چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 1 تیر 1403 ، 37 : 17

کد خبر : 27895

از 0 نفر 0

متقی، کارشناس میزگرد خطاب به قاضی زاده:

چینی‌ها گفتند تا تحریم حل نشود، قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کنیم

چینی‌ها گفتند تا تحریم حل نشود، قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کنیم

فرارو: ابراهیم متقی کارشناس میزگرد گفت: چینی‌ها اعلام کردند تا تحریم حل نشود قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کنیم.+ تحلیل خبر

فرارو: ابراهیم متقی کارشناس میزگرد گفت: چینی‌ها اعلام کردند تا تحریم حل نشود قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کنیم. وی افزود: در این ۱۰۰۰ روز شهدای زیادی در سیستان و بلوچستان دادیم برای این موضوعات چه راه‌حلی دارید؟

تحلیل خبر

سایه سنگین تحریم‌های ایران بر سر کشورهای روسیه و چین

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

در مراودات سیاسی - اقتصادی و نظامی ایران با روسیه و چین نیاز به توضیحی نیست. تاکنون نیز این دو کشور قدرتمند شرقی که خود را تنه به تنه آمریکا می‌زنند و هر کدام از جهتی می‌خواهند برتری خود را بر رقیب نشان دهند ولی ظاهراً با تحقق چنین امری، فاصله زیاد است؛ لذا پای تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا و اروپا که به میان می‌آید، آنها قدرت و توانایی دفع آن را از خود ندارند و در مقابل این تحریم‌ها، ضعف‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را برملا می‌کنند.
اینکه به قول کارشناسی، «چینی‌ها گفتند تا تحریم حل نشود، قرارداد 25 ساله را اجرا نمی‌کنیم» روشن‌ترین واقعیتی است که نمی‌توانند از آن فرار کنند.
این جمله به ما یادآور می‌شود که پس تحریم‌ها، مسئله حاشیه‌ای و کمرنگ نیستند که با وجود آنها بتوان، حتی کشور دوستی همانند چین را یار و یاور خود داشت. حتی زمزمه قرارداد 20‌ساله با روسیه هم به همین جا ختم می‌شود که بدون حل شدن تحریم‌ها، آنها نیز این قرارداد را اجرا نخواهند کرد.
به عبارت دیگر چین و روسیه این قراردادهای 25 و 20 ساله را «امضا» کرده و می‌کنند ولی «اجرا» نمی‌کنند! اگر ترامپ اجرا نکردن برجام را با پاره کردن آن نشان داد، روسیه و چین، قراردادهای فیمابین را بدون نیاز به پاره کردن، اجرا نمی‌کنند.
رئیس جمهور آینده، باید به این مسئله کلیدی (تحریم‌ها) توجه جدی داشته باشد و به دنبال دفع آنها از سر کشور برآید تا سایر کشورها و ازجمله چین و روسیه، بدون هیچگونه محدودیتی بتوانند با ما معاهدات و قراردادهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت منعقد کرده و جرات اجرای آنها را نیز داشته باشند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها