جمعه 14 اردیبهشت 1403 5/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 15 بهمن 1402 ، 14 : 18

کد خبر : 27561

از 0 نفر 0

رابطه مزدی میانِ کارگران و مدیرانِ صنعتِ خودروسازی؛

فیش‌های حقوقی کارگران ایران خودرو با ارقام ۱۰ تا ۵۰ میلیونی

فیش‌های حقوقی کارگران ایران خودرو با ارقام ۱۰ تا ۵۰ میلیونی

مشکل خودروسازی «مدیریتی» است نه «کارگری»

عجیب است که در شایعات مطرح شده، به این اشاره نشده است که مجموع حقوق حدود دویست مدیر میانی و رده بالای مجموعه به اندازه جمع حقوق دریافتی نیمی از کارگران عادی شرکت است! مثلاً اگر ۲۰ یا ۳۰ درصد از کل مزد و حقوق پرداخت شده به پرسنل، متعلق به مدیران رده بالا باشد، ما بقی (۸۰ و ۷۰ درصد) حقوق پرداختی شرکت برای سایر پرسنل است!

عجیب است که در شایعات مطرح شده، به این اشاره نشده است که مجموع حقوق حدود دویست مدیر میانی و رده بالای مجموعه به اندازه جمع حقوق دریافتی نیمی از کارگران عادی شرکت است! مثلاً اگر ۲۰ یا ۳۰ درصد از کل مزد و حقوق پرداخت شده به پرسنل، متعلق به مدیران رده بالا باشد، ما بقی (۸۰ و ۷۰ درصد) حقوق پرداختی شرکت برای سایر پرسنل است!
به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته برخی رسانه‌های جمعی و کانال‌های مجازی پیرامونِ مزد ۴۵ تا ۶۵ میلیونی کارگران شرکت‌های خودروساز کشور (از جمله ایران خودرو) مطالبی را منتشر کردند. این رسانه‌ها اینطور نوشتند که حقوق نیروهای خودروساز بسیار بالاست و درنهایت به این نتیجه رسیدند که یکی از دلایل ضعف و مشکلات خودروسازی در کشور همین حقوق‌های بی‌حساب و کتاب است...
همزمان، خبری با ادعای درز جزئیات از زبان مدیران مجموعه خودروساز ایران خودرو منتشر شد که براساس آن به دلیل مشکلات مالی و ضرورت بهره‌وری بیشتر، قرار است مزایای بالا و اضافه‌کارهای قابل توجه این شرکت برای کارگران تا حد چشمگیری کاهش یابد.
از حقوق ۱۰ تا ۳۰ میلیونی کارگران...
بحث دریافتی ۴۵ تا ۶۵ میلیون تومانی توسط نیروهای کارشناس و کارکنان خط تولید و تعمیرات درحالی مطرح می‌شود که شواهد و اطلاعات دریافتی از این نیروها از اختلافاتی در ارقام ارائه شده خبر می‌دهد.
یکی از کارگران با ۱۰ سال سابقه قراردادی شرکت ایران خودرو با نشان دادن فیش حقوقی خود اظهار کرد: ما در مجموعه بیش از هزار نفر (۱۰ تا ۲۰ درصد نیروها) کارگر پیمانی و شرکت‌های خدماتی و پیمانی اقمار داریم که مزد برخی از آن‌ها زیر ۱۰ میلیون تومان است و وضعیت آن‌ها در مقایسه با سایر کارگران قراردادی شرکت نامناسب است. اما باقی نیروهای قراردادی نیز حقوق چندانی نسبت به بسیاری از صنایع مشابه با درجه سختی کار شبیه به خودروسازی نمی‌گیرند.
این کارگر ایران خودرو که دریافتی‌اش با اضافه کار به ۱۶ میلیون تومان رسیده است، می‌گوید: البته این روزها شایعاتی درباره مسئله کاهش اضافه کار و مزایا مطرح شده که به نظر صرفاً شایعه است و امیدواریم با این وضعیت معیشتی، هرگز صحیح نباشد؛ چون هستند کارگرانی که به حق به همین میزان دریافتی نیز معترض هستند.
یک کارگر دیگر با ۲۰ سال سابقه که در آستانه بازنشستگی است، به ایلنا می‌گوید: واقعیت این است که حداقل کسانی که در خطوط کار می‌کنند، بسیار به ندرت مزد بالا دریافت می‌کنند. کارگرانی که در سنین بالا اضافه کار می‌ایستند و در خطوط تولید و تعمیر مهارت و سابقه دارند، با مزایا حقوق‌شان به ۳۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد و ما نمی‌دانیم این ارقام ادعایی برای چه کسانی است؟
وی تصریح کرد: کارگران بازنشسته ما اگر وضعیت خوبی داشته باشند و دو سال آخر سقف دریافتی برایشان ثبت شود، می‌توانند مستمری نزدیک به ۲۰ میلیون تومان یا کمتر در دوران بازنشستگی خود دریافت کنند و این درحالی است که در همان ابتدا بخش قابل توجهی از پاداش پایان دوره و مستمری خود را باید خرج درمان مشکلات دوران اشتغال خود کنند.
برای اطلاع از شرایط نیروهای خارج از خط تولید به سراغ یک نیروی بخش اداری و کارشناسی رفتیم. وی جوانی دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش طراحی خودرو از دانشگاه‌های معتبر دولتی تهران است و پنج سال در مجموعه ایران خودرو سابقه کار دارد.
او نیز می‌گوید دریافتی او حدود هفده میلیون تومان است و می‌افزاید: حقوق من نسبت به هم‌دوره‌ای‌های خودم در دانشگاه بسیار پایین‌تر است. در واقع من بیشتر برای مزایای آینده این شغل مانده‌ام و این میزان دریافتی من به سختی کفاف یک زندگی معمولی در تهران را می‌دهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها