چهار شنبه 3 مرداد 1403 7/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 3 مرداد 1403 ، 26 : 18

کد خبر : 28001

از 0 نفر 0

در سال 1400 باید تولید ۱۹ مدل خودروی غیراستاندارد داخلی متوقف می‌شد

در سال 1400 باید تولید ۱۹ مدل خودروی غیراستاندارد داخلی متوقف می‌شد

سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف ۶ دهم لیتر است، این نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ما ضعیف عمل کرده است

سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه گفت: ۸ میلیارد دلار تاکنون برای ایجاد زیرساخت خودروهای گازسوز در کشور سرمایه گذاری شده اما خودروسازان تولید خودروهای دوگانه‌سوز را متوقف کردند.+ تحلیل خبر

سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه گفت: ۸ میلیارد دلار تاکنون برای ایجاد زیرساخت خودروهای گازسوز در کشور سرمایه گذاری شده اما خودروسازان تولید خودروهای دوگانه‌سوز را متوقف کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف بهمنی سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: بیش از ۸ میلیارد دلار تاکنون برای ایجاد زیرساخت خودروهای گازسوز در کشور سرمایه گذاری شده است و حدود ۲ هزار ۵۰۰ جایگاه CNG در کشور داریم، اما خودروسازان تولید خودروهای دوگانه‌سوز را متوقف کردند.
وی افزود: مصرف CNG در کشور ۲۳ میلیون متر مکعب در روز است، این ظرفیت را داریم که روزانه تا ۴۵ میلیون مترمکعب عرضه کنیم. اگر خودروسازان ما همت کنند و تولید خودروهای گازسوز را افزایش دهند می‌توان روزانه ۲۰ میلیون لیتر از ناترازی بنزین را از طریق جایگزینی خودروهای بنزنی با گازسوز برطرف کنیم.
سند نقشه راه انرژی کشور تدوین می‌شود
بهمنی گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نفت، سند نقشه راه انرژی کشور را تدوین و ابلاغ کند که در این سند سهم خودروهای گازسوز و برقی را افزایش خواهیم داد، ما در تلاش هستیم تا سهم بنزین را در سبد انرژی حمل و نقل کشور کاهش دهیم و از تولید خودروهای پر مصرف ممانعت کنیم.
وی افزود: اگر ما با همین روند، بنزین را مصرف کنیم باید طی ۵ سال آینده حدود یک هزار و ۵۰۰ همت صرف واردات بنزین کنیم که این موضوع باعث کسری بودجه دولت می‌شود و تبعات مختلفی خواهد داشت. برای رفع ناترازی بنزین یکی از مهمترین اقدامات بحث متنوع سازی سبد سوخت است یعنی توسعه خودروهای گاز سوز و برقی که می‌تواند ناترازی بنزین را کاهش دهد.
سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه‌سوز در بازار و کارخانه به ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد، چون خودروی دوگانه‌سوز تقاضای زیادی دارد، اما خودروسازان تولید دوگانه‌سوز را کنار گذاشتند.
وی گفت: سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف ۶ دهم لیتر است، این نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ما ضعیف عمل کرده است، در سال ۱۴۰۰ اگر استانداردهای تعیین شده برای خودرو به طور کامل اجرا می‌شد باید تولید ۱۹ مدل خودروی داخلی متوقف می‌شد.

تحلیل خبر

19 مدل خودرو داخلی فاقد استاندارد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور گفته «سرانه مصرف بنزین در کشور ما به 1/5 لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف 6 دهم لیتر است این نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ما ضعیف عمل کرده است.
همچنین در سال 1400 اگر استانداردهای تعیین شده برای خودرو به طور کامل اجرا می‌شد باید تولید 19 مدل خودروی داخلی متوقف می‌شد»
ما در بخش تحلیل خبر روزنامه طلوع، بارها ضعف‌های صنعت خودروسازی کشور را بررسی و علل این ضعف‌ها را تبیین کرده‌ایم. نتیجه همه این تحلیل‌ها به اینجا ختم می‌شود که اگر بخواهیم صنعت خودروسازی کشور از این حالت کرختی و ضعف و زوال خارج شود باید در تولید انواع خودروهای داخلی «رویکرد علمی» ملاک عمل قرار دهیم تا به آرامی حال و هوای حاکم بر این صنعت عوض شود.
نمونه این رویکرد علمی، استانداردهای جهانی است که جهت تولید انواع خودروها در دنیا شناخته شده است. این استانداردها اگر به خوبی و به طور کامل (نه بعضی بله و بعضی نه) اجرا شود، در چند عرصه مهم، منافع عظیمی به مردم و کشور خواهد رسید.
این استانداردها اولاً مانع مصرف زیاد سوخت می‌شود و لذا چندین میلیارد از قِبَل آن صرفه‌جویی خواهد شد. یعنی هم پول مردم که باعث مصرف هنگفت سوخت می‌شود، تلف نمی‌شود و هم خزانه کشور ضرر نمی‌بیند و دولت با ناترازی انرژی مواجه نمی‌شود.
ثانیاً مصرف کمتر سوخت، جلوی آلاینده‌های زیست محیطی را می‌گیرد و هوای پاک وارد ریه‌های مردم می‌کند و مانع انواع سرطان‌ها و امراض قلبی - تنفسی می‌شود.
ثالثاً: رفاه و آسایش و امنیت را در حین مسافرت و رانندگی به سرنشینان خودروهای استاندارد هدیه می‌کند.
رابعاً ...
مجموعه این منافع می‌طلبد که با عقلانیت و تدبیر، صنعت خودروسازی کشور را بازتعریفی مجدد کرده و با رویکرد کاملاً علمی آن را مسیر تحول و پیشرفت قرار دهیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها