شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 23 اسفند 1402 ، 51 : 16

کد خبر : 27678

از 0 نفر 0

معاون کنسولی وزارت خارجه:

حدود ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند

حدود ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه با اشاره به طرح پرسمان تردد برای ایرانیان خارج از کشور گفت: نزدیک به ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور هستند و آمریکا، ترکیه، کانادا، انگلستان و آلمان پنج کشوری هستند که ایرانیان بیشتر در آنجا زندگی می‌کنند.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه با اشاره به طرح پرسمان تردد برای ایرانیان خارج از کشور گفت: نزدیک به ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور هستند و آمریکا، ترکیه، کانادا، انگلستان و آلمان پنج کشوری هستند که ایرانیان بیشتر در آنجا زندگی می‌کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه درباره طرح پرسمان تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: موضوع ایرانیان خارج از کشور در دستور کار دولت و وزارت امور خارجه قرار دارد و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور نسبت به ارائه خدمات مأموریت دارد و حمایت تلاش خود را انجام خواهد داد. در این زمینه جلساتی با حضور ریاست‌جمهور و شورای عالی ایرانیان انجام شد و مصوبات آن در دبیرخانه وجود دارد که ملزم به اجرای آن مصوبات است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ طرح پرسمان را در سامانه میخک وزارت امور خارجه ایجاد کردیم و برای ایرانیان خارج از کشور سؤال گذاشتیم تا پاسخگویی وجود باشد. در سامانه کنسولی با یک کلیک بر روی گزینه پرسمان تردد وارد می‌شوند، اطلاعات خودشان را ثبت می‌کنند و بعد از ثبت اطلاعات به آنها اعلام می‌شود برای تردد به ایران مانعی وجود ندارد. در کل برای هیچ ایرانی برای ورود به کشور مانعی وجود ندارد. در این کمیسیون ویژه تردد به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا سؤالات آنان را گردآوری کرده و از طریق همین سامانه پاسخ می‌فرستیم که مانعی ندارند و اگر داشتند به آنان ابلاغ می‌کنیم.
بیکدلی گفت: اگر مشکلی هم وجود داشت به آنان اطلاع می‌دهیم تا از طریق نمایندگی کشور پیگیری کند. آنانی که گذرنامه منقضی دارند و تابعیت ایرانی دارند و همچنین گذرنامه ایرانی دارند می‌توانند وارد کشور شوند و هیچ کسی نمی‌تواند مشکلی برای ورود آنان ایجاد کنند. سوالی که پرسیده می‌شود آیا در ایران پرونده‌ای وجود دارد تا مانع خروج من از کشور باشد که به آن هم پاسخ خواهیم داد.
وی یادآور شد: از اسفند ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۲۷۷۰ نفر تقاضای خودشان را در سامانه پرسمان تردد ثبت کردند که مورد پیگیری قرار گرفته است از این تعداد ۳۰۱ نفر پرونده قضایی در محاکم دادگستری داشتند که اعلام شده است و مابقی افراد هم اعلام شده که هیچ مشکلی برای ورود ندارند.
وی با بیان اینکه وقتی سامانه میخک را راه‌اندازی کردیم از سال ۹۶ و طی شش سال گذشته همه ایرانیان از خدمت کنسولی ما استفاده نکردند،‌ گفت: پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند و آمریکا، ترکیه، کانادا، انگلستان و آلمان پنج کشوری هستند که ایرانیان بیشتر در آنجا زندگی می‌کنند.
معاون کنسولی وزارت خارجه درباره ایجاد مشکل درباره مسئله دو تابعیتی‌ها گفت: کار بررسی قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور روز گذشته در کمیسیون سیاست خارجی مجلس تمام شد و الان این لایحه در حال ارائه به صحن مجلس است. امیدواریم در مجلس کنونی مطرح شود و به تصویب هم برسد. درباره تابعیت هم پیش نویس آن را منتشر کردیم ما فکر می‌کنیم رویکرد جمهوری اسلامی به مبحث تابعیت هیچ مانعی برای تردد ایجاد نمی‌کند و مترقی‌ترین قانون را دارا هستیم بر اساس قانون مدنی تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسیم. اتباعی که در خارج از کشور حضور دارند می‌توانند به کشور سفر کرده، زندگی کرده و اشتغال داشته باشند. محدودیت در تابعیت دوم برای مشاغل حساس است بنابراین هیچ منعی برای تردد و فعالیت اتباع ایرانی خارج از کشور در ایران وجود ندارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها