چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 9 تیر 1390 ، 01 : 12

کد خبر : 274

از 0 نفر 0

نرخ مردمی تورم...!

نرخ مردمی تورم...!

آدمها با ذائقههای مختلف از برخی...

آدمها با ذائقههای مختلف از برخی غذاها بیشتر استقبال میکنند و میل به آنها دارند. با این وجود اگر با فاصله زمانی تهیه و مصرف نشود، حتی غذاهای محبوب و مورد علاقهشان نیز لذت و طعم خود را از دست میدهند. در نتیجه میل به آنها نیز کمتر میشود.

با چنین شباهت و نگاهی، آدمها به عناوین و مطالب و موضوعات طرح شده در رسانهها و مطبوعات جذب میشوند و یا از آنها استقبال میکنند. پس مطالب تکراری، خواهان و طرفدار آن چنانی ندارد، چرا که برای خوانندگان مطلوب نیستند.

یکی از موضوعاتی که بسیار مطرح شده و هنوز میشود، بحث تورم است. موضوعی که کمتر کسی است که نداند چیست و چه میکند و با همه تکراری بودنش، هنوز هم مورد توجه مردم است. چرا که نگران کننده است.

اما دولت نهم و دهم بعد از شش سال که از عمرشان به ریاست آقای احمدینژاد میگذرد، هنوز که هنوز است، نگاه دقیق و واقعی به آن ندارد. علیرغم آنکه بارها و بارها از زبان بسیاری از افراد آگاه به علم اقتصاد، از آن گفته و نوشته شده و هر چند هنوز که هنوز است افسار گسیخته بالا و بالا میرود، با این وجود به این مشکل و تبعات ناگوار آن بر زندگی مردم آنچنان که شایسته و لازم است، توجه نمیشود و دقیقا یکی از علتهایی که بحث تورم با همه تکراری بودنش، در صدر موضوعات قرار دارد، همین آثار سوئش است که بر زندگی خانوادهها سایه افکنده است.

تورمی که همه دولتها با آن روبرو بودند و در دولت نهم و دهم، بارها از مهار آن سخن به میان آمده است، اما گویا حالا حالاها خیال توقف و ایستادن ندارد و حریف میطلبد.

آنچه طی شش سال گذشته و در اواخر هر سال و بهتر بگوییم در آغاز هر سال از آن صحبت شده و میشود، ارایه آمارهایی است که هیچ گاه بیانگر اعلام نرخ واقعی تورم نیست. آماری که گاهی از سوی نهادهای دولتی اعلام شده، با آنچه که مردم میبینند و احساس میکنند تفاوت فاحش دارد.

هرچند طی این چند سال، مردم در مورد تورم بسیار آموختهاند و به خوبی میدانند تورم نقطه به نقطه یا تورم فصلی و یا اینکه تورم ماهانه و سالانه چیست؟ با این وجود برخی از دست اندرکاران بر این گمان هستند که آنچه از سوی بانک مرکزی و یا مرکز آمار ایران اعلام میشود، باید به تأیید همه برسد که نرخ تورم به هیچ وجه با آنچه افراد و یا نهادهای مستقل و یا حتی مجلسیها اعلام میکنند، همخوانی ندارد. اما واقعیت این است که نرخ واقعی را توان و قدرت خرید مردم مشخص میکند. آن چیزی که دقیقا لمس میشود.

اینکه بانک مرکزی نرخ تورم را در پایان اردیبهشت، چهارده درصد و اندی اعلام کرد و سپس مرکز آمار ایران این نرخ را حدود کمی بیش از شانزده درصد اعلام کرد، خود نشان از اختلاف نظر برخی دست اندرکاران دولتی دارد که طبعاً سخنگوی دولت در توجیه آن میگوید که این امر ناشی از اختلاف برداشتها میباشد و یا اینکه در سبد بانک مرکزی چند قلم کالا جا داده نشده که در سبد خرید خانوارهای مرکز آمار ایران از آنها یاد شده است.

اما خارج از گود چانه زنیهای بانک مرکزی با مرکز آمار ایران، مردم به خوبی نرخ واقعی تورم را بیش از میانگین این دو که نرخ تورم پانزده درصدی است را، دارند تجربه و تحمل میکنند. نرخی که با درآمد بسیاری از مردم و یا افزایش حقوق سالانه کارمندان و حقوق بگیران، همخوانی ندارد.

بنابراین آنچه که شعار دولت در پایان دولت نهم بود که نرخ تورم را تک رقمی میکند، یعنی آن را به زیر 10 درصد میکشد، عملا به فراموشی سپرده شده است.

امروز نه تنها مردم با نرخ تک رقمی دست به گریبان نیستند، که نسبت به قبل از اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانهها، با افزایشهایی بین 15 تا 50 درصدی هم در قیمتها روبرو هستند و هم با افزایش نرخ سالانه تورم روبرو هستند که به راحتی قابل لمس میباشد.

از آنجا که ادامه این روند آثار سوء بیشتر بر اقتصاد ملی ما میگذارد و تبعات جبران ناپذیری بر تولید خواهد داشت، لذا بر شمار بیکاران خواهد افزود.

پس نگاه واقعی و نگاه فنی و کارشناسانه به آنچه که از آن به نام تورم یاد میشود، بیش از پیش احساس میشود. نگاهی که با نگاه به زندگی و رفاه عمومی مردم باید عجین باشد. یک نگاه صد در صد واقعی که ملاک و معیارش همه مردم از شهری تا روستایی، از کارگر و کارمند تا مزدبگیران و مستمری بگیران باشد.

بدون شک تلاش برای کنترل تورم با آسیب شناسی و با بهره مندی از نیروهای مجرب و متخصص به نتیجه خواهد رسید.

تلاش برای مهار تورم نیاز به تصمیمات جسورانه و اقتصادی دارد و تلاش برای تورم تک رقمی و حتی کاهشهای پایینتر، نیاز به تحول در برنامههایی دارد که سالهاست از آنها بهره گرفتیم، ولی دیگر راهکار مناسب برای حل معضلات و مشکلات اقتصادی پیش روی مردم و کشور نیستند.

بنابراین سیاست دولت در برخورد با تورم و مهار آن، با اعلام کمتر نرخ واقعی تورم راه به جایی نمیبرد.

آنچه که این مشکل و معضل اقتصادی که تاب و توان مردم را لحظه به لحظه کمتر میکند از بین خواهد برد، دور شدن از سیاست گذاریهای اقتصادی مبتنی بر آمار و ارقام غیرواقعی و غیرمنطقی است.

بنابراین بحث تورم علیرغم تکرار مکررات، باز هم از سوی مردم و خوانندگان پیگیری میشود، چرا که خطری است که بر زندگی همه سایه افکنده و پیامدهای منفی و مخربش همه را نگران کرده و میکند.

هرچند که عدهای با آغوش باز از آن استقبال میکنند و زمینه رشد آن را با احتکار، با ایجاد کمبودهای غیرواقعی و با واسطه گری فراهم میآورند تا از این بحران اقتصادی، کمال سودجویی و مال اندوزی را ببرند.

منوچهر حبیبی


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها