چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 12 خرداد 1403 ، 24 : 18

کد خبر : 27838

از 0 نفر 0

به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات (۵ تا ۱۱خرداد)

خسارت سنگین دخانیات به نظام سلامت

خسارت سنگین دخانیات به نظام سلامت

زنگ خطر مصرف سیگار در سریال‌ها!

مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد،۱۳۶ تریلیون ریال هزینه‌های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌ها، ۲۲۶ میلیون تریلیون ریال خسارت برآورد شده بابت مرگ زودهنگام مصرف‌کنندگان دخانیات و ۱۳۹ تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره‌وری در اثر غیبت از کار در کشور است.

مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد،۱۳۶ تریلیون ریال هزینه‌های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌ها، ۲۲۶ میلیون تریلیون ریال خسارت برآورد شده بابت مرگ زودهنگام مصرف‌کنندگان دخانیات و ۱۳۹ تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره‌وری در اثر غیبت از کار در کشور است.
به گزارش ایرنا - سیگار کشیدن تا سال‌های نه چندان دور حتی برای پسران جوان قبح داشت اما اکنون دختران نوجوان و جوان چنان با سیگار آخت شده‌اند که انگار بدون آن نمی‌توانند زندگی را بگذرانند. شاید تأثیر محیط، فضای مجازی، بی‌توجهی خانواده‌ها به فرزندان به ویژه دختران، تأثیر مصرف زیاد سیگار در سریال‌ها، سیگاری بودن برخی از هنرمندان، دختران و پسران جوان را هم به این سمت سوق داده است.
مطالعات جهانی نشان داده متوسط عمر افراد سیگاری ۱۰ سال کمتر از افراد غیرسیگاری است و هر نخ سیگار ۳ دقیقه از عمر فرد سیگاری را می‌کاهد.
اما مهمترین موضوعی که باید هرچه سریع‌تر چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید روند افزایشی و گرایش بالای دختران نوجوان و جوان به کشیدن سیگار و مصرف دخانیات و به نوعی اعتیاد آنها شاید به مواد مخدر باشد.
همانطور که مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرگ و میر سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور اشاره دارد تقریباً ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶ درصد مردان و ۴.۵ درصد زنان هستند.
یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که سیگار کشیدن مغز انسان را کوچک می‌کند و هنگامی که توده مغزی از بین رفت، برای همیشه از بین می‌رود. محققان دریافتند که هر چه تعداد بسته‌های سیگار مصرفی در روز بیشتر باشد، حجم مغز او کمتر می‌شود.
متاسفانه به نظر می‌رسد این کوچک شدن غیرقابل برگشت باشد. داده‌ها نشان می‌دهد مغز افرادی که سال‌ها قبل سیگار را ترک کرده بودند برای همیشه کوچک‌تر از مغز افرادی بود که هرگز سیگار نمی‌کشیدند.
به گفته محققان، «شما نمی‌توانید آسیبی را که قبلاً وارد شده است خنثی کنید، اما می‌توانید از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنید. سیگار یک عامل خطر قابل تغییر است. برای جلوگیری از پیری مغز و قرار دادن خود در معرض خطر ابتلا به زوال عقل، می‌توانید یک چیز را تغییر دهید و آن ترک سیگار است.
بیش از ۵۰ هزار مرگ در سال ناشی از استعمال دخانیات در کشور است
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: بیش از ۵۰ هزار مرگ در سال ناشی از استعمال دخانیات در کشور است و میلیاردها دلار صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف مواد دخانی می‌شود.
وی اظهار داشت: باید مالیات سیگار چهار برابر افزایش یابد زیرا بسیار زیان‌آور بوده و خانمان‌سوز است، متاسفانه برخی افراد تحت عنوان صنایع دخانیات باید مالیات زیاد بپردازند. در ۱۰ سال گذشته شکل و شمایل سیگارها تغییر کرده و گرایش جوانان به خصوص دختران به سمت مصرف این ماده دخانی رو به افزایش است و متاسفانه سریال‌های سیما و شبکه‌های خانگی نیز استعمال دخانیات را بیشتر جلوه می‌دهند.
وی با اشاره به شعار هفته دخانیات (۵ تا ۱۱ خرداد) با عنوان حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات ادامه داد: باید تلاش کنیم تا جلوی عوارض جبران‌ناپذیر استعمال دخانیات را در کشور بگیریم و از رسانه‌ها می‌خواهیم با اطلاع‌رسانی وسیع به ما در این زمینه کمک کنند زیرا در فضای مجازی تبلیغات فریبنده‌ای برای سیگار وجود دارد.
فرشیدی با تاکید بر اینکه سیگار الکترونیکی مجوز تولید و واردات ندارد و قاچاق است، گفت: این نوع سیگار از مبادی رسمی کشور وارد نمی‌شود، وزارت بهداشت مجوزی نیز برای آن صادر نکرده و اکنون در حال برخورد با توزیع آن هستیم. فروش سیگار الکترونیکی در کشور خلاف قانون بوده و قاچاق است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها