سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 4/30/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 27 فروردین 1403 ، 35 : 18

کد خبر : 27710

از 0 نفر 0

جریمه آسیب به حیات وحش ۳ برابر می‌شود

جریمه آسیب به حیات وحش ۳ برابر می‌شود

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط ‌زیست از سه برابر شدن میزان مطالبه ضرر و زیان گونه‌های جانوری نسبت به نرخ جرائم مصوب سال ۹۸ در صورت تصویب جدول تدوین‌شده در این زمینه، در جلسه آتی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست خبر داد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط ‌زیست از سه برابر شدن میزان مطالبه ضرر و زیان گونه‌های جانوری نسبت به نرخ جرائم مصوب سال ۹۸ در صورت تصویب جدول تدوین‌شده در این زمینه، در جلسه آتی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست خبر داد.
غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این که در جلسه آتی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست موضوع افزایش نرخ مطالبه ضرر و زیان حیات وحش (موضوع بند چ ماده ۳ قانون شکار و صید) مطرح خواهد شد، اظهار داشت: هرگونه تلف کردن و آسیب به گونه‌های جانوری مشمول جرائم قانونی است که در قانون شکار و صید و دیگر مقررات مربوطه به صراحت ذکر شده است و هر کسی که به هر نحوی باعث کشته شدن یا صدمه دیدن یک گونه جانوری شود، با تشکیل پرونده در دستگاه قضایی، ملزم به پرداخت ضرر و زیان مربوطه خواهد شد.
وی افزود: میزان جریمه آسیب به گونه‌های جانوری براساس ارزش زیستی هر گونه، میزان بحران جمعیتی و وضعیت در خطر انقراض بودن یا نبودن گونه مربوطه متفاوت است؛ به عنوان مثال، با توجه به این که یوزپلنگ آسیایی در بحران انقراض قرار دارد و جزو اصلی‌ترین گونه‌های حمایت‌شده محسوب می‌شود، این گونه جانوری دارای بالاترین نرخ از نظر میزان مطالبه ضرر و زیان حیات وحش است. سایر گونه‌های جانوری اعم از پلنگ، گوزن زرد، گورخر ایرانی، خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، میش‌مرغ، شاهین، بالابان و… نیز هرکدام دارای نرخ جریمه مشخصی هستند که در سال جدید افزایش خواهد یافت.
ابدالی با بیان این که آخرین جدول تعیین نرخ جرائم آسیب به گونه‌های جانوری در سال ۱۳۹۸ بازنگری شده بود، گفت: در سال گذشته طبق مشورت با کارشناسان و متخصصان حوزه حیات وحش به این نتیجه رسیدیم که جرائم فعلی بازدارندگی لازم را ندارد و به همین دلیل، تصمیم گرفتیم که میزان مطالبه ضرر و زیان گونه‌های جانوری را افزایش دهیم. البته پیشنهاد اولیه ما، رسیدن نرخ جرائم به ۱۰ برابر نرخ‌های فعلی بود، اما این پیشنهاد در پیش‌جلسه‌های شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به تصویب نرسید و آنچه اکنون مورد موافقت قرار گرفته است، سه برابر شدن میزان مطالبه ضرر و زیان حیات وحش نسبت به نرخ جرائم مصوب سال ۹۸ است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: سه برابر شدن جرائم آسیب به حیات وحش، رقمی است که براساس نرخ تورم رسمی اعلام‌شده توسط مرکز آمار ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ به پیشنهاد اعضای کمیته‌های تخصصی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به دست آمده است. البته با توجه به متفاوت شدن وضعیت جمعیتی گونه‌های مختلف حیات وحش نسبت به سال ۹۸، میزان مطالبه افزایش ضرر و زیان گونه‌های جانوری مختلف در جدول پیشنهادی سال ۱۴۰۳ متفاوت خواهد بود و سعی می‌کنیم که در سال جاری، مقدار رشد نرخ جرائم برای گونه‌های در خطر انقراض بیش از سه برابر باشد. وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه آتی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست که نخستین جلسه این شورا در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود، حتماً موضوع افزایش نرخ مطالبه ضرر و زیان حیات وحش مطرح می‌شود و در حال رایزنی هستیم که در این جلسه، سند ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز مطرح شود و به تصویب برسد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها