یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 5/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 15 : 11

کد خبر : 27782

از 0 نفر 0

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان:

۱۵۰ مرکز فعال همسریابی در کشور داریم

۱۵۰ مرکز فعال همسریابی در کشور داریم

«پیدا نکردن گزینه مناسب» از مهم‌ترین علل تعویق ازدواج جوانان

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: ۱۵۰ مرکز فعال در انتخاب همسر داریم که برای فعالیت‌های خود مجوز دارند و ما بر همه این‌ها کاملاً نظارت داریم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: ۱۵۰ مرکز فعال در انتخاب همسر داریم که برای فعالیت‌های خود مجوز دارند و ما بر همه این‌ها کاملاً نظارت داریم.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی متقی‌فر مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد فعالیت سایت‌های غیرقانونی همسریابی گفت: بعضی از این سایت‌های همسریابی مجوز ندارند. فقط تعدادی از این سایت‌ها مانند سایت همدم مجوز کار را دارند و مجوز گرفتن این سایت‌ها شرایط خاص خود را دارد که نخست باید یک دفتر را به عنوان دفتر مرکزی خود تأسیس کنند. بعد برای کسب مجوز این سایت‌ها از طریق سازمان تبلیغات باید تأییدیه بگیرند و در آخر ما مجوز کار آنها را می‌دهیم.
متقی فر تصریح کرد: ما سایت‌های همسریابی قانونی زیادی نداریم و این کانال‌های تلگرامی یا سایت‌هایی که اکنون در حال فعالیت‌اند، قانونی نیستند. مگر اینکه با شرایط ذکر شده مجوز خود را گرفته باشند.
بر همه مراکز همسریابی مجاز کاملاً نظارت داریم
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباره تعداد سایت‌های همسریابی که با مجوز در حال فعالیت هستند؟ گفت: ۱۵۰ مرکز همسریابی داریم که برای فعالیت‌های خود مجوز دارند و ما بر همه این‌ها کاملاً نظارت داریم.
پیدا نکردن گزینه مناسب از مهم‌ترین عوامل تعویق ازدواج جوانان
متقی فر درباره تأثیر این سایت‌ها بر رفع مشکل ازدواج جوانان گفت: این بحثی پژوهشی است که بستگی به عوامل مختلفی دارد که هنوز برای تأثیر بیشتر و بهتر این مراکز نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. قابل ذکر است که یکی از مهم‌ترین علل عقب افتادن ازدواج جوانان، پیدا نکردن گزینه مناسب است که با کمک این مراکز جوانان می‌توانند فرد مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا کنند.
متقی فر در ادامه افزود: در این فرآیند آموزش‌هایی برای ازدواج وجود دارد و همچنین مراکز مشاوره تخصصی، مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده و ارتباط با آنها را داریم. این فرایند به گونه‌ای چیده شده که افراد انتخاب درستی برای خود انجام دهند.
صحت سنجی اطلاعات افراد ثبت نام کننده در سایت‌های همسریابی
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباره صحت اطلاعات افراد ثبت نام کننده گفت: اگر فردی اطلاعات غیرواقعی را وارد کند، از این فرآیند حذف می‌شود. ما در این فرایند افراد را به طور کامل صحت‌سنجی می‌کنیم و بعضی مراکز حتی به صورت حضوری کار صحت‌سنجی می‌کنند.
متقی فر درباره قشر افرادی که از مسیر این مراکز همسان گزینی ازدواج می‌کنند، گفت: قشرها در همه استانها متفاوت است، اما در استان‌های پرجمعیت و شهرهای بزرگ معمولاً درصد استفاده از مراکز همسان گزینی و فعال در انتخاب همسر نسبت به شهرهای کوچک بیشتر است.
سایت‌های غیرقانونی همسریابی فعالیت سایت‌های قانونی را خیلی بد جلوه داده‌اند
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباره فرهنگ‌سازی استفاده از این مراکز گفت: یکی از آسیب‌هایی که ما در این زمینه مواجه هستیم، این است که فرهنگ استفاده از این سایت‌ها و مراکز در بعضی نقاط کشور جا نیفتاده است و همچنین بعضی از سایت‌های غیر قانونی به خاطر فعالیت نادرستی که دارند، این سایت‌ها را خیلی بد جلوه داده‌اند.
در نتیجه بعضی خانواده‌ها، این سایت‌ها و مراکز را بد و استفاده از آنها را نادرست می‌دانند. ما باید تلاش‌های زیادی برای جا انداختن فرهنگ استفاده از این سایت‌ها و مراکز انجام دهیم، زیرا در انتخاب همسر خیلی کمک کننده است.
متقی‌فر در مورد مشکلاتی که سایت‌های غیرقانونی ایجاد می‌کنند، گفت: با تخلف‌هایی که از طریق فعالیت‌هایشان انجام می‌دهند، اعتماد جوانان را نسبت به این سایت‌ها از بین می‌برند، اعتبار مراکز را خراب می‌کنند و فرهنگ‌سازی را تخریب می‌کنند. ما درخواست‌هایی برای پیگیری قانونی نسبت به فعالیت و تخلفات این سایت‌ها داده‌ایم.
واکنش به نگرانی‌ها درباره افزایش آمار کودک همسری برای دریافت وام ازدواج
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در مورد کودک همسری که بیشتر در مناطق مرزی و محروم اتفاق می‌افتد و راهکار جلوگیری از آن گفت: شرایط اینگونه که بحرانی اعلام می‌شود، نیست. فقط در بعضی از مناطق کشور این اتفاق به صورت سنتی می‌افتد که راهکار ما آگاه سازی، مشاوره پیش از ازدواج، آموزش‌های لازم به زوجین و آموزش‌های لازم به والدین است که افراد و خانواده‌ها برای ازدواج فرزندان، آگاهی و اطلاعات کامل را داشته باشند و این قطعاً نیازمند دقت و آگاهی هر چه بیشتر خانواده‌ها نسبت به این امر است و ما سعی داریم با برگزاری دوره‌های آموزشی از این امر جلوگیری کنیم.
وی در واکنش به برخی نگرانی‌ها مبنی بر افزایش آمار کودک همسری برای دریافت وام ازدواج با توجه به رقم ۳۵۰ میلیونی وام برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال، گفت: در نظر گرفتن این مبلغ وام برای تشویق افراد به ازدواج به موقع است نه کودک همسری.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها