پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 26 خرداد 1393 ، 09 : 19

کد خبر : 3310

از 0 نفر 0

خود ارضایی؛ آسیب ها و راهکارها

خود ارضایی؛ آسیب ها و راهکارها

عباس خادم الحسینی / قسمت اول

   یکی از انحرافات جنسی که آثار مخرب و زیان بار فراوان و ماندگاری به همراه دارد ، استمنا یا خودارضایی است . خود ارضایی که برخی از درمانگران آن را جرم خاموش لقب داده اند ، در واقع نوعی طغیان گری در برابر طبیعت انسانی خود است .

    انجام رابطه جنسیِ خیالی در ذهن و ارضا شدن از راه غیر طبیعی و غیر معمول با تحریک مجازی آلت تناسلی ( با کمک دست ، ابزار ، مالش و . . . ) را خود ارضایی می گویند . خودارضایی علاوه بر این که از نظر قوانین الهی ، گناهی بزرگ و عملی غیر اخلاقی محسوب می شود از نظر جسمی و روانی هم آسیب های فراوان و حتی در برخی موارد ، جبران ناپذیری دارد .

    زیگموند فروید که خودارضایی را نوعی نقص فردی قلمداد می کند معتقد است که رابطه جنسی ، محصول گردهمایی یک زن و یک مرد است که یکدیگر را دوست بدارند و مکمل هم باشند . بر همین اساس ، وی خودارضایی را نقص فردی نامگذاری کرده است چرا که طرف دوم در این رابطه جنسی وجود خارجی ندارد و کاملاً ساخته و پرداخته تخیلات ذهن طرف اول است یعنی همان فردی که مشغول خودارضایی است .

خود ارضایی علاوه بر این که از نظر قوانین الهی ، گناهی بزرگ و عملی غیر اخلاقی محسوب می شود از نظر جسمی و روانی هم آسیب های فراوان و حتی در برخی موارد ، جبران ناپذیری دارد .

     یکی از مهم ترین دلایل روانی که می توان آن را برای مخرب بودن خودارضایی ارائه کرد غیر طبیعی بودن این شکل از رابطه جنسی است  . در این  راستا باید گفت که هر رفتار از سه بخش تفکر ، احساس و عمل تشکیل شده است که این سه بخش روی هم رفته منجر به بروز یک رفتار خاص در فرد می شوند . نکته اینجاست که در خود ارضایی که نوعی رفتار محسوب می شود هر سه بخش به صورت غیر طبیعی شکل می گیرد .

   تفکر در این رفتار کاملاً غیر طبیعی است چرا که ریشه واقعی ندارد و بر اساس خیال پردازی و تصورات ذهنی فرد شکل می گیرد . بروز احساسات نیز در این فرایند غیر طبیعی است  و بر اساس تلاش های ذهنی فرد رخ می دهد . این احساسات غیر طبیعی حتی ممکن است پس از ارضا شدن فرد به احساسات بد و آزار دهنده ای مثل احساس پشیمانی ، احساس گناه و یا احساس پوچی تبدیل شود. عملی که در این رفتار به عنوان عمل جنسی * ! انجام می شود نیز کاملاً غیر طبیعی است چرا که اصلاً طرف دومی وجود ندارد و در واقع این رابطه نوعی نزدیکی با خود است یعنی جنس مذکر و مونث در خودارضایی یک نفر است و این کاملاً خلاف اصول ، طبیعت انسانی است .

    خودارضایی ، رفتاری غیر طبیعی است . در خودارضایی ، جنس مذکر و مونث یک نفر است و این کاملاً خلاف اصول و طبیعت انسانی است .

   زمانی که شما ( البته اگر خدای نکرده جزو افرادی هستید که به این عمل زیان بار دست می زنید ) با فردی ذهنی و خیالی رابطه جنسی برقرار می کنید در واقع دارید به مغز خود یک دستور مجازی می دهید در این صورت مغز شما نیز به اندام ها دستوری مجازی خواهد داد و در نهایت انرژی زیادی به صورت غیر طبیعی برای انجام فرایندهایی مجازی در بدن هدر خواهد رفت . نکته این جاست که اگر این عمل بارها تکرار شود مغز به این پدیده عادت خواهد کرد و ممکن است زمانی فرا برسد که مغز شما فقط با این ساختار مجازی ذهن تحریک شود . این بدان معناست که شما دیگر نمی توانید از بودن با جنس مخالف خود لذت و بهره کافی را ببرید . استمرار خودارضایی در دراز مدت حتی ممکن است کار را به جایی برساند که فرد اصلاً نتواند با جنس مخالف خود رابطه جنسی درست و کاملی برقرار کند .

    در حین خودارضایی اگر فرد انجام دهنده مرد باشد مجبور است زنی را در ذهن خود مجسم کند و با او وارد رابطه جنسی شود و اگر فرد زن باشد مجبور است با مردی ذهنی این کار را انجام دهد . این عمل غیر طبیعی به مرور خستگی جنسی می آورد چرا که فرد هم از نظر جنسی از خود کار می کشد و هم از نظر ذهنی ، این تصورات جنسی و تخیلات شهوانی که ممکن است با دیدن یک فیلم تحریک کننده نیز همراه باشد به مرور سبب ایجاد ضعف جنسی و ذهنی می شود و این خستگی جنسی که در واقع نوعی ناتوانی جنسی با خود به همراه دارد می تواند باعث شود که فرد انجام دهنده ، دیگر نخواهد و یا اگر بخواهد هم نتواند با جنس مخالف خود رابطه جنسی کامل و لذت بخشی داشته باشد .

خود ارضایی ، خستگی جنسی تولید می کند و این خستگی جنسی به مرور می تواند منجر به ناتوانی جنسی شود .

   اغلب افرادی که به خود ارضایی اعتیاد دارند ممکن است در صورت ترک نکردن این عمل ، پس از ازدواج نیز به دلیل آسیب های روانی این عمل مجبور باشند به همین طریق ارضا شوند . یعنی یا در خلوت به خودارضایی بپردازند یا این که با کمک دستان همسرشان خودارضایی کنند!

    شاید باور این قضیه کمی برای تان سخت باشد اما من به عنوان یک مشاور، بارها شاهد چنین اعترافاتی از طرف مراجعانم در اتاق مشاوره بوده ام و این یعنی به خطر افتادن زندگی زناشویی و حتی در مواردی ، طلاق به دلیل عدم سلامت جنسی همسر.

اعتیاد به خودارضایی می تواند زندگی زناشویی شما را در آینده به خطر بیندازد . خودتان قضاوت کنید آیا ارزشش را دارد ؟

    خود ارضایی علاوه بر مشکلات روانی ، عوارض جسمی آزار دهنده ای را نیز در بدن فرد به جای می گذارد که برخی از این عوارض ممکن است بازگشت ناپذیر باشد . هر چند این عوارض جسمی در همه افراد یکسان نیست و تا حدودی به جثه ، بنیه و قوای جسمانی فرد و فواصل بین دفعات ارتکاب بستگی دارد اما به طور کلی می توان گفت که استمرار خودارضایی می تواند منجر به کم شدن قابلیت ها و توانایی های مغزی ، کاهش قدرت حافظه ، تضعیف سیستم بینایی ، ریزش مو ، کبودی یا گودی اطراف چشم ، کاهش رشد عمومی بدن ، زردی و رنگ پریدگی چهره ، تضعیف سیستم عصبی بدن ، خستگی و بی حالی مدام جسمی ، احساس ضعف بدنی ، کاهش بنیه و بسیاری عوارض دیگر گردد .

از آسیب های جسمی خودارضایی می توان به کم شدن توانایی های مغز ، کاهش قدرت حافظه ، تضعیف سیستم بینایی و کاهش رشد عمومی بدن اشاره کرد .

    تکرار این عمل در دراز مدت در مردان می تواند باعث بروز انزال زودرس ، کم شدن میزان اسپرم ها ، عدم اقتدار کلی بدن و کاهش قدرت اراده و تصمیم گیری گردد . در خانم ها نیز می تواند احتمال آسیب دیدگی پرده بکارت ، خواب آلودگی ، کم حوصلگی ، خستگی جسمی و ذهنی و احساس کوفتگی بدن را باعث شود . علاوه بر این در خانم ها ممکن است باعث بروز درد در ناحیه شکم و بالای دستگاه تناسلی گردد . این عمل بدین دلیل رخ می دهد که در عمل خودارضایی ، زن تحریک می شود اما ارگاسم واقعی و طبیعی صورت نمی گیرد .

آسیب های جسمی و روانی خودارضایی ، منحصر به جنس خاص نیست و خانم ها و آقایان را شامل می شود .

اتفاق ناخوشایندی که معمولاً در حین خود ارضایی ممکن است فرد به آن بپردازد دیدن فیلم های جنسی است . منظور از فیلم های جنسی یا سکسی که معمولاً در کشور ما به اشتباه به آن فیلم سوپر گفته می شود ، فیلم هایی است که در آنها روابط جنسی زن و مرد به طور واضح و کامل و بدون هیچ گونه سانسوری نمایش داده می شود . معمولاً بسیاری از افراد در کنار دیدن این گونه فیلم ها به خودارضایی مبادرت می ورزند که این عادت ناپسند می تواند تاثیرات نامطلوبی روی آینده جنسی آنها بگذارد .

    البته باید گفت که دیدن فیلم در کنار خودارضایی ، چندان بر آسیب های جسمی و روانی این عمل نمی افزاید . چرا که در هر حال، خود ارضایی معمولاً همراه با دیدن فیلم است . حال ممکن است این فیلم به صورت واقعی نمایش داده شود و فرد همراه با دیدن آن، در ذهنش خود را جای یکی از بازیگران و یا در کنار آنها تصور کند و به خودارضایی بپردازد و یا این که ممکن است فیلمی واقعی در کار نباشد و فرد به صورت رویاپردازی ، فیلمی را در تصورات خود کارگردانی و بازیگری می کند و همچنان که آن را در تماشاخانه ذهنش می بیند خودارضایی می کند .

    دیدن فیلم های سکسی ( از صفحه تلویزیون ، مانیتور کامپیوتر ، گوشی موبایل و . . . ) هر چند عوارض خودارضایی را بیشتر نمی کند اما می تواند اثرات نامطلوبی روی ذهن فرد بیننده بر جای بگذارد . بدون شک یکی از این اثرات ، تکرار شدن مداوم آنها در ذهن است یعنی فرد بعد از دیدن این فیلم نیز ممکن است بخش هایی از آن را که در حافظه ی تصویری اش ثبت شده است دوباره مرور کند و این مرور، او را به سمت خودارضایی دوباره تحریک می کند .

   از دیگر عوارض نامطلوب مشاهده این گونه فیلم ها ، مقایسه ناخواسته و ناخود آگاهی است که مغز فرد به آن مبتلا می شود . کسانی که زیاد از این دست فیلم ها می بینند هر گاه بخواهند با همسرشان آمیزش انجام دهند مغزشان به شکل ناخواسته ای اندام شریک جنسی شان را با اندام زن یا مردی که در فیلم بود مقایسه می کند و از آنجایی که معمولاً همسرشان از این لحاظ نسبت به آن فرد بازیگر در رتبه پایین تری قرار می گیرد لذت جنسی رابطه کم می شود و فرد از آمیزش خود آن لذت و بهره کافی را نمی برد . تا جایی که حتی ممکن است فرد به یاد آن بازیگر ( یا بهتر بگویم در حسرت بودن با او ) با همسر خود آمیزش کند که این عمل علاوه بر آن که گناهی بزرگ و غیر اخلاقی است می تواند آسیب های روانی جبران ناپذیری را نیز در پی داشته باشد .

    حال ممکن است کسی این سوال را بپرسد که چرا گفتم معمولاً شریک جنسی ما از نظر بدنی نسبت به بازیگران فیلم های سکسی در رتبه پایین تری قرار دارد ؟ علت این است که طبیعتاً چهره و اندام این گونه بازیگران برای بازی در این دست فیلم ها ، گریم و ساخته و پرداخته شده است در حالی که همسر ما چهره و اندام واقعی خود را دارد .

    یکی دیگر از عوارض دیدن این فیلم ها ، به وجود آمدنن توقعات و در خواست هایی است که فرد بیننده در برابر شریک جنسی خود پیدا می کند . توجه داشته باشید که بسیاری از رفتارها، حرکات و حتی صداهای جنسی این بازیگران در فیلم ، کاملاً غیر واقعی است و صرفاً به خاطر فیلم انجام می شود و به قول معروف « فیلم است » ، اما ممکن است فرد بیننده آنها را واقعی بپندارد و متوقع شود که شریک جنسی اش نیز همین کارها را انجام دهد . مشکل اینجاست که انجام دادن یا ندادن این عمل توسط شریک جنسی ، در هر حال می تواند به رابطه جنسی هر دو طرف و حسی که نسبت به یکدیگر دارند آسیب برساند .

  مسلماً از آنجایی که دیدن این صحنه های سکسی گناه است و از نظر قوانین الهی اشکال دارد ، می توان گفت که یکی دیگر از آسیب های دیدن این گونه فیلم ها ، غرق شدن در گناه و دور شدن از خداوند است .

نوجوانان و جوانان عزیز و مجرد ، توجه داشته باشند که دیدن فیلم های جنسی که در آنها آمیزش زن و مرد را به طور واضح و کامل نشان می دهند می تواند روی آینده جنسی آنها اثرات نامطلوبی داشته باشد و رابطه جنسی آنها با همسرشان را در آینده تحت تاثیر منفی خود قرار دهد .

البته ممکن است برخی از افراد ناآگاه گمان کنند که دیدن این گونه فیلم ها می تواند راه و روش مناسبی برای یادگیری روش های آمیزش باشد . خصوصاً برای ما ایرانی ها که به دلیل نوع فرهنگی که داریم و عرفی که در جامعه مان حکم فرماست معمولاً آموزش چندانی در زمینه مسایل جنسی نمی بینیم و آنچه را هم که می دانیم به صورت تجربی یاد گرفته ایم .

   در نظر داشته باشید که این فیلم ها هیچ گونه بار آموزشی ندارد و صرفاً برای سرگرمی ( آن هم از نوع ناسالم ، نامشروع و غیر اخلاقی ) ساخته می شود و چه بسا بسیاری از رفتارهای جنسی که در این فیلم ها انجام می شود نادرست بوده و یا حتی نوعی اختلال جنسی یا انحراف جنسی محسوب شود و فقط به خاطر جذاب تر کردن فیلم ، دو طرف به انجام آن مبادرت ورزند . متاسفانه از آنجایی که معمولاً مخاطبین این چیزها را نمی دانند باید گفت که افراد با دیدن این گونه فیلم های سکسی ، پست ترین شکل رابطه جنسی را می آموزند .

   زن و شوهرها توجه داشته باشند که فیلم های جنسی ، هیچ گونه بار آموزشی ندارد و صرفاً برای سرگرمی مخاطب ساخته می شود و معمولاً آنچه در این فیلم ها نمایش داده می شود پست ترین و غیر علمی ترین شکل رابطه جنسی است.

ادامه دارد...


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها