چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 28 خرداد 1403 ، 22 : 18

کد خبر : 27883

از 0 نفر 0

توصیه آیت‌الله جوادی آملی به پزشکیان؛

مسئله حجاب با فشار حل نمی‌شود

مسئله حجاب با فشار حل نمی‌شود

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار مسعود پزشکیان به موضوع فرهنگ مردم ایران پرداخت و گفت: مشکلات بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حل شده و استقلال کشور محفوظ است، آن‌ها نیز قانونمندانه رفتار می‌کنند و لذا مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم!+ تحلیل خبر

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار مسعود پزشکیان به موضوع فرهنگ مردم ایران پرداخت و گفت: مشکلات بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حل شده و استقلال کشور محفوظ است، آن‌ها نیز قانونمندانه رفتار می‌کنند و لذا مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم!
رویداد ۲۴ شفقنا نوشت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار دکتر مسعود پزشکیان بیان داشتند: ما مردم ایران، مردمی با فرهنگ هستیم، برکات خون شهدا و آثار آن در کشور وجود دارد و کشور نیز دارای سرمایه‌های عظیم خدادادی است؛ پس ما همه چیز داریم لذا باید همت ما هم بلند باشد.
وی گفت: ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستیم، ما نه یعنی حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها، بلکه تمام مردم ایران، چون شناسنامه داریم، تاریخ داریم، جغرافیا داریم و کشوری که دارای تاریخ و جغرافیا است، بزرگ است، شما در هر کجای ایران قدم بگذارید، اثری از آثار باستانی می‌بینید برخلاف کشوری مانند آمریکا که دارای جغرافیا و آثار باستانی کهن نیست، لذا شأن این مردم بزرگ این نیست که کمیته امدادی اداره شوند!
جوادی آملی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما زمین و آسمان را برای شما مسخّر کردیم، «سَخَّرَ لَکُمْ ما فی السّماوات و ما فی الاَرض» چیزی در عالم نیست مگر مسخّر شما باشد، بشر کمبودی ندارد، شما با فهم، عالم را اداره کنید و استفاده کنید و اداره جهان در هیج کجای عالم با فشار ممکن نیست، بلکه با مِهر اداره می‌شود!
وی با بیان اینکه مردم ستون دین هستند، گفت: در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسه‌اش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، فقیر به کسی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است و ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد و نمی‌تواند روی پای خود بایستد، لذا باید با ایجاد اشتغال و کار، فقرزدایی کرد و با سر و سامان دادن به اقتصاد، کاری کرد تا این ستون محفوظ بماند و ملت بتواند روی پای خود بایستد.
جوادی آملی اظهار داشت: در دین اسلام آمده است که شما حق ندارید حتی یک حیوان را به دروغ و فریب و نیرنگ به سمت خود بکشانید، وقتی دین ما حتی اجازه فریب و دروغ به حیوان را نمی‌دهد به طریق اولی اجازه فریب مردم با وعده و تبلیغ دروغ را نمی‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید جلوی اختلاس و فساد گرفته شود، بیان کرد: جامعه اگر ببیند که مشکلات در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حل شده و استقلال کشور محفوظ است، آن‌ها نیز قانونمندانه رفتار می‌کنند و به قانون احترام می‌گذارند و لذا مسائلی مانند حجاب و این موارد با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم!

تحلیل خبر

عشق یا قانون؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

حجاب، عشق است و عشق، کار دل. باید فردی عاشق حجاب و دل باخته آن باشد تا به عنوان یک ارزش، عاشقانه آن را بپذیرد. همانطور که آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید، گفته‌اند: «مسئله حجاب با فشار حل نمی‌شود» قانون را می‌شود با زور و فشار در جامعه اجرا کرد و برای عدم اجرای آن، مجازات درنظر گرفت ولی «عشق» و «ارزش»، ضمانت اجرایی‌اش، قلب و دل انسان است. تا معتقد به آن نباشی، حتی تظاهر به رعایت آن، نمی‌تواند آثار فردی و اجتماعی آن را نمایان و بیمه کند.
هر چیزی باید در بستر و مجرای خودش، مورد توافق و قبول مردم واقع شود تا آثارش را به خوبی و به تمامه، ظهور و بروز دهد.
حتی قانون که با چاشنی زور و اجبار همراه است اگر مردم با چشم باز و استدلال و بدون اجبار، آن را بپذیرند، در مرحله اجرا، بهتر و قویتر، آثار مثبت و مفیدش را نشان خواهد داد.
چه کسی به یک روزه دار می‌گوید از قبل از اذان صبح تا بعد از اذان مغرب، گرسنه و تشنه بمان و برخی چیزهای دیگر را در این ساعات، بر خود حرام کن؟ چه انگیزه‌ای باعث می‌شود که در پنهان و آشکار، حتی از برآوردن نیازهای معمولی و عادی‌اش، صرف نظر کند؟ غیر از کار دل و قلب و اکسیر عشق است که روزه دار را به استقبال از گرسنگی و تشنگی، نمازخوان را به محافظت از نماز و قضا نشدن آن، مجاهد راه خدا را به استقبال از شهادت و انسان معتقد را به پذیرش داوطلبانه حجاب و ... تشویق و ترغیب می‌کند؟ کدامیک از این تعلقات با زور و مجازات و فشار شدنی است؟ اگر این ارزش‌ها و ارزش‌های دیگر قرار است در جامعه پایدار بماند و برای همیشه تثبیت شود راهی جز تقویت اعتقادات مردم و عملکردهای جذاب سازمان‌های دینی وجود ندارد. به قول این مرجع تقلید، «به بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم» که نتیجه معکوس دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها