چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 11 خرداد 1403 ، 33 : 17

کد خبر : 27835

از 0 نفر 0

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی:

مصوبه تأثیر معدل در کنکور لغو نمی‌شود

مصوبه تأثیر معدل در کنکور لغو نمی‌شود

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که مصوبه کنکوری این شورا قطعی است و لغو نمی‌شود اعلام کرد که اگر کسی پیشنهاد یا نواقصی در این مصوبه دارند، شورای عالی انقلاب فرهنگی گوش می‌دهد.+ تحلیل خبر

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که مصوبه کنکوری این شورا قطعی است و لغو نمی‌شود اعلام کرد که اگر کسی پیشنهاد یا نواقصی در این مصوبه دارند، شورای عالی انقلاب فرهنگی گوش می‌دهد.
رویداد ۲۴ انتخاب نوشت: حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، گفت: در جلسه شورای ستاد علم و فناوری یکی از بحث‌های مهمی که مطرح شد مربوط به آئین‌نامه داخلی ستاد بود که نهایی شد و به تصویب رسید و طبیعتاً در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تصویب نهایی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین یکی از بحث‌های مهم گزارشی بود که از آزمون نهایی مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش داده شد؛ این گزارش و همچنین نظارتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورا دارد نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش با دقت و با نهایت حساسیت با همکاری مجموعه وزارتخانه‌ها، وزارت ارتباطات و سایر مجموعه‌های امنیتی، این آزمون را برگزار می‌کنند.
خسروپناه گفت: از وزیر آموزش و پرورش و مجموعه وزارتخانه و همه دستگاه‌هایی که در اینجا همکاری کرده‌اند تشکر می‌کنم و به خانواده‌ها تاکید می‌کنم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث کنکور که سال گذشته اجرا شد و امسال هم اجرا شد و دارد می‌شود؛ این مصوبه مستقر شده است.
وی افزود: این مصوبه شورا، یک مصوبه کاملاً تمدنی است. هم جلوی دست و پای این مافیایی که در این زمینه دنبال ثروت‌اندوزی بودند گرفتند و از طرفی هم که خیلی مهم است دانش آموزان با تاکید بر کتب درسی و استفاده از معلمان، درس‌ها را دنبال می‌کنند و می‌گذرانند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین مصوبه تغییر پیدا نخواهد کرد و مصوبه، مصوبه‌ای قطعی است و امسال هم به عنوان دومین سال با دقت و درایت، وزارت آموزش و پرورش دارد مصوبه را اجرا می‌کند.خسروپناه افزود: حراست و بحث امنیتی پرسش‌ها، به ویژه سؤالات هم به صورت تشریحی است؛ طبیعتاً این حراست و امنیت سوال‌ها رعایت می‌شود و با دقت لازم این مصوبه اجرا می‌شود.
وی گفت: بنابراین خانواده‌ها دلهره نداشته باشند این مصوبه را مصوبه قطعی بدانند که سال‌های آینده هم اجرا خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر عزیزان پیشنهادهایی دارند یا نواقصی بر این مصوبه در نظر دارند، شورای عالی انقلاب فرهنگی با روی باز می‌پذیرد، گوش می‌دهد و ما آمادگی تکمیل مصوبه را داریم؛ اما اینکه دخالت معدل نمرات لغو شود، این حتماً اتفاق نمی‌افتد و اصل مصوبه تغییر پیدا نخواهد کرد. اگر نیاز به اصلاحاتی داشته باشد شورا آمادگی پذیرش اصلاحات را دارد.

تحلیل خبر

با سواد بودن دانش آموزان در زمان ما

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

آنچه نکته اصلی است «با سوادی و علمی زیستن» دانش آموزان از دوره ابتدایی تا آخرین سال دوره متوسطه و دبیرستان است. متاسفانه هر چه در زمان می‌گذرد به جای «با سوادتر شدن» دانش آموزان، مسیر معکوسی را در حال سپری کردن شاهدیم. موقعی که دانش آموزان دهه 50 و 60 را با دانش آموزان امروز مقایسه می‌کنیم، آنها را باسوادتر، اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش فراتر از مطالب درسی و برعکس، امروزی‌ها را کم پیوندتر با کتب غیردرسی و سیر مطالعاتی می‌بینیم. همین دانش آموزان زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند، سطح علمی آنها بسیار پایین‌تر از حد انتظار مشاهده می‌شود. امروز که دنیای علم با شتاب فزاینده‌ای به پیش می‌تازد و نسل جدید با انفجار اطلاعات و دستاوردهای ذهنی و عینی علوم مختلف روبه رو است، انتظار می‌رود که سطح دانایی و سواد خود را، چند برابر گذشتگان افزایش داده تا بتوانند برای کشور و خانواده، مفیدتر واقع شوند. اینکه آیا تأثیر دادن معدل در نمره کنکور چه حالتی دارد، به شرطی خوب است که سطح سواد و توانایی علمی دانش‌آموزان را در مقاطع مختلف تحصیلی بالا ببرد و ابتکار و خلاقیت آنها را ارتقا بخشد. راهکار و شیوه عملی این هدف‌گذاری را متولیان آموزش و پرورش باید تدوین و تبیین کنند و با بقیه مراکز ارتباط غیرمستقیم دارد.
خلاصه کلام اینکه راهی برویم که به پرورش علمی و ارتقای سطح دانایی و سواد دانش‌آموزان منجر شده و بنیه علمی نسل جدید، چند برابر نسل‌های گذشته شود و شاهد قوس نزولی سطح علمی آنها نباشیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها