چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 15 بهمن 1402 ، 15 : 18

کد خبر : 27562

از 0 نفر 0

وزیر نیرو در نشست خبری مطرح کرد؛

عدم تخصیص حقابه هیرمند به بهانه خشکسالی

عدم تخصیص حقابه هیرمند  به بهانه خشکسالی

وزیر نیرو گفت: در حوزه مهندسی شرکت‌های ارزشمندی داریم و طرح‌های مهندسی و پیمانکاری در اقصی نقاط جهان بخصوص در کشورهای منطقه ارائه می‌شود. به طوری که به حدود ۵۰ کشور خدمات ارائه می‌دهیم.

وزیر نیرو گفت: در حوزه مهندسی شرکت‌های ارزشمندی داریم و طرح‌های مهندسی و پیمانکاری در اقصی نقاط جهان بخصوص در کشورهای منطقه ارائه می‌شود. به طوری که به حدود ۵۰ کشور خدمات ارائه می‌دهیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر محرابیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حوزه آب و برق اقدامات زیادی انجام شده که باعث جلب رضایت مردم شده است، اظهار داشت: کشور ما قبل و ابتدای انقلاب صد در صد وابسته بود و اکنون صد در صد خودکفا هستیم، اکنون نه تنها نیاز داخل بلکه بسیاری از کشورهای منطقه به خدمات ایران متکی هستند.
وی افزود: در حوزه مهندسی شرکت‌های ارزشمندی داریم و طرح‌های مهندسی و پیمانکاری در اقصی نقاط جهان بخصوص در کشورهای منطقه ارائه می‌شود. به طوری که به حدود ۵۰ کشور خدمات ارائه می‌دهیم.
شرط استفاده از ابزار قانونی در موضوع حقابه هیرمند
محرابیان در خصوص حق آبه ایران از هیرمند گفت: معاهده ۱۳۵۱ یک معاهده بین‌المللی است و اجرای آن اختیاری نیست، ما به صورت مستمر اجرای آن را پیگیری می‌کنیم و اخیراً هم در سفر مسئولان طالبان به ایران، قول داده‌اند که به این معاهده پایبند باشند اما بهانه‌تراشی‌هایی می‌کنند که کم بارشی و خشکسالی وجود دارد که امیدواریم با ادامه بارش‌ها، نسبت به تخصیص حق‌آبه ایران اقدام کنند؛ در غیراین صورت از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهیم کرد.
برنامه‌های انتقال آب از دریا
وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا خصوص انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس اظهار داشت: طرح‌های متعددی برای انتقال آب و شیرین سازی در دستور کار داریم.
محرابیان با بیان اینکه در طرح انتقال آب شرق که از بزرگترین طرح‌های انتقال آب این پروژه است، افزود: این طرح برای تأمین آب شرب و صنعت در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا است.
وی به اجرای انتقال آب خلیج فارس در کریدور استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد اشاره کرد و یادآور شد: به زودی این آب شیرین کن‌های عظیم هم به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت انتقال آب را به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد. همچنین خط انتقالی برای انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به استان اصفهان برای تأمین نیازهای آب صنایع استان اصفهان طی دو مرحله اجرا می‌شود که در مرحله نخست از خطوط موجود به میزان ۷۰ میلیون متر مکعب آبگیری انجام می‌شود که امیدواریم به زودی به بهره برداری برسد.
محرابیان افزود: این درحالیست که در یکسال گذشته بیش از ۵۰۰ کیلومتر آن اجرایی شده و ۶۰۰ کیلومتر طول این خط است که با حدود ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری و استفاده از ظرفیت انتقال، بخش قابل توجهی از نیازهای استان اصفهان و صنایع اصفهان از این طریق تأمین می‌شود. در مرحله دوم این خط متصل به خلیج فارس و در کنار خلیج فارس با یک آب شیرین کن عظیم به صورت مجزا آب منتقل می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها