چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 9 تیر 1403 ، 11 : 18

کد خبر : 27919

از 0 نفر 0

امام جمعه اردبیل:

کاندیداها در مناظره‌ها به حد کافی دروغ گفتند

کاندیداها در مناظره‌ها  به حد کافی دروغ گفتند

امام جمعه اردبیل گفت: در مناظرات هم وعده‌های غیر عملی داده شد و هم به حد کافی دروغ به زبان‌ها جاری شد برای اینکه در ادوار بعدی کسی حق ارتکاب این دو سیئه بزرگ را نداشته باشد لازم است خود مردم مخصوصاً جوان‌ها لُجنه‌ای، انجمنی و بنیادی را تشکیل دهند که کارش پیگیری وعده‌ها و دروغ‌ها باشد تا مرتکب آن توبه نصوح کند که دیگر از راه خلاف رأی جمع نکند.+ تحلیل خبر

امام جمعه اردبیل گفت: در مناظرات هم وعده‌های غیر عملی داده شد و هم به حد کافی دروغ به زبان‌ها جاری شد برای اینکه در ادوار بعدی کسی حق ارتکاب این دو سیئه بزرگ را نداشته باشد لازم است خود مردم مخصوصاً جوان‌ها لُجنه‌ای، انجمنی و بنیادی را تشکیل دهند که کارش پیگیری وعده‌ها و دروغ‌ها باشد تا مرتکب آن توبه نصوح کند که دیگر از راه خلاف رأی جمع نکند.
رویداد ۲۴ | سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل با اشاره به مناظرات اخیر که در جریان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، خاطرنشان کرد: مناظره ریاست جمهوری نقطه قوت دموکراسی جمهوری اسلامی است، اما هنوز با مناظره آرمانی فاصله زیادی داریم.
بنا بر روایت مهر، امام جمعه اردبیل گفت: در مناظرات هم وعده‌های غیر عملی داده شد و هم به حد کافی دروغ به زبان‌ها جاری شد برای اینکه در ادوار بعدی کسی حق ارتکاب این دو سیئه بزرگ را نداشته باشد لازم است خود مردم مخصوصاً جوان‌ها لُجنه‌ای، انجمنی و بنیادی را تشکیل دهند که کارش پیگیری وعده‌ها و دروغ‌ها باشد تا مرتکب آن توبه نصوح کند که دیگر از راه خلاف رأی جمع نکند.
عاملی بیان کرد: اگر این کار صورت نگیرد در آینده بیشتر از این آبروی ملت و مملکت به تاراج گذاشته خواهد شد این موضوع ربط به جناح ندارد هر کس در هر جناحی، باید شأن ملت و کشور را نگاه دارد همه دقت کنند که کاندیدایی که وعده‌های غیر عملی داده اگر منتخب شود به نحوی از زیر وعده‌های خود فرار خواهد کرد و ده‌ها بهانه خواهد آورد
.وی افزود: هرکس در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده قطعاً هم چارچوب نظام را می‌پذیرد و هم بر شرایط حاکم بر کشور از حیث اقتصادی و سیاسی واقف است بنابراین هیچ نامزدی حق ندارد بعد از انتخابات بهانه بیاورد که مثلاً نمی‌گذارند یا مقدمات فراهم نیست یا کشور در تحریم است.

تحلیل خبر

وعده‌های دروغین برخی نامزدها و پیامدهای مخرب آن

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

برخی نامزدهای ریاست جمهوری، چه آنهایی که انصراف دادند و چه آنانی که در صحنه رقابت باقی ماندند، وعده‌هایی باور نکردی و غیرمعقول به مردم دادند که آثار و تبعات روانی آن بر سایر مطالبات جامعه خواهد افزود و چون قابل اجرا و عمل نیست، مردم را ناامیدتر و دلسردتر از گذشته خواهد کرد.
نامزدی که به مردم وعده داد بنزین را تک نرخی کرده و به قیمت هر لیتر 1500 نگه خواهد داشت، هرچند انصراف داده و مسئولیتی برای اجرای وعده خود ندارد ولی آن را به عنوان یک مطالبه عمومی بر رئیس جمهور بعدی (که هنوز معلوم نیست چه کسی است) تحمیل خواهد کرد. بر مبنای این وعده، مردم از رئیس جمهور بعدی توقع دارند که بنزین لیتری 3 هزار تومان را حذف و در حد 1500 تومان نگه دارد.
یادمان نرود که همین تغییر قیمت بنزین در چند سال قبل، چه بحرانی در کل کشور ایجاد کرد. آیا نامزدی که وعده بنزین تک نرخی 1500 تومانی را داد درصورت تغییر قیمت آن به مبلغی بالاتر، مسئولیت پیامدها و تبعات اجتماعی و سیاسی آن را می‌پذیرد؟ آیا قوه قضاییه و نهادهای نظارتی، پیامدهای مخرب چنین وعده‌های بی پشتوانه‌ای را به نامزد ذیربط تذکر داده و او را نسبت به تبعات خطرناکش مسئول دانسته و می‌دانند؟
این یک وعده از ده‌ها وعده‌ای است که چند نامزد در برنامه‌های مختلف و پیامک‌های خود به مردم، برآنها تاکید داشته‌اند. وعده طلا، تسهیلات یک میلیارد تومانی، زمین رایگان، افزایش حقوق کارگر و کارمند، کاهش نرخ تورم 40 درصدی به یک رقمی، اجاره‌بهای رایگان مسکن، ساخت مسکن آنچنانی، ایجاد اشتغال چند میلیونی و ... این‌ها گرچه هر کدام از زبان چند نامزد بیان شده، ولی رئیس جمهور آینده را بیش از پیش بدهکار و پاسخگوی این مطالبات و توقعات مطرح شده می‌کند.
آثار روانی، اجتماعی و سیاسی وعده‌های دروغین، آینده، خود را نشان خواهد داد! راه خنثی شدن آن، عذرخواهی این نامزدها از مردم در اسرع وقت است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها