سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 22 تیر 1403 ، 12 : 17

کد خبر : 27963

از 0 نفر 0

۷۰۰ هزار حمله سایبری به بنادر کشور

۷۰۰ هزار حمله سایبری به بنادر کشور

اعمال فشار آمریکا به اپراتور هندی بندر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با ارائه هرگونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمی‌خوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندی‌ها توسط آمریکا وجود دارد.+ تحلیل خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با ارائه هرگونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمی‌خوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندی‌ها توسط آمریکا وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری از رشد ۱۰ درصدی تجارت دریابرد خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی و ایجاد ارزش افزوده در بنادر، فعالیت‌های تجاری دریا برد از ۲۱۵ میلیون تن به ۲۳۷ میلیون تن رسیده و شاهد رشد ۱۰ درصدی در این حوزه بوده‌ایم. همچنین صادرات غیرنفتی از بنادر کشور ۵۶ درصد رشد داشت.
وی با اشاره به میزان جذب سرمایه‌گذار خارجی ادامه داد: در جذب سرمایه گذار خارجی با ۵ کشور به قرارداد رسیدیم و اقداماتی هم انجام شده که یکی از این کشورها هند است، هند ۱۲۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده و همچنین ۲۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلار نیز بحث فاینانس داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره میزان ترانزیت گفت: ترانزیت در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن رسید که رشد بالای
۴۵ درصدی دارد.
صفایی با بیان اینکه ظرفیت اسمی بنادر کشور از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده‌است، اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری استراتژیک در کشور داریم که عمر طولانی دارند. ۲۹۲ فروند در دست ساخت و خرید است و ۸۳ فروند تحویل و به ناوگان اضافه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال ایلنا مبنی براینکه طبق آخرین گفته‌هایتان قرار بر این شده که در قرارداد با هندی‌ها برای اپراتوری هند وارد پروژه‌های نفتی شود این موضوع شامل چه پروژه‌هایی می‌شود و موضوع دیگر اینکه هند چه تجهیزاتی وارد بندر خواهد کرد، گفت: با ارائه هر گونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمی‌خوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندی‌ها توسط آمریکا وجود دارد. وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر کشور به ۴۷۰ میلیون رسیده که همین میزان افزایش سرمایه‌گذاری باعث رشد تجارت دریا برد شده است.
صفایی درباره اقدامات برای برگشت پول اختلاس شده از بندر امام افزود: اقدامات خوبی برای بازگشت پول انجام شده است و به زودی به نتیجه می‌رسد.
وی همچنین با اشاره به حملات سایبری به بنادر کشور گفت: در سه سال گذشته ۷۰۰ هزار حمله سایبری به بنادر کشور شد که تمام آن را مهار کردیم.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مشکلی در بخش ناوگان دریایی نداریم که بار بر روی زمین بماند، گفت: کمبود در ناوگان نداریم اما ناوگان باید نوسازی شود، با خرید کشتی‌های دست دوم توانستیم نیازها در حمل بار دریایی را پاسخ دهیم. در این مدت ۳۱ فروند کشتی به دریای خزر اضافه شد و تعداد ناوگان دریای جنوب هم در حال افزایش بوده اما اکثراً تحت پرچم کشور نیستند.
وی درباره تعدادی کشتی حامل بار غلات که هنوز تخلیه نشده‌اند، اظهار داشت: حجم عظیمی از غلات داریم در کشتی و لنگرگاه داریم که البته یک تخلیه اساسی انجام شد اما هنوز تعدادی در لنگرگاه به دلیل مشکلات در بحث تخصیص ارز مانده است.

تحلیل خبر

در این سه جمله تأمل و تفکر کنیم

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

به این سه جمله معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنایت کنید:
-1در سه سال گذشته 700 هزار حمله سایبری به بنادر کشور شد.
-2 با ارائه هرگونه اطلاعات درباره قراردادهای خارجی به مشکل برمی‌خوریم و امکان تحت فشار گذاشتن هندی‌ها توسط آمریکا وجود دارد.
-3 تعداد ناوگان دریای جنوب، در حال افزایش بوده اما اکثراً تحت پرچم کشور نیستند.
اگر در این سه جمله تأمل و تفکر کنیم، متوجه می‌شویم که هرگونه فعالیت اقتصادی و تجارت خارجی ما، تحت محاصره شدید و مورد هجوم آمریکا و متحدان آن است.
از طرف دیگر، فعالیت اقتصادی و تجاری، زمینه امن و مطمئن می‌طلبد تا هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم به ویژه خارجی، با امنیت کامل بتوانند محصولات و کالاهای مورد نظر خود را مبادله و معامله کنند. کمتر کشور و بخش خصوصی در جهان وجود دارد که وارد بازار پرخطر و ناامن شود و سرمایه خود را در معرض تهدید قرار دهد. اگر هم گاه گاهی چنین کشورها و افرادی پیدا شوند از این موقعیت سوءاستفاده کرده و محصولات و کالاهای ما را با تخفیف بسیار زیاد می‌خرند و محصولات و کالاهای خودشان را با قیمت گرانتر به ما می‌فروشند. در این میان دلالان و واسطه‌ها نیز فعال شده و زالوصفت، خون ما را می‌مکند.
محاسبه کنید که در این شرایط لرزان و متزلزل، چقدر ضرر می‌کنیم و محدود به مراودات اقتصادی و تجاری با چند کشور خاص می‌شویم؟
مجموعه این محدودیت‌ها و سوءاستفاده‌ها نه فقط موجب ضرر و زیان هنگفت به ما می‌شود بلکه مانع رشد و پیشرفت همه بخش‌های اقتصادی کشور شده و ما را در استفاده از تکنولوژی روز و مدرن دنیا و نوسازی زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان محروم می‌کند. همچنین مردم مجبور خواهند بود کالاهای خارجی را با چند برابر قیمت خریداری کنند که این کالاها از داروها، مواد خوراکی، پوشاک و لوازم خانگی گرفته تا ماشین‌آلات و وسایل الکترونیک و همه اقلام وارداتی را شامل می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها