پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 26 خرداد 1393 ، 11 : 19

کد خبر : 3311

از 0 نفر 0

خود ارضایی؛ آسیب ها و راهکارها

خود ارضایی؛ آسیب ها و راهکارها

عباس خادم الحسینی / قسمت دوم

هر چند خودارضایی عملی اعتیاد آور است و فرد می تواند به مرور نسبت به انجام آن وابسته و معتاد شود اما نکته امیدوار کننده اینجاست که این عملکرد نادرست را با توسل به هفت راهکار می توان کنترل و مدیریت کرد . با تنظیم هفت نوع تغذیه که به زودی آنها را با شما در میان خواهم گذاشت ، به راحتی می توان با این انحراف جنسی مخرب مبارزه کرد و آن را برای همیشه کنار گذاشت .

    البته قبل از این که به این هفت راهکار بپردازیم باید اذعان کنم که اولین اسلحه ای که برای ترک نیاز دارید و از این هفت راهکارها مهم تر و کارسازتر است اراده محکم و انگیزه قوی است . برای تقویت اراده و انگیزه خود ، پیشنهاد می کنم کمی به عقب برگردید و آسیب های جسمی و روانی ناشی از خودارضایی را یک بار دیگر مرور کنید .

    اگر این آسیب ها را مرور کردید و هیچ احساس خاصی در شما پدیدار نشد ، نشان دهنده معمولی یا کم اهمیت بودن این مطالب نیست بلکه نشان دهنده آن است که متاسفانه شما برای سلامتی جسمی و جنسی خود بهایی کمتر از اندازه واقعی آن قائل هستید و این بسیار جای تاسف دارد !  به راستی سلامتی شما چقدر می ارزد ؟ به چه قیمتی حاضرید آن را بفروشید ؟ به قیمت چند دقیقه لذت غیر طبیعی و نامشروع بردن* ؟ خودتان قضاوت کنید : آیا ارزشش را دارد ؟

   اصلاً از همه این ها که بگذریم می دانید که این کابر شما ممکن است به قیمت تضعیف شخصیت و ریخته شدن آبروی تان تمام شود ؟ هر کدام از اعضای خانواده که این عیب شما را متوجه شوند مسلماً به شکل دیگری به شما نگاه خواهند کرد و شما در نظر آنها تحقیر خواهید شد .

   من بارها در اتاق مشاوره این نکته را از زبان مراجعانم شنیده ام که خانواده اش او را در حال خودارضایی دیده اند یا از روی لکه های لباس زیر و یا دستمال های کثیفی که در سطل آشغال انداخته متوجه این مساله شده اند و . . .

آیا واقعا اگر چنین اتفاقی در خانواده بیفتد خجالت آور ، آزار دهنده و شرمنده کننده نیست ؟

به این فکر کنید که اگر روزی یکی از اعضای خانواده متوجه این کار شما بشود چقدر برای شما گران تمام خواهد شد ! ! !

و اما اگر می خواهید با هفت راهکار علمی و عملی برای ترک همیشگی خودارضایی آشنا شوید ، لطفا همچنان با من باشید .

احتمالاً  این شعر بابا طاهر را شنیده اید که می گوید :

زدست دیده و دل هر دو فریاد                               که هر چه دیده بیند دل کند یاد

بسازم خنجری نیشش ز پولاد                               زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

بدون شک رابطه مستقیم و شگفت انگیزی بین دیده ها و تمایلات جنسی وجود دارد . بر همین اساس باید اذعان کرد که یکی از قوی ترین عواملی که شما را برای ارتکاب خودارضایی تحریک و وسوسه می کند دیدن صحنه های جنسی، شهوت انگیز و تحریک کننده ای است که می تواند میل جنسی تان را بیدارکند . بنابراین اولین موردی که برای ترک خودارضایی باید مد نظر قرار دهید ، فیلتر کردن دیدنی هاست .

 نگاه خود را در کنترل بگیرید تا بهتر بتوانید بر عملکرد جنسی تان مدیریت کنید .

خداوند در سوره نور درباره تاثیر دیدنی ها بر بروز رفتارهای نادرست جنسی می فرماید : « ای پیامبر به مردان بگو که چشم های خود را از نگاه حرام فرو بندند و عورت خویش را از گناه محافظت نمایند » .

پیامبر گرامی اسلام ( ص ) نیز در حدیثی گرانبها ، نگاه مسموم را تیری از تیرهای شیطان قلمداد کرده اند . این بدان معناست که برای برخورداری از رفتاری درست باید بر نگاه خود کنترل و مدیریت بیشتری داشته باشیم چرا که به قول بابا طاهر هر چه دیده بیند دل کند یاد !

   بنابراین برای مبارزه با خودارضایی و ترک این عادت ناپسند ، از دیدن عکس ها ، فیلم ها و صحنه های تحریک کننده پرهیز کنید و تا حد امکان از حضور در مکان هاییی که دیدنی های آن می تواند شما را تحریک کند مثل پارتی ها ، جشن ها و یا حتی خیابان ها و مرکز خریدهایی که عبور و مرور کنندگان آن ممکن است پوشش خاص و تحریک کننده ای داشته باشند اجتناب نمایید .

برای انجام خودارضایی از دیدن هر چیزی که شما را تحریک کرده و میل جنسی تان را بیدار می کند بپرهیزید

  یکی از مواردی که می تواند روی احساسات و تمایلات درونی ما ( چه در زمینه جنسی و چه غیر جنسی ) نقش موثر و تعیین کننده ای داشته باشد نوع تمرکز فکری است . در نظر داشته باشید که درباره هر چیز فکر کنید ، همان فکر احساس درونی شما را رقم خواهد زد . تمرکز فکری روی مسایل جنسی خصوصاً اگر به صورت خیال بافی و رویا پردازی های رمانتیک باشد می تواند شما را برای انجام خود ارضایی تحریک و وسوسه کند .

به هر چه بیندیشید همان فکر همه وجودتان را در بر خواهد گرفت .

معمولاً کسانی که به خود ارضایی اعتیاد دارند در زمان های مرده خود ( خصوصاً در رختخواب ، قبل از این که به خواب بروند ) به مرور ذهنی فیلم های جنسیِ تخیلی با جنس مخالف هایی که در اغلب موارد آشنا هستند می پردازند که این نحوه ی عملکرد ، عامل تحریک کننده ای برای ارتکاب خودارضایی است .

    بنابراین برای غلبه بر عادت ناپسند خودارضایی ، تا حد امکان تمرکز فکری خود را روی مسائل جنسی قرار ندهید و از مرور کردن فیلم های ذهنی که بوی سکس می دهند و موجبات تحریک و لذت شما را فراهم می کنند اجتناب نمایید .

     در اغلب موارد فرو رفتن در افکار جنسی به صورتی ارادی و خودآگاه است یعنی فرد خودش آگاهانه تصمیم می گیرد که بر اساس قاعده « وصف العیش ، نصف العیش » به عیش و نوش خیالی و ذهنی بپردازد و لذت جنسی ببرد اما گاهی اوقات هم پیش می آید که هجوم افکار مزاحم جنسی کاملاً به صورت ناخواسته و ناخودآگاه صورت می گیرد . در این گونه موارد چه باید کرد ؟

 

   آیا تا به حال برای تان پیش آمده که از سردرد شدیدی رنج ببرید تا جایی که دارو هم اثر بخش نباشد و در همان حال به طور سرزده و ناگهانی مهمانی عزیز برای تان از راه برسد ؟ در این صورت احتمالاً یک ساعت بعد یکدفعه متوجه شده اید که از میزان سردردتان کاسته شده است یا حتی ممکن است سردرد خود را به کلی فراموش کرده باشید .

   علت این اتفاق انحراف تمرکز فکری شماست . یعنی شما به خاطر مشغولیات فکری جذاب و لذت بخشی که داشته اید ( سرگرم شدن با آن مهمان عزیز ) کمتر توانسته اید روی سردرد خود تمرکز کنید . به عبارت دیگر تمرکز فکری خود را از روی سردرد برداشته اید و روی آن مهمان عزیز متمرکز کرده اید . نکته اینجاست که این اتفاق به صورت غیر ارادی و ناخودآگاه صورت گرفته است . حال آن که انسان از چنان قدرتی برخوردار است که می تواند همین کار را به صورت ارادی و آگاهانه انجام دهد .

    خداوند حکیم مغز انسان را به گونه ای طراحی کرده است که در آن واحد نمی تواند روی دو موضوع با هم متمرکز شود . البته ممکن است شما بتوانید همزمان چند کار را با هم انجام دهید اما در یک لحظه فقط روی یک فکر می توانید متمرکز شوید یعنی مغز شما به طور همزمان فقط می تواند یک فکر را در کانون توجه خود قرار دهد .

    از این ویژگی مغزی می توان برای دور کردن افکار مزاحم و آزار دهنده استفاده کرد . یعنی توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید و یا با انجام دادن عملی که برای تان جذاب ، لذت بخش و سرگرم کننده است کاری کنید که افکار منفی و مزاحم از ذهن تان خارج شود و مغز روی چیز دیگری که شما آگاهانه و ارادی آن را انتخاب کرده اید متمرکز شوید . به این کار انحراف تمرکز فکری می گویند .

برای غلبه بر وسوسه خودارضایی چاره ای ندارید جز این که فکر و خیال های جنسی و تحریک کننده را رها کنید و تمرکز فکری خود را در جهت دیگری قرار دهید .

   تکنیک انحراف تمرکز فکری راهکار مناسب و زود بازدهی است که می تواند تغذیه فکری شما را در راستای کمک به ترک خودارضایی قرار دهد . بنابراین هر گاه افکار جنسی و وسوسه گر سراغ تان آمد بلافاصله سر خود را به کار یا فکر دیگری گرم نمایید تا این افکار هر چه سریع تر از کانون توجه فکری تان خارج شوند .

    بدون شک یکی از عوامل اصلی که می تواند فرد را به سمت خودارضایی سوق دهد تنهایی است . از آنجایی که خودارضایی رفتاری است که معمولاً در خلوت و دور از چشم دیگران انجام می شود می توان نتیجه گرفت که در صورت تنها بودن ، یکی از شرایط اصلی برای انجام این عمل فراهم شده است . این بدان معناست که تنها بودن عامل محرکی است که می تواند فرد را برای ارتکاب خود ارضایی وسوسه کند خصوصاً اگر تنهایی همراه با بیکاری و سررفتن حوصله باشد .

    تنهایی ، بیکاری و سر رفتن حوصله اگر دست به دست هم می دهند می توانند باعث هجوم انواع فکر و خیال های منفی و وسوسه انگیز به ذهن می شودن . در واقع بسیاری از آشفتگی های ذهنی ، افسردگی ها و کج خلقی ها از این سه عامل نشات می گیرند .

    در نظر داشته باشید که ذهن آدمی نمی تواند خلافکری را تحمل کند بنابراین در هنگام خالی بودن ذهن ، انواع فکر و خیال ها برای پر کردن آن به سویش سرازیر می شوند . این بدان معناست که در تنهایی ، افکار تحریک کننده جنسی که می توانند شما را برای خودارضایی ترغیب و وسوسه کنند به سمت تان هجوم می آورند و به راحتی می توانند بر شما مسلط شوند .

    راه حل این مشکل ، حضور در جمع های انسانس ، برقراری ارتباط با دیگران و پرکردن اوقات فراغت با برنامه ای پرکار و فشرده به قصد فرار از تنهایی و بیکاری ذهنی است .

تنها بودن یکی از عواملی است که می تواند شرایط را برای انجام خودارضایی فراهم کند . تنهایی وسوسه کننده است، برای ترک خود ارضایی از آن فرار کنید .

    عصر امروز عصر ارتباطات است . در این مقطع زمانی گوشه نشین ها و انزواطلب ها هیچ جایگاه اجتماعی ندارند . انسان موجودی اجتماعی است و بیش از حد فرو رفتن در تنهایی برخلاف طبیعت انسانی است . بنابراین برای بالا بردن کیفیت تغذیه ارتباطی خود که یکی از راهکارهای مهم برای غلبه بر وسوسه های جنسی است تا حد امکان از تنهایی و خلوت بپرهیزید ، ارتباطات انسانی خود را گسترش دهید ، حضور در جمع های شلوغ را بیش از پیش تجربه کنید و برای پر کردن اوقات خالی خود برنامه ای منظم و فشرده داشته باشید .

   بدون شک نوع تغذیه افراد با بروز انواع احساسات و عواطف درونی آنها ارتباطی تنگاتنگ دارد . این بدان معناست که آنچه می خوریم می تواند بر نوع روحیه و حالات ما موثر باشد و احساسات خاصی را در ما تولید یا تضعیف نماید و یکی از این تاثیرات خوراکی ها در میزان تقویت یا عدم تقویت میل جنسی است

خوراکی ها می توانند میل جنسی را در انسان تقویت یا تضعیف کنند . بنابراین کسی که قصد دارد خودارضایی را کنار بگذارد باید تغذیه جسمی خود را در راستای ترک خودارضایی و عدم تقویت میل جنسی قرار دهد .

   طبیعتاً نوع غذاهایی که فرد در طول شبانه روز مصرف می کند می تواند در تقویت میل جنسی و افزایش تمایل به خودارضایی موثر باشد . در همین راستا توصیه می شود کسانی که اهل خودارضایی هستند و قصد دارند با مطالعه این کتاب و انجام دستورالعمل های آن ، * این عمل آسیب زننده ، مخرب و گناه آلود را کنار بگذارند ، از خوردن موادی مثل خرما، عسل ، گوشت قرمز، غذاهای چرب ، تخم مرغ ، انجیر ، سیر ، پیاز ، موز ، سس های تند ، ادویه جات و زنجبیل خودداری کنند . خوردن این مواد ( خصوصاً پیاز ) می تواند باعث افزایش میل جنسی شود و فرد را برای انجام خودارضایی تحریک و وسوسه کند .

به آقایان مجرد توصیه می شود که تا حد امکان ، از مصرف پیاز خودداری کنند . هر چند این ماده ، بسیار پرخاصیت و مفید است اما میل جنسی را شدیداً بالا می برد و با توجه به مجرد بودن آنها ، این بالا رفتن میل جنسی می تواند آنها را با فشار روانی مواجه کند .

     البته این بدان معنا نیست که معتادین به خودارضایی باید برای همیشه خوراکی هایی که ذکر شد را کنار بگذارند . مسلماً پس از ترک این عادت ناپسند و بازگشت به زندگی جنسی طبیعی ( خصوصاً در صورت تاهل ) مصرف این مواد اشکالی نخواهد داشت .

    این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این خوراکی ها فقط میل جنسی را افزایش می دهند نه قدرت جنسی را ، چرا که میل جنسی با قدرت جنسی فرق می کند یعنی مصرف نکردن این مواد تاثیری روی قدرت جنسی نخواهند داشت

نکته دیگری که در زمینه تغذیه جسمی وجود دارد مصرف سبزیجات تازه است . گنجاندن سبزیجات تازه در وعده های غذایی به افرادی که می خواهند با خودارضایی مبارزه کنند توصیه می شود . طبیعتاً سبزیجاتی که تازه نیستند یا از کیفیت پایینی برخوردارند و یا حسابی سرخ شده اند ارزش غذایی کمتری دارند و به پای سبزیجات تازه و شاداب نمی رسند . نوشیدن آب سبزیجات نیز ( هر چند معمول نیست ) اما بسیار مفید است .

 

یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند کمک مفید و موثری برای ترک خود ارضایی باشد ورزش کردن است . ورزش داروی کم هزینه ، کارساز و زود بازدهی است که می تواند شما را برای مبارزه با خودارضایی و غلبه بر وسوسه ها و تحریک ها در این زمینه یاری کند و جسم و روان تان را در راستای سلامتی بیشتر و بروز رفتارهایی سالم تر و متعادل تر قرار دهد.

ورزش به دلیل سرعت بخشیدن به گردش خون در بدن، باعث تغذیه بهتر سلول ها می شود و در نتیجه ، کم شدن ناراحتی های فکری ، شاداب شدن روحیه ، آرام شدن خلق و خو ، با نشاط شدن فرد از نظر جسمی و روانی و تخلیه فشارها و تنش های عصبی را در پی دارد . بر همین اساس می توان گفت که ورزش عامل موثری برای مقابله با احساسات منفی محسوب می شود . علاوه بر این ، تولید هورمون های نشاط آور مغز ( مثل دوپامین و سروتونین ) را افزایش می دهد و داروی خوبی برای مبارزه با خستگی های روانی ، تنش های فکری و مشکلات عاطفی روزمره است .

    باید در نظر داشت که یکی از دلایل روانی اعتیاد به خودارضایی ، وجود فشارهای عصبی و احساسات منفی مثل استرس و گرفتگی روانی است و ورزش با کاستن از این عوامل منفی و تولید آرامش درونی سهم به سزایی در جلوگیری از خود ارضایی دارد .

ورزش نقش موثری در دور کردن هیجانات تنش زا و آزاد شدن از فشارها و برانگیختگی های جسمی  و روانی دارد از همین رو می تواند به عنوان عامل مهمی برای کمک به ترک خودارضایی به حساب آید .

ورزش، علاوه بر همه این موارد ، نقش موثری نیز در متعادل کردن قوای جنسی و دفع انرژی های زاید از بدن دارد . این تعادل جنسی می تواند تا حد زیادی از میزان وسوسه های مغزی بکاهد و تمایلات جنسی و روانی فرد را برای ارتکاب خود ارضایی کم کند .

   یکی دیگر از فواید ورزش که در جریان غلبه بر خود ارضایی نقش دارد کمک به خواب شبانه است . اصولاً فعالیت بدنی روزانه از عواملی است که در داشتن خوابی آرام ، راحت و لذت بخش تاثیری انکارناپذیر دارد و همانطور که می دانید یکی از مواقعی که فرد بیشترین میزان تحریک و وسوسه را دارد هنگام خواب است و تحقیقات نشان داده است که رختخواب یکی از مکان هایی که بیشترین خودارضایی ها در آن اتفاق می افتد . بنابراین هر چقدر فرد سریع تر و راحت تر به خواب رود احتمال این که بتواند تمرکز فکری خود را روی مسایل جنسی قرار دهد و به انجام خود ارضایی مبادرت ورزد کمتر می شود .

وجود این همه فواید انکارناپذیر در ورزش باعث می شود که تغذیه حرکتی را یکی از راهکارهای مناسب و مورد نیاز برای مبارزه با خودارضایی به حساب بیاوریم .

ورزش با دفع انرژی های زاید از بدن ، متعادل کردن قوای جنسی و کمک به خواب شبانه ، یکی از یاوران اصلی برای کسانی است که از خود ارضایی خسته شده اند و می خواهند این عملکرد خطا را کنار بگذارند .

البته در این جا ذکر دو نکته را لازم و ضروری می دانم :

نخست این که وقتی در بحث خودارضایی صحبت از ورزش به میان می آید منظور ، انجام رفتارهایی است که به علت تحرک بالا باعث تخلیه انرژی فرد شده و خستگی جسمانی به همراه داشته باشد . ورزش هایی مثل دویدن ، طناب زدن ، دوچرخه سواری ، نرمش های جسمانی ، کوهنوردی ، بوکس و . . . می توانند برای این منظور مفید باشند . البته در نظر داشته باشید که در راستای غلبه بر خودارضایی ، شنا کردن ( به دلیل برهنه بودن خود و دیگران ) ورزش مناسبی نیست و معمولاً توصیه نمی شود .

   نکته دوم این است که هر نوع تحرک بدنی و فعالیت روزانه ای ورزش محسوب نمی شود . بر اساس تعریف ، به انواع حرکات بدنی که به صورت مستمر و روزانه ( یا یک روز در میان ) با نیت بالا بردن آمادگی جسمانی و تقویت عضلات و بازسازی روان انجام می شود ورزش می گویند . بنابراین کسی که مثلاً نامه بر یک اداره است و روزانه چندین کیلومتر از این اتاق به اتاق * می دود ورزشکار محسوب نمی شود ( چون نیت ورزش ندارد ) و از اثرات جسمی و روانی ورزش هم بهره چندانی نمی برد . و یا کسی که گاه به گاهی تمرین بدنی انجام می دهد و به صورت مستمر و روزانه تحرک بدنی ندارد ، این کار او از نظر علمی ورزش محسوب نمی شود چرا که یک روز هست و ممکن است چند روز نباشد .

ورزشی که انجام آن نیاز به تلاش چندانی نداشته باشد و به قول معروف عرق فرد را در نیاورد و یا ورزشی که به صورت مستمر و روزانه انجام نشود نمی تواند به عنوان راهکار مناسبی برای غلبه بر خود ارضایی مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه دارد...


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها