چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 31 اردیبهشت 1393 ، 20 : 13

کد خبر : 3307

از 0 نفر 0

فوتبال ما بیمار است!

فوتبال ما بیمار است!

منوچهر حبیبی / همه خوب می­دانیم که بیماری، نقطه مقابل سلامت است که خودش را با درد و یا اختلال در فعالیت­های طبیعی و معمول اندام­های بدن نشان می­دهد.

همه خوب می­دانیم که بیماری، نقطه مقابل سلامت است که خودش را با درد و یا اختلال در فعالیت­های طبیعی و معمول اندام­های بدن نشان می­دهد.

بیماری تنها اختصاص به انسان و موجودات زنده ندارد، بیماری بخش­ها و حوزه­ های مختلف فعالیت انسان را نیز دربر می­گیرد. حوزه ­هایی چون فرهنگ، سیاست، علم، اقتصاد، ورزش و... نیز می­­توانند بیمار شوند. حتی کارشناسان در برخی حوزه­ ها برای بیماری­ها نامگذاری کرده­اند.

در آستانه برگزاری رقابت­های بسیار مهم و بین المللی جام جهانی فوتبال، خبرهای ناامید کننده­ای از فوتبال ما به گوش می­رسد. خبرهایی که در این فرصت کوتاه باقیمانده تا شروع رقابت­ها، هم نگران کننده و هم ناامید کننده هستند. اما برای فردا چه می­توان کرد؟

همانطوری که هر بیمار برای مشخص شدن نوع و شدت بیماری­ اش به پزشک مراجعه می­کند، در حوزه ورزش و به ویژه ورزش بسیار پرطرفدار فوتبال ایران نیز باید آسیب شناسی به عمل آید تا واقعا مشخص شود که ما و ورزشکاران شایسته­ مان از کجا داریم ضرر می­کنیم و زیان می­بینیم.

وقتی چهارشنبه گذشته 24 اردیبهشت ماه، آخرین فرصت و شانس حضور تیم­های ایرانی در جام باشگاه­های آسیا با حذف تیم جوان و پرانرژی فولاد خوزستان در مقابل السد قطر رنگ باخت، پیش از آنکه این تیم در مرحله یک هشتم جام باشگاه­های آسیا حذف شود، در مرحله گروهی 3 تیم بسیار پرطرفدار و مطرح استقلال تهران، سپاهان اصفهان و تراکتور سازی تبریز از رقابتها باز مانده بودند. یعنی از چهار نماینده فوتبال کشورمان، 3 تیم در مرحله گروهی و یک تیم در مرحله یک هشتم از رقابتها حذف شدند. آن هم در مقابل کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشه فارس، نمایندگان ایران ناکام ماندند.

حال که نام خلیج فارس به میان آمد، نامی که به لیگ برتر فوتبال­مان نیز اختصاص دارد، بد نیست ببینیم با این لیگ چه کرده ­ایم که سطح فوتبال­مان در مقایسه با گذشته­های نه چندان دور این چنین افت کرده است و دیگر خبری از اضافه کردن ستاره قهرمانی در باشگاه­های آسیا روی پیراهن آبی­های پایتخت، استقلال، نیست. و یا از حضور قدرتمند قرمزهای جنگنده پرسپولیس در لیگ آسیا چند سالی خبری نبوده است و سپاهانی­هایی که با قدرت طی چند سال اخیر در لیگ ایران و آسیا مطرح بودند، این چنین ناکام می­مانند و یا تراکتوری­ها در حضور امیدوارانه­ شان این چنین ناموفق عمل می­کنند.

یقینا بارها برخی از کارشناسان از فساد آلودگی در فوتبال سخن گفته ­اند، سخنی که بارها از سوی برخی از مسئولین ورزش تکذیب شد، اما واقعیت امر این است که برخلاف انکارهایی که صورت گرفته و می­گیرد، فوتبال در ایران هم پسرفت داشته است و هم غیرورزشی­ها و غیر فوتبالی­ها، سکان مدیریت این عرصه را به دست گرفته ­اند. حال خواه این غیرورزشی­ها در سمت مدیریت و سرپرستی باشگاه­ها بوده باشند و یا از آن بدتر در مدیریت فدراسیون و یا سازمان لیگ حضور داشته باشند، نتیجه قطعا آن شده که می­بینیم.

یقینا طی 3 سال گذشته، ما نه تنها سطح لیگمان افت کرده، که عملا در آسیا از اعتبار و قدرت گذشته ­مان نیز فاصله گرفته­ ایم و هر سال دست از پا درازتر، تیم­های فوتبال­مان با جام باشگاه­های آسیا وداع تلخ دارند. بخشی از مشکل نیز از آنجا ناشی می­شود که افرادی که باید مسئولیت این ناکامی­های ورزشی را برعهده گیرند، با قدرت در جای خود مانده­ اند و وظیفه گناهکار کردن این و آن را بر عهده گرفته­ اند.

حال با این اوصاف چه باید کرد؟ اصولا چه انتظاری می­توان از وزارت ورزش داشت که تحولی ایجاد نماید؟

اینکه عده­ ای تلاش می­کنند قهرمانی لیگ برتر را سهمیه­ ای کنند، یک درد و یک واقعیت تلخ است. اینکه عده­ ای به جان باشگاه­ پرطرفدار پرسپولیس افتاده ­اند و با ایجاد حاشیه کنار مدیریت گاه غیرفوتبالی از توان آن کاسته­ اند، یک واقعیت تلخ و ناگوار است که از آن طرف گریبان استقلالی­ها را نیز به تناوب گرفته است. آقایانی که مدام در اجلاس­های داخلی و خارجی شرکت می­کنند و مدام در مصاحبه ­ها از عملکرد غیرقابل قبول خود دفاع می­کنند، آیا می­توانند حوادث داخلی و باشگاهی برخی تیم­های فوتبال به ویژه تیم­های پرطرفدار و مردمی را انکار کنند؟

آیا رییس فدراسیون فوتبال و رییس سازمان لیگ برتر می­توانند بگویند که چرا ما از پس تیم­های باشگاهی کشورهایی چون امارات و قطر هم برنمی­آییم؟ آیا اینها به آنالیز نتایج فوتبال در لیگ و در سطح آسیا پرداخته­ اند تا بگویند چرا تیم فولاد خوزستان قهرمان لیگ برتر و تراکتورسازی تبریز قهرمان جام حذفی فوتبال امسال (فصل 93 92) کنار تیم فوتبال سپاهان که در رتبه چهارم قرار گرفت و تیم استقلال که عنوان قهرمانی لیگ برتر سال گذشته را یدک می­کشید، چرا و چگونه این چنین عملکرد مأیوس کننده­ ای داشته­ اند؟

آیا این ناکامی­ها ناشی از حاشیه سازی­های فدراسیون و سازمان لیگ و داوری­های ناعادلانه و زد و بندها در سمت و سو دادن به قهرمانی­ها نبوده است؟

آیا افرادی که می­خواهند امروز از فوتبال کشورمان در جام جهانی 2014 دفاع کنند، زخم خورده و زیان دیده عملکرد ضعیف مدیریت در فوتبال­مان نیستند؟ آیا بهترین­های ما در لیگ و در فوتبال­مان را به جام جهانی فرستاده­ایم؟

یقینا شکل و استخوان بندی تیم، ترکیبی از لیگ برتری­ها و لژیونرهای ما در کشورهای خارجی که عمدتاً در اروپا بازی می­کنند هستند، اما همه اهالی ورزش و طرفداران تیم ملی با نگرانی حضور تیم ملی فوتبال­مان را در جام جهانی برزیل دنبال می­کنند. نگرانی­هایی که ناشی از بیماری فوتبال و مدیریت ناکارآمد بر آن است. دلواپسی واقعی کسانی که از نزدیک حوادث و رویدادهای این رشته ورزشی را دنبال کرده و می­کنند را  کی و چگونه برطرف خواهیم کرد؟ آیا چندی بعد از بازگشت تیم ملی و خدای ناکرده عدم دستیابی تیم ملی به نتایج قابل قبول، این آقایان نمی­گویند که گفتنی­های بسیاری داشتیم که برای جلوگیری از تضعیف تیم ملی، آنها را بیان و مطرح نکردیم؟ همان ترفند همیشگی که برخی از دست اندرکاران در عرصه ورزش بارها به آن تمسک جسته ­اند. یقینا پنهان کردن بیماری، به شدت یافتن آن می­انجامد. تا جایی که لاعلاج می­گردد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها