پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 26 خرداد 1393 ، 14 : 19

کد خبر : 3312

از 0 نفر 0

خود ارضایی؛ آسیب ها و راهکارها

خود ارضایی؛ آسیب ها و راهکارها

عباس خادم الحسینی / قسمت سوم

خود ارضایی ، برقراری رابطه جنسی با خود است که تا سر حد ارضا شدن به پیش می رود و معمولاً با رویا پردازی و تخیلات شهوانی همراه است . یعنی عملکردی صرفا جسمی یا صرفاً روانی نیست بلکه عملکردی کاملاً جسمی روانی است . فرایندی که جسم و روان را به طور همزمان به کار می گیرد تا با کمک رفتاری خاص ( انجام حرکات مکانیکی ) حسی ویژه ( ارضا شدن ) را به وجود بیاورد .

    در واقع هر فردی که با خودش رابطه جنسی برقرار می کند دچار نوعی اختلال رفتاری حسی شده است یعنی رفتارش و حسی که در کنار این رفتار در وی ایجاد می شود به هیچ عنوان طبیعی ، منطقی ، سالم و عاقلانه نیست و این مساله ، فرد را آرام آرام از طبیعت انسانی خود دور می کند . چرا که انسان سالم ، سکس سالم دارد و انسان ناسالم ، سکس ناسالم . بر همین اساس باید گفت که بُعد رفتاری حسی ، یکی از ابعادی است که برای ترک خود ارضایی و غلبه بر وسوسه های شیطانی که فرد را برای ارتکاب این عمل تحریک می کند باید مد نظر قرار داده شود .

برقراری رابطه جنسی با خود یعنی انجام سکس ناسالم و غیر طبیعی

انسان سالم و طبیعی دست به کارهای ناسالم و غیر طبیعی که در شان و شخصیت اش نیست نمی زند .

در همین راستا ، توصیه هایی را در زمینه خواب ، استحمام و نوع پوشش به شما ارائه می کنم و تقاضا دارم که این توصیه ها را جدی بگیرید و مو به مو به آنها عمل کنید چرا که تاثیر بسیار زیادی بر میزان تحریک پذیری شما و کنترل افکار وسوسه انگیزی که به سراغ تان می آیند دارند  :

    بدون شک ، نحوه خوابیدن ، نوع رفتارهای قبل و بعد از خواب و حتی جنس رختخواب می تواند در تحریک حسی فرد موثر باشد . معمولاً هنگام خواب هم شرایط برای غوطه ور شدن در تخیلات جنسی و رویا پردازی های شهوانی فراهم است و هم مکان خلوت و مناسبی برای انجام خودارضایی و ور رفتن با خود مهیاست .

از این رو هر چه فرد سریع تر به خواب رود  و خوابی سنگین تر و راحت تر داشته باشد کنترل بهتری می تواند* بر خود داشته باشد . برای نیل به این منظور بهتر است که :

1 .  شام خود را حداقل دو ساعت قبل از خواب صرف کنید و شب ها از خوردن غذاهای سنگین ، چرب و پر کالری بپرهیزید . سنگین بودن معده هنگام خواب باعث می شود که راحت به خواب نروید و در صورت به خواب رفتن هم خواب آرام و کاملی نداشته باشید .

2 .  دو تا سه ساعت قبل از خواب از کشیدن سیگار و نوشیدن چای یا قهوه یا هر ماده دیگری که خواب از سر شما بپراند خودداری کنید .

3 .  قبل از رفتن به رختخواب مثانه خود را تخلیه کنید . حتی اگر نیاز به دستشویی ندارید باز هم بهتر است این کار را انجام دهید تا مثانه کاملاً خالی شود .

بی تردید یکی از مکان هایی که در زمینه مبارزه با خودارضایی ، بیش از هر جای دیگر زیر ذره بین قرار دارد رختخواب است . این مکان که چیزی در حدود یک سوم عمر ما را در خود جای می دهد هم می تواند پرورش دهنده افکار جنسی برای خودارضایی فردا باشد هم ممکن است جای امنی برای خود ارضایی قبل یا بعد از خواب به حساب آید .

4 .  شب ها از چند ساعت مانده به زمان خوابیدن ، بیش از حد آب یا مایعات دیگر ننوشید .

5 .  تا جایی که امکان دارد سعی کنید با خستگی و خواب آلودگی به رختخواب بروید و در صورتی که خواب تان نمی آید و به قول معروف حس خوابیدن ندارید سراغ رختخواب نروید .

6 . اگر زود خواب تان نمی برد یا از بد خوابی های شبانه رنج می برید ، بهتر است از خواب آورهای طبیعی کمک بگیرید . خوراکی هایی مثل دوغ ، ماست ، کاهو، کرفس، مخلوط آب کاهو و آب سیب ، سیب رنده شده در شیر گرم و جوشانده ریشه سنبل کوهی و شاخه گیاه رازک از بهترین خواب آورهای طبیعی هستند که مصرف آنها هیچ گونه عوارضی به دنبال ندارد .

7 . لخت در رختخواب نخوابید این کار می تواند بسیار تحریک کننده باشد

8 . به هیچ عنوان روی شکم نخوابید . اگر به این نحوه خوابیدن عادت کرده اید کم کم این عادت نادرست را ترک کنید . به طور کلی در افرادی که اهل خودارضایی هستند آلت تناسلی به کوچکترین محرک ها هم ممکن است پاسخ دهد یعنی به این صورت خوابیدن می تواند آلت مرد را دچار نعوظ و کلیتوریس خانم ها را دچار تحریک کند .

9 . بهتر است تشکی را انتخاب کنیدکه بیش از حد نرم و فرو رونده نباشد . علاوه بر این ، جنس ملحفه این تشک (یا روانداز ) نیز از نوع پارچه های لیز و سرخورنده انتخاب نشود .

10 .  چه در خواب شبانه و چه در خواب نیمروزی ، بلافاصله پس از بیدار شدن از جا برخیزید و به کارهای تان برسید . ماندن در رختخواب پس از بیدار شدن می تواند زمینه را برای هجوم افکار جنسی و بروز رفتارهای تحریک آمیز فراهم کند .

 

دو نکته در مورد رابطه استحمام و خودارضایی بیش از بقیه موارد جلب توجه می کند :

یکی این که معمولاً افراد در حمام تنها هستند به گونه ای که کسی آنها را نمی بیند و امکان ورود سرزده * دیگران نیز وجود ندارد و خود ارضایی نیز عملی است که در تنهایی و شرایط امن صورت می گیرد .

دوم این که افراد در حین استحمام در برهنه ترین حالت خود قرار دارند و خودارضایی نیز در صورت برهنه بودن ، لذت بخش تر و جذاب تر به نظر می رسد . علاوه بر این دیدن بدن برهنه خود برای کسی که اهل خود ارضلایی است می تواند تحریک کننده و وسوسه گر باشد .

معمولاً افراد در حمام تنها و برهنه هستند و برای معتادین به خودارضایی ، تنهایی و برهنگی ، هر دو تحریک کننده است . 

بنابراین می توان گفت که حمام یکی از مکان هایی است که در میزان خودارضایی نقش موثر و پر رنگ دارد . در راستای غلبه بر این مساله ، پیشنهاد می شود که در زمان استحمام ، نکات زیر را رعایت کنید :

1 .  بلافاصله پس از برهنه شدن زیر دوش بروید و شست و شو را شروع کنید . زیاد بودن فاصله زمانی بین در آوردن لباس ها و رفتن زیر دوش ، می تواند در برافروخته شدن هیجان جنسی موثر باشد .

2 .  در نظر داشته باشید که حمام جای مناسبی برای معطل کردن ، بیکار نشستن یا فکر کردن نیست . بهتر است تا حد امکان مدت زمان استحمام را کمتر کنید و در زمان استحمام نیز فقط به شست و شو بپردازید . طبیعتاً هر چه این شست و شو سریع تر انجام گیرد بهتر خواهد بود برای معتادین به خود ارضایی حمام های طولانی مدت ، تحریک کننده است خصوصاً اگر فضای حمام گرم و لذت بخش باشد .

3 .  بهتر است در حمام آینه نباشد تا نتوانید بدن عریان خود را در آن ورانداز کنید . دیدن بدن لخت خود در آینه ، خصوصاً دیدن آلت جنسی در آن می تواند فکر و خیال های آنچنانی را به سوی تان سرازیر کند و موجبات تحریک شما را برای ارتکاب خودارضایی فراهم نماید .

البته اگر در حمام خانه تان آینه قدی وجود دارد و شما به عنوان پسر یا دختر خانه بنا به هر دلیلی نمی توانید آن را بردارید پیشنهاد می کنم قبل از برهنه شدن با پارچه ای روی آن را بپوشانید تا دیگر قابلیت دید نداشته باشد .

4 .  برهنگی کامل در حین استحمام ، از جمله مواردی است که می تواند تحریک آمیز باشد . بنابراین توصیه می شود که در حین حمام کردن کاملاً برهنه نشوید تا اندام جنسی تان نمایان نباشد . برای این منظور بهتر است شورت نخی و راحتی که چسبان نباشد به پا داشته باشید و فقط در پایان کار آن را در آورید .

5 . استفاده از وان نیز یکی دیگر از مواردی است که در زمان استحمام باید از آن پرهیز کرد . دراز کشیدن در وان حمام خصوصاً اگر آب وان گرم باشد موجبات تحریک را فراهم کرده و فرد را به انجام خود ارضایی پس از حمام یا حتی در زمان حضور در وان ترغیب کند .

6 . هر چند امروزه اغلب افراد از ماشین لباسشویی برای شستن لباس های شان استفاده می کنند اما هنوز هستند کسانی که لباس های خود را ( خصوصاً اگر کم باشد ) در حمام می شویند یعنی بخشی از زمان استحمام شان به شستن لباس اختصاص دارد . توصیه می شود کسانی که اهل خودارضایی هستند از این کار پرهیز کنند . بهتر است این افراد ، لباس های خود را در زمان دیگری غییر از زمان استحمام و در حالی که لباس به تن دارند و برهنه نیستند بشویند .

 اختصاص دادنن زمانی طولانی به حمام ، کاملاً عریان بودن و ورانداز کردن * اندام خود خصوصاً آلت تناسلی در حین استحمام و فرو رفتن در وان آب گرم می تواند زمینه را برای هجوم افکار مزاحم جنسی مهیا کرده و فرد را به انجام خودارضایی ترغیب کند .

7 . یکی دیگر از کارهایی که می تواند در تنظیم بُعد رفتاری حسی* شما  برای غلبه بر خودارضایی نقش داشته باشد دوش گرفتن با آب سرد است . این کار نه تنها آرامش عمیق را به سلسله اعصاب شما هدیه می دهد بلکه جسم تان را نیز شاداب و سرحال می کند . شاید به دلیل همین تاثیرات مثبت جسمی و روانی باشد که در دین اسلام ، غسل و وضو با آب سرد توصیه شده و مستحب است .

البته مراقب باشید که میزان سردی آب به اندازه ای باشد ه اذیت نشوید و یا پس از استحمام دچار لرز یا سرماخوردگی نگردید . برای این منظور بهتر است وقتی زیر دوش هستید آب را کم کم سرد کنید تا بدن تان مجبور به تحمل ناگهانی و یکدفعه ای آب سرد نشود . ضمناً در نظر داشته باشید که آخرین حد سردی آب باید به اندازه ای باشد که برای شما قابل تحمل و حتی لذت بخش باشد نه زجر آور و غیر قابل تحمل . ضمناً این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که استحمام با آب سرد نباید بیش از ده الی نهایتاً پانزده دقیقه به طول بینجامد .

   نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد  این است که طبیعتاً استحمام با آب سرد ، منوط به این است که شرایط فصلی اجازه این کار را به شما بدهد . مسلماً هیچ عقل سلیمی این کار را در سرما و یخ بندان زمستانی توصیه نمی کند .

   ریختن آب سرد روی آلت تناسلی می تواند تا حدود زیادی از هیجانات شدید جنسی بکاهد و قوای شهوانی شما را متعادل کند و یاور خوبی برای غلبه بر خودارضایی و تحریکات روانی محسوب شود . بنابراین برای این که در فصل های سرد هم از مزایای این کار بی بهره نمانید می توانید در یکی دو دقیقه آخر استحمام ، آلت تناسلی و اطراف آن را با آب سرد شستشو دهید .

شستشوی آلت جنسی و محیط اطراف آن با آب سرد ، می تواند جنسی ترین عضو بدن یعنی مغز را از نظر هجوم افکار جنسی آرام کند و شما را در کنترل غریزه جنسی یاری دهد . این کار قبل از خواب و زمان هایی که مورد هجوم افکار وسوسه انگیز قرار گرفته اید می تواند بسیار مفید و کارساز باشد .

   از آنجایی که وسیع ترین عضو جنسی انسان ، پوست بدن است که از فرق سر تا نوک انگشتان پا را فرا گرفته و لباس های ما نیز همواره در ارتباط مستقیم با این عضو حساس و تحریک پذیر هستند می توان نتیجه گرفت که نوع و نحوه پوشش از جمله عواملی است که می تواند در میزان تحریک شوندگی نقش داشته باشد . در همین راستا برای کاستن از این تحریکات جنسی توصیه می کنم که موارد زیر را رعایت کنید :

1 -  حتی المقدور از پوشیدن این لباس ها* خودداری کنید : 

v     تنگ و چسبان

v     بیش از حد نرم و لطیف

v     از جنس پارچه های لیز و پلاستیکی

 

بهتر است لباس هایی را بپوشید که آزاد و جا دار و ترجیحاً نخی باشند . در این زمینه باید گفت که هر چه درصد ترکیبات پلاستیکی لباسی که می پوشید کمتر باشد بهتر است .

2 -  یکی از لباس هایی که بیش از سایر پوشش ها در بروز احساسات و تمایلات جنسی تاثیر می گذارد شورت است چرا که مستقیماً در ارتباط با آلت تناسلی است . در این راستا توصیه می شود از پوشیدن شورت های زیر پرهیز کنید :

v     بسیار نرم و لطیف

v     بسیار زبر و خشن

v     تنگ و چسبان و بدن نما

v     لیز و پلاستیکی و سرخورنده

v     توری و سوراخ سوراخ

v     باریک و کوچک

بهتر است شورتی را بپوشید که نخی ، راحت و نسبتاً گشاد باشد . برای آقایان شورت های پاچه دار مناسب تر از سایر شورت هاست .

در زمینه ترک خودارضایی ، پوشیدن شورت های تنگ و چسبان از دو جهت مضر است یکی این که دیدن برجستگی های بدن ، خود به خود تحریک کننده است . دوم این که استفاده از این گونه شورت ها باعث افزایش جریان خون در ناحیه کمر و لگن می شود و این امر موجبات تحریک آلت تناسلی و افزایش تمایلات شهوانی را فراهم می کند .

3  -  در خانه به صورت برهنه یا نیمه برهنه نگردید و سعی کنید تا جایی که می شود پوشش کاملی داشته باشید .

بهتر است لباس هایی را انتخاب کنید که شما را برای خود ارضایی تحریک و ترغیب نکنند لباس های آزاد ، نخی و پوشیده ، بهترین گزینه ها در این مورد هستند

 

 خودارضایی که در آموزه های دینی از آن به عنوان استمنا ( طلب منی کردن از خود ) نام برده شده ، گناهی بزرگ و غیر اخلاقی است که بزرگان دینی ما اعم از حضرت پیامبر (ص) و امامان بزرگوار بارها در احادیث مختلف ، زشتی و ناپسندی آن را متذکر شده اند و از آن به بدی و پلیدی یاد کرده اند .

به عنوان مثال حضرت پیامبر (ص) در حدیثی استمنا کنندگان را افرادی « مورد لعنت قرار گرفته ، قلمداد می کنند و امام جعفر صادق (ع)نیز در حدیثی می فرمایند : « استمنا گناه بزرگی است که خداوند در قرآن کریم از آن نهی فرموده است . استمنا کننده مثل این است که با خودش نکاح کرده و اگر کسی که چنین کاری می کند بشناسم با او همخوراک *نخواهم شد » .

   در آموزه های دینی به این نکته نیز اشاره شده است که خداوند در روز قیامت به چهره استمنا کنندگان با نظر رحمت نمی نگرد و با ایشان سخن نمی گوید . بدون شک عملی که به جسم و روان آدمی آسیب برساند از نظر بزرگان سایر ادیان الهی نیز نادرست بوده و گناه محسوب می شود . این نکته برای کسانی که ایمان مذهبی دارند و به روز جزا معتقدند می تواند به عنوان عاملی فراتر از آسیب های جسمی و روانی ، مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرد .

از آنجایی که خودارضایی ، عملی غیر طبیعی است و به جسم و روان آدمی آسیب می رسادن می توان نتیجه گرفت که این کار از نظر تمام ادیان الهی ، کاری نادرست و گنه آلود است . بی تردید هیچ کدام از ادیان الهی ، مجوز آسیب رساندن به خود برای کسب لذتی غیر طبیعی و نامشروع را صادر نکرده اند .

    یکی از عوامل تاثیر گذار برای ترک خودارضایی و فرار از تحریکات جنسی و وسوسه های شیطانی ، تقویت ایمان و ارتقا دادن سطح معنویت فردی است . ایمان نیرویی قدرتمند ، درونی و باز دارنده است که می تواند فرد را از افتادن در چاه گناهان و لغزش ها حفظ کند . قدرت ایمان اگر به کار بیفتد می تواند جلوی خیلی از خطاها و انحرافات فردی و اجتماعی را بگیرد .

اگر فردی که قصد دارد در خلوت خود ، به خودارضایی بپردازد با همه وجودش باور داشته باشد که خداوند در همه جا حاضر و ناظر است و در هر حال شاهد رفتارهای اوست و به قول معروف عالم را محضر خدا بداند دیگر مرتکب گناه نخواهد شد و این نکته که خداوند دارد ما را می بیند عامل بازدارنده ای خواهد بود که فرایند ترک را آسان تر می کند .

هر گاه خواستید خودارضایی کنید ، قبل از هر چیز به این فکر کنید که خدا دارد شما را می بیند ، به این فکر کنید که دوربین های پیشرفته و دیجیتالی خدا در همه جا نصب هستند و شب و روز رفتارهای شما را ثبت و ضبط می کنند و روزی فرا خواهد رسید که شما بر مبنای این تصاویر فیلم برداری شده مورد مواخذه و بازخواست قرار خواهید گرفت .

می گویند روزی یکی از عرفا به هر کدام از مریدانش یک مرغ داد و از آنها خواست تا در جایی که هیچ کس آنها را نبیند سر این مرغ را ببرند و فردا برایش بیاورند . فردا همه شاگردان با مرغ های سر بریده در محضر استاد حاضر شدند جز یک نفر که مرغ را زنده آورده بود . وقتی استاد دلیل این کارش را پرسیدم گفت : هیچ مکانی را با مشخصاتی که شما خواسته بودید نیافتم هر جا رفتم خداوند حضور داشت و می دید . 

   یکی از اصلی ترین دلایل گناه کاری ما این است که باور نداریم خداوند مراقب ماست و لحظه ای از ما غافل نمی شود . البته این نکته را قبول داریم اما باور نداریم و زمین تا آسمان فرق است بین قبول داشتن و باور نداشتن .

اگر با همه وجود حضور خداوند را در کنار خود باور داشته باشیم ، دیگر خود را مجاز به انجام هر کاری نمی دانیم . در آن صورت بر رفتارهای خود ،مدیریت و کنترل بیشتری خواهیم داشت .

بنابراین اگر تغذیه مصنوعی خود را غنی تر کرده و این باور الهی ( درک حضور خداوند در هر زمان و مکان ) را در خود تقویت کنید مسلماً بهتر می توانید این انحراف جنسی را مدیریت ، کنترل و درمان نمایید . به طور کلی انسانی که به منبع تمام نشدنی انرژی ( خداوند ) وصل می شود از نظر روانی و رفتاری قوی تر می شود و با استدلال بهتری می تواند رفتارهایش را بروز دهد .

    علاوه بر این ، دعا ، نیایش و برقراری ارتباط قلبی و صمیمانه با پروردگار ، عاملی است که می تواند از شدت هیجانات آسیب زننده در شما بکاهد و انرژی های منفی را از وجودتان دور کند .

ارتباط با خدا ، آرامش بخش است و این آرامش می تواند شما را از انحرافاتی که ریشه عصبی دارند دور کند .

 در نظر داشته باشید که دعا و نیایش را نباید یک اقدام صرفاً مذهبی و یا فقط یک وظیفه عبادی و دینی به حساب آورد بلکه این کار یکی از شیوه های سالم ، طبیعی ، قابل دسترس و بی هزینه برای ایجاد نشاط درونی ، افزایش روحیه ، تولید امنیت روانی بیشتر ، غلبه بر هیجانات منفی و رسیدن به حالات و احساسات مثبت و امید بخش جهت تقویت سیستم عصبی است و این آرامش درونی و دور شدن از استرس ها ، فشارها و عواطف منفی می تواند کمک ویژه ای برای کنار گذاشتن خودارضایی به حساب آید .

هر چقدر تغذیه مصنوعی غنی تر باشد ، رفتارهای غیر معنوی کمتر می شود

هر چه ارتباط مان را با خداوند بزرگ محکم تر کنیم ، غلبه بر تحریکات منفی و وسوسه های شیطانی راحت تر خواهد بود .

ارتباط با خالقی که دستش بالاترین دست هاست نوعی پیوند قوی و فرا حسی بین انسان و خدا ایجاد می کند و طبیعتاً انسانی که یک سوی این پیوند محکم قرار دارد خیلی راحت تر می تواند هیجانات منفی و انرژی های مخرب را از خود دور کرده و بر رفتارهای خود مدیریت کند . در صحبت با پروردگار لذتی معنوی است که این لذت به راحتی می تواند بر تمامی هیجانات منفی و فشارهای روانی حاصل از این هیجانات پیروز شود . این کار به شما نیرویی شگفت انگیز برای تعویض نحوه تفکر ، نوع احساسات و شکل عملکردتان می دهد که با کمک این نیرو می توانید بر خودارضایی که عملی غیر معنوی و غیر الهی است غلبه نمایید.

ادامه دارد...


ارسال دیدگاه Post comments


comment

فافا

باسلام و تشکر بابت این پست مفید و آموزشی.

1394/12/3

آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها