود اهمیت قائل است.
در ادامه محسن بارانی سرپرست مرکز مدیریت شبکه خاطرنشان کرد: به طور سالانه ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزار مرگ در کشور داریم براساس کارهای علمی انجام شده که حدود ۵۰ درصد این مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است که می‌شود به طور متوسط ۱۸۰ هزار مرگ در سال و از این ۱۸۰ هزار مرگ بین ۷۰ درصد بیماری‌های قلبی به دلیل فشارخون بالاست که شامل ۱۲۶ هزار مرگ در سنین ۴۵ تا ۵۰ سال رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امید به زندگی ۷۶ سال است وقتی این ۱۲۶ هزار مرگ در بین سنین ۴۵ تا ۵۰ سال را محاسبه می‌کنیم متوجه می‌شویم دو میلیون و ۵۲۰ هزار سال از دست رفته عمر داریم.
وی با تاکید بر اینکه فشارخون یک بیماری خاموش است، گفت: زمانی متوجه می‌شوید که با یک سکته قلبی یا مغزی به بیمارستان مراجعه می‌کنید و یا مجبور به عمل قلب باز هستید.
سرپرست مرکز مدیریت شبکه خاطرنشان کرد: در بستر نظام شبکه بهداشت و درمان این پتانسیل وجود دارد که پویش‌های دیگری نیز انجام شود که به فازهای درمانی پیشرفته نرسیم. در حال حاضر نیز ۷۰ هزار نفر از کادر سلامت درگیر این پویش هستند. در قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع که امروز برگزار شد و نمایندگان بیمه سلامت و تأمین اجتماعی هم حضور داشتند و پیشنهاد شد این افراد به شکل ستاره‌دار مشخص شده تا افراد در سطح دو به صورت رایگان درمان شوند البته این موضوع در حد پیشنهاد است و قرار است در شورای عالی بیمه بررسی شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها