شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 11 اسفند 1402 ، 28 : 18

کد خبر : 27636

از 0 نفر 0

وزیر اقتصاد:

لیست ابر بدهکاران بیمه منتشر می‌شود

لیست ابر بدهکاران بیمه  منتشر می‌شود

وزیر اقتصاد اظهار داشت: از سال گذشته اعلام ابربدهکاران بانکی شروع شد و امسال هم بحث تهیه لیست ابربدهکاران بیمه‌ای مطرح شد و لیست ابربدهکاران حوزه بیمه را هم منتشر می‌کنیم.+ تحلیل خبر

وزیر اقتصاد اظهار داشت: از سال گذشته اعلام ابربدهکاران بانکی شروع شد و امسال هم بحث تهیه لیست ابربدهکاران بیمه‌ای مطرح شد و لیست ابربدهکاران حوزه بیمه را هم منتشر می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از سامانه مدیریت ریسک فساد از اعلام آب بدهکاران بیمه‌ای خبر داد و گفت: به زودی ابربدهکاران بیمه اعلام می‌شوند.
وی گفت: از سال گذشته اعلام ابربدهکاران بانکی شروع شد و امسال هم بحث تهیه لیست ابربدهکاران بیمه‌ای مطرح شد و لیست ابربدهکاران حوزه بیمه را هم منتشر می‌کنیم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: این نگرانی وجود داشت که با اعلام بدهکاران یک شرکت بیمه آن شرکت مشتریان خود را از دست بدهد اما اعلام کردیم که تمام شرکت‌های بیمه‌ای باید بدهکاران خود را اطلاع‌رسانی کنند تا این نگرانی هم از بین برود. وی ادامه داد: در مقابله با فساد یکی از اقدامات سهل‌الوصول جلوی چشم مردم، تخلفاتی است که در گذشته صورت گرفته و دستور رئیس‌جمهور هم این است که بتوانیم ناظر به اصلاحات واقعی امور و رو به آینده دستاورد داشته باشیم نه اینکه وقت خود را به گذشته مشغول کنیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه فساد در چند زمینه و بستر اتفاق می‌افتد، گفت: در مقام قوه مجریه باید بتوانیم زمینه‌های لغزنده‌ای که باعث می‌شود فعالان اقتصادی دچار رفتارهای فسادآمیز شوند بخشکانیم و احتمال بروز فساد را به حداقل برسانیم از این رو مقررات بعضاً زمینه فساد را ایجاد می‌کند یا در فرایندهای اجرا یا در مصونیت قرار گرفتن و عدم شفافیت، فساد بروز می‌کند.
خاندوزی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع فساد در دولت اظهار داشت: از موارد ایجاد فساد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یا تغییر نرخ تعرفه کالاهای مختلف بود با حذف آن زمینه‌های فساد را از بین بردیم.
وی با بیان اینکه درگاه ملی مجوزها از مواردی است که در مبارزه با فساد به شدت مؤثر بوده، افزود: اینکه فرآیندهای اخذ مجوز در سامانه انجام می‌شود باعث شده زمینه فساد از بین بطوریکه امروز حدود ۱.۵ میلیون مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شده و بستر بروز ۱۰ میلیون فساد از بین رفته است.

تحلیل خبر

این «ابربدهکاران بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی» چگونه پدید آمده‌اند؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

وزیر اقتصاد گفته است: «از سال گذشته اعلام اسامی «ابربدهکاران بانکی» شروع شد و امسال هم بحث تهیه لیست «ابربدهکاران بیمه‌ای» مطرح شد و لیست ابربدهکاران حوزه بیمه را هم منتشر می‌کنیم»
سوالی که نزد افکار عمومی مطرح می‌شود این است که این «ابربدهکاران بانکی» یا «ابربدهکاران بیمه‌ای» یا «ابربدهکاران مالیاتی» و سایر ابربدهکاران چگونه بوجود می‌آیند؟ اینها که یک شبه و خلق‌الساعه و ناگهانی همانند رعد و برق پدید نمی‌آیند و بلافاصله هم خاموش نمی‌شوند بلکه هم به صورت تدریجی و سال به سال بر میزان بدهی آنها افزوده شده و هم مفقودالاثر نشده‌اند. چرا کار به اینجا می‌رسد که «گلوله‌های کوچک» تبدیل به «بهمن» شده و برسر دولت و ملت آوار می‌شوند؟ چه کسانی باید جلوی آنها را می‌گرفته‌اند ولی نگرفتند تا بدهی‌ها بر روی هم جمع شود و تبدیل به ابربدهکار شوند. تعداد آنها هم که یکی دوتا نیست بلکه چند لیست و سیاهه را به خود اختصاص می‌دهند. همچنانکه سلطان ارز و طلا و سکه و شکر و سایر سلاطین اقتصادی طی چند سال گذشته مطرح شدند و معلوم نشد مراحل شکل‌گیری و تولد آنها چگونه بود و چه کسانی برای آنها زمینه سلطان شدن را هموار و فراهم کردند، امروز هم بحث «ابربدهکاران» همان سؤالات و شبهات را به ذهن متبادر و تداعی می‌کند و همه را زیر چتر واحد و یکسان به تفسیر و تحلیل وامی‌دارد.
به نظر می‌رسد علاوه بر رسیدگی فوری به وضعیت این سلاطین و ابربدهکاران، مهم‌تر آن است که زمینه‌ها و عوامل پیدایش آنها را ریشه‌یابی کرده و آن ریشه‌ها را بخشکانند.
چگونه است که اگر مردم عادی مبلغ بسیار ناچیزی از بدهی بیمه‌ای یا مالیاتی یا بانکی خود را نپردازند، اموال آنها به مزایده و حراج می‌گذارند ولی سلاطین و ابربدهکاران با قرار گرفتن در حاشیه امن، روزگار را بر وفق مراد سپری می‌کنند؟!

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها