شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 13 اسفند 1402 ، 11 : 18

کد خبر : 27644

از 0 نفر 0

رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد؛

در حال حاضر حدود ۵۰ درصد منابع بودجه را از مالیات تأمین می‌کنیم

در حال حاضر حدود ۵۰ درصد منابع بودجه را از مالیات تأمین می‌کنیم

این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد بود

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای شناسایی املاک لوکس اقدام کردیم که فقط در تهران حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار خانه لوکس را برای مالیات ستانی شناسایی کردیم.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای شناسایی املاک لوکس اقدام کردیم که فقط در تهران حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار خانه لوکس را برای مالیات ستانی شناسایی کردیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هادی سبحانیان در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: با استفاده از توان این شرکت‌ها برای شناسایی املاک لوکس اقدام کردیم که فقط در تهران حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار خانه لوکس را برای مالیات ستانی شناسایی کردیم.
وی ادامه داد: از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای جلوگیری از فرار مالیاتی و دانه درشت‌ها استفاده می‌کنیم و هدف سازمان امور مالیاتی شناسایی دانه‌درشت‌ها بوده و مردم بدانند که ۵۰ درصد اصناف مالیات صفر داشتند و ۹۰ درصد اصنافی که مشمول مالیات شدند مالیات کمتر از ۲۰ میلیون تومان در سال می‌پردازند.
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه تنها مشمول درصد پایین و قلیلی از مردم می‌شود و اینگونه نیست که مردم با خرید یک دستبند طلا و سکه مشمول این مالیات شوند و سطح معافیت‌های مالیاتی در این بخش بالاست.
سبحانیان با اشاره به افزایش سهم درآمدهای مالیات در بودجه افزود: در اسناد بالادستی تاکید شده که باید از درآمدهای نفتی فاصله بگیرم و بر روی درآمدهای مالیاتی تمرکز کنیم و برای استفاده از درآمدهای مالیاتی هدف‌گذاری کنیم که علیرغم تاکیدات رهبری و اسناد بالادستی، سالیان سال در این حوزه دستاورد مهمی نداشتیم.
معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: این سؤال در اذهان عمومی وجود دارد که چرا با وجود اینکه کشورمان نفت دارد از مردم مالیات گرفته می‌شود و کشور را با درآمد مالیات اداره می‌کنند اما مردم باید بدانند که منابع نفتی باید برای نسل‌های آتی درآمد پایدار ایجاد کند و قطعاً نباید صرف امورات جاری کشور شود.
وی افزود: همچنین باید توجه داشت که شیر نفت در اختیار موضوعات بین‌المللی قرار دارد و قیمت آن تحت تأثیر موضوعات منطقه‌ای است از این رو منابع کشور را نباید به منابع نفتی گره بزنیم و این مباحث را باید مکرراً به مردم توضیح دهیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد منابع بودجه را از مالیات تأمین می‌کنیم در حالی که این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد بود و توانستیم این آرزوی دیرینه را که در تمام اسناد بالادستی ذکر شده، برآورده کنیم.
سبحانیان درباره فرهنگ‌سازی مالیاتی است، اظهار داشت: امروز با سؤالات جدی درباره مالیات ستانی در افکار عمومی مواجه هستیم اما باید مالیات ستانی را به امر طبیعی که لازمه توسعه و آبادانی است، در افکار عمومی تثبیت کنیم و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید به این موضوع بپردازند و باید گروه مرجع، اذهان عمومی را برای مالیات ستانی آماده کنند.وی با بیان اینکه از ایده‌های مالیات‌ستانی حمایت‌های مادی و معنوی می‌کنیم، گفت: باید به مردم بگوییم که مالیاتی که اخذ می‌کنیم صرف چه اموری می‌شود و مردم باید بدانند که ریال به ریال درآمد مالیات برای آبادانی کشور خرج می‌شود و برای رواج فرهنگ مالیات‌ستانی فیلم می‌سازیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در حال حاضر اخذ مالیات در کشورمان داده مبنا و سیستمی است، ادامه داد: نظام مالیاتی نسبت به سایر نظام‌ها در بخش سیستمی بودن پیشرو است اما نظام مالیاتی نسبتاً سنتی بود و امروز به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کنیم. از این رو بسیاری از اظهارنامه‌ها که پیش از این بررسی آنها وقت همکاران ما را می‌گرفت را امروز به صورت سیستمی انجام می‌دهیم و همچنین بیش از ۴ میلیون مؤدی صرفاً مبتنی بر خود اظهار قطعی می‌شوند.
معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: امروز بخش زیادی از گلایه‌های فعالان اقتصادی نشات گرفته از میزان مالیات پرداختی نیست بلکه نشات گرفته از تبعیض است و قطعاً اگر بدانند که محاسبه مالیات‌ها سیستمی بوده و برداشت سلیقه‌ای در کار نبوده رضایت آنها بیشتر جلب می‌شود.
سبحانیان با بیان اینکه فعالان اقتصادی شرکای راهبردی نظام مالیاتی کشور هستند، اظهار داشت: نباید وقت شرکای راهبردی خود را در سیستم اداری تلف کنیم و باید خدمات مالیاتی را به صورت برخط و سیستمی ارائه دهیم و صدور گواهی‌ها به صورت سیستمی و برخط انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: در بحث برون سپاری خدمات به دنبال این هستیم که خدمات مالیاتی را از طریق دفاتر پیشخوان ارائه دهیم و حتماً از اپلیکیشن‌های مالیاتی هم استفاده خواهیم کرد.

تحلیل خبر

تأمین 50 درصد بودجه کشور از مالیات؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

مالیات ستانی در همه کشورها انجام می‌گیرد اما در کشورهای پیشرفته به موازات افزایش اخذ مالیات از مردم، بلافاصله این حق قطعی برای مردم ایجاد می‌شود که بتوانند از دولت خود، میزان بیشتری خدمات عمومی و شهروندی دریافت کنند و دولت را در مقابل این مطالبات ملی، پاسخگو کرده، بر نحوه هزینه کرد آن نظارت اجتماعی داشته باشند.
حتماً بارها شنیده‌اید که می‌گویند اگر فلان دولت غربی، فلان سیاست را در پیش بگیرد باید پاسخگوی مالیات‌دهندگان باشد. یعنی مالیات‌دهندگان آنقدر قدرت دارند که مستقیماً می‌توانند بر سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولتشان اثرگذار باشند و بالاترین مقام آن کشورها که روسای جمهوری هستند باید بدون هیچ عذر و بهانه‌ای پاسخگوی مالیات‌دهندگان باشند.
نکته دیگر اینکه مالیات در حالت «ثبات اقتصادی» که «فشار تورمی» بر مردم وارد نمی‌شود، اخذ می‌شود. اگر قرار باشد همزمان دو نوع فشار؛ یکی فشار تورمی و دیگری فشار مالیاتی، بر مردم غرب وارد شود، آنها زیربار نمی‌روند.
حال به بررسی این دو نکته در کشورمان بپردازیم؛ در کشور ما مالیات‌دهندگان چه قدرتی دارند؟ آیا می‌توانند بر سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت اثرگذار باشند؟ آیا می‌توانند دولت را در قبال اخذ مالیات پاسخگو کرده و بر نحوه هزینه کرد آن نظارت اجتماعی و حزبی داشته باشند؟ آیا احزاب واقعی و قدرتمند که بتوانند به نمایندگی از ملت، چنین مطالباتی را محقق کنند، وجود دارند؟
و نکته دوم اینکه در شرایطی که مردم، هم باید «فشار تورمی» و هم «فشار مالیاتی» را تحمل کنند، چند درصد بودجه کشور باید از طریق مالیات تأمین شود؟ همچنین اخذ چند درصد مالیات می‌تواند جای درآمد نفتی را بگیرد؟
رئیس سازمان مالیاتی کشور گفته است: «درحال حاضر حدود 50 درصد منابع بودجه را از مالیات تأمین می‌کنیم درحالی که این عدد در سال 1400 حدود 30 درصد بود» سؤال اینجاست که آیا افزایش
20 درصدی تأمین بودجه از طریق مالیات، آن هم طی دو سال (به جای نفت) اقدامی منطقی و معقول است؟ آیا فشار ناگهانی به این حد بر مردم به مصلحت کشور است؟ همچنین آیا طی این دو سال، متناسب با این افزایش 20 درصدی، خدمات عمومی در جهت رفاه مردم و حل مشکلات آنها، در اختیارشان قرار گرفته است؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها