چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 25 خرداد 1403 ، 37 : 16

کد خبر : 27874

از 0 نفر 0

مدیرعامل توانیر اعلام کرد؛

واردات ۵۰۰ مگاوات برق از ارمنستان و ترکمنستان برای اوج بار مصرف تابستان

واردات ۵۰۰ مگاوات برق از ارمنستان و ترکمنستان برای اوج بار مصرف تابستان

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: امسال هم واردات ۵۰۰ مگاوات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان در اوج بار مصرف برای تأمین برق انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: امسال هم واردات ۵۰۰ مگاوات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان در اوج بار مصرف برای تأمین برق انجام می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری و در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد تأمین تابستان امسال، افزود: واردات برق در کنار سایر اقدام‌ها برای تأمین برق پایدار انجام می‌شود.
وی درباره امکان حضور و مشارکت مردم در ساخت نیروگاه ادامه داد: مردم می‌توانند در بخش نیروگاه‌های مقیاس کوچک فعالیت کنند و راه‌اندازی تابلو برق آزاد در بورس انرژی که اخیراً راه‌اندازی شده به سودآوری بیشتر این بخش کمک خواهد کرد.
مدیرعامل توانیر به روبرو بودن دولت سیزدهم با ناترازی ۱۵ هزار مگاوات برق اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم با اقدام در خصوص توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه خطوط انتقال، توسعه ظرفیت پست‌ها برای کاهش این ناترازی اقدام کرد.
رجبی مشهدی از افزایش ظرفیت ۹ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی خبر داد که توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.
وی از تلاش صنایع برای اضافه کردن یک هزار و ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور خبرداد و گفت: مقرر است صنایع انرژی بر برای احداث ۱۰ هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی اقدام کنند.
مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: امسال و تا پایان سال ۲ هزار مگاوات نیروگاه صنایع وارد مدار می‌شود ضمن آنکه اقدام برای احداث ۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز شروع شده است.
رجبی مشهدی ادامه داد: حدود ۱۷ هزار مگاوات هم مجوزهای زیست محیطی و موافقت‌نامه‌های اصولی برای دریافت سوخت را اخذ کرده و این‌ها نیز احداث خواهند شد.
وی افزود: هرساله حدود ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت ترانسفورماتورها افزوده می‌شود و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر هم به ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع برای بهبود ولتاژ افزوده می‌شود.
مدیرعامل توانیر به تلاش برای توسعه شبکه برق در روستاها اشاره کرد و گفت: ۴۵۰ روستا با جمعیتی حدود ۷ هزار خانوار بااعتباری معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان برق‌دار شده‌اند.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۸ هزار خانوار عشایری با سامانه‌های قابل حمل خورشیدی از نعمت برق برخوردار شده‌اند.
وی افزود: براین اساس اکنون ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد مناطق روستایی کشور دارای برق شده‌اند.
مدیرعامل توانیر گفت: اکنون تلاش برای احداث ۲۲ هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی ادامه دارد که بخش عمده آن در بخش تجدیدپذیرها خواهد بود و امید است در کمتر از یکسال آینده به بهره‌برداری برسند.
رجبی مشهدی از موافقت صندوق توسعه ملی برای اختصاص ۷.۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های فسیلی و ۵ میلیارد دلار برای انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف کمک به رفع ناترازی برق خبرداد.
وی گفت: نیروگاه‌های خورشیدی این قابلیت را دارند تا در اوج بارشبکه به کمک آمده و از بار شبکه بکاهند.
مدیرعامل توانیر یکی از مشوق‌های توسعه تجدید پذیر را تابلوی برق سبز دانست و ادامه داد: زمان بازگشت سرمایه به این ترتیب خیلی کوتاه‌تر شده است.
رجبی مشهدی از راه‌اندازی تابلوی برق آزاد در بورس انرژی در روزهای اخیر خبرداد که در فاز نخست آن یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی مقیاس کوچک برق خود را عرضه کرد.
وی خاطرنشان کرد: خریداران برق از این تابلو نیز مشمول محدودیت‌های برق نخواهند شد.
مدیرعامل توانیر درباره ساعت کاری اداری و تأثیر آن بر کاهش مصرف گفت: براساس مصوبه هیات وزیران ساعت کار از ۱۵ خرداد تغییر و از ساعت ۶ تا ۱۳ شد و این روند تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.
رجبی مشهدی افزود: براین اساس بخش اداری موظف است در ساعت اداری ۳۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و در ساعت غیر اداری هم ۶۰ درصد کاهش را اعمال کند. وی ادامه داد: هدف گذاری شده امسال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات از این بخش صرفه‌جویی داشته باشیم که معادل مصرف یزد و مشهد است.
مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۴۱ مگاوات صرفه‌جویی در این بخش حاصل شده است.
رجبی مشهدی به تجهیز بخش اداری به کنتور هوشمند خبرداد و گفت: به اداره‌هایی که رعایت نکنند اخطار داده می‌شود و اگر باز رعایت نکنند بار اول ۱۰ دقیقه قطع برق خواهند داشت.
وی افزود: در صورت تکرار رفتار پرمصرفی ۳۰ دقیقه قطع برق و باز اگر تکرارکنند قطع کامل صورت می‌گیرد.
مدیرعامل توانیر به هدف گذاری برای ایجاد ۱۵ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی اشاره کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها