چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 5 مرداد 1390 ، 54 : 18

کد خبر : 391

از 0 نفر 0

شرمندگی، سزای حرمت شکنی!

شرمندگی، سزای حرمت شکنی!

منوچهر حبیبی: تقریبا در همه جوامع، جا افتاده که به حریم خصوصی افراد، تجاوز نشود و به قول معروف...

تقریبا در همه جوامع، جا افتاده که به حریم خصوصی افراد، تجاوز نشود و به قول معروف، چهار دیواری اختیاری، حفظ شود.

هر چند مقدار و میزان این چهار دیواریها به یک اندازه نیست و بعضا متأسفانه محدودیتهایی نیز اعمال میگردد.

البته برعکس گذشته، محدوده این چهار دیواریها، گاهی بسیار فراتر از دیوارهای یک خانه و یک شهر است و این باز بستگی به نوع نگاهها و آزادیهای مردم دارد. چرا که امروز، خلوت و اندرونیها شاید به آن سوی کره خاکی میرسد.

برای مثال، اگر بر این باور باشیم که گفتگوی مردم با هم نیز جزو خلوت و آنچه میان افراد گفته میشود، حرمت دارد، وسعت این چهار دیواری خیلی وسیعتر میگردد. بنابراین هک کردن و شنود (دزدکی گوش دادن) تلفن و امثالهم، به هر دلیل و بهانهای که افراد راضی نباشند، حرمت شکنی است.

چرا که گفتههای افراد پای تلفن میتواند تبدیل به سوژههایی گردد و مورد استفاده قرار گیرند.

پس امروز نه تنها ورود بدون اجازه به محل زندگی و یا کار افراد، تجاوز به حریم خصوصی و شخصی است، که گوش دادن به مکالمات هم خلاف محسوب میشود و هر شخص حقیقی و یا حقوقی که مبادرت به این کار ناپسند کند، مرتکب خلاف و جرم شده است. چرا که براساس قوانین، حتی ورود نیروهای پلیس به خانه و محل کار افراد نیز باید با مجوز قانونی صورت گیرد. چرا که اگر هرکی هرکی شد، دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود و جرم و جنایاتی رخ میدهد که گهگاه این گوشه و آن گوشه دنیا اتفاق میافتد و خبرهای آن، کم و بیش به اطلاع رسانده میشود.

اما حالا که صحبت از خبررسانی شد، بد نیست بدانید که یکی از قدیمیترین و بزرگترین مؤسسات مطبوعاتی جهان در انگلیس، یعنی روزنامه »نیوز آو د ورلد«   
(news of the world)با قدمت 168 سال و با تیراژ میلیونی، به خاطر سرک کشیدن به اندرونیها، مجبور به بسته شدن گردید. البته نه توسط دولت انگلیس، که به خاطر فشار افکار عمومی و در حالی که میلیونها خواننده پر و پا قرص داشت، در مقابل مردم کم آورد و با این آوازه، با این حرکت زشت، تعطیل شد و این رسوایی تا آنجا کشیده شد که سردبیر آن نیز بازداشت شد.

 این قصه از آنجا شروع شد که این روزنامه، برای یکه تازی رو به هک کردن تلفن که همان شنود خودمان است آورده بود و با گرفتن اطلاعات مخفی از مردم و یا بهتر بگوییم از افراد پرنفوذ، مطالب داغ و پر سر و صدا چاپ میکرد که گاهی برای افراد و یا خانوادهها خیلی خیلی گران تمام میشد و بر غم و غصههای مردم میافزود. موضوعاتی که بسیاری از مردم، تلاش میکردند که مخفی باقی بماند، در اثر یک غفلت و اعتماد، بلای جان بسیاری از مردم به ویژه خوانندگان، بازیکنان، ستارگان فیلمها، حتی بخشهایی از نیروهای نظامی و پلیس گردید.

قسمت تکان دهندهاش این بود که مشخص شد در مواردی هم که مردم از طریق تلفن به دام نمیافتادند، این نشریه به کمک پلیس و شنودهای پلیس به اطلاعات مورد نظرش دست مییافته است و از آنجایی که نخست وزیر انگلیس از یکی از مسئولان قبلی این روزنامه در هیأت دولت خود بهره جسته است، امروز کار براون هم سخت شده است و نخست وزیر به مجلس آورده شد تا پاسخگوی نمایندگان مردم باشد که چرا چنین سوء استفادههایی در دوره زمامداری وی صورت گرفته است.

هرچند که امروز پر سر و صداترین موضوع در انگلیس، رسوایی روزنامه و مؤسسه بزرگ و جهانی مطبوعاتی news of the world و زیرمجموعههایش در انگلیس و کشورهای دیگر است، اما صحبت از سوء استفاده این نشریه در خارج انگلیس، حتی در آمریکا نیز میشود، بنابراین مالک این نشریه که یکی از ثروتمندترین و معتبرترین افراد در انگلیس و اروپا هم بود، یعنی راپرت مرداک، در نخستین ساعات افشای خبر شنود تلفنی روزنامهاش، مجبور به عذرخواهی و پوزش از مردم گردید و بلافاصله دستور تعطیلی آن را خودش صادر کرد.

اما افکار عمومی به ویژه افرادی که در این رسوایی مطبوعاتی، ضرر و زیان دیدهاند قانع و راضی نشدهاند و مرداک 80 ساله که به اندازه نیمی از قدمت روزنامهاش سن دارد و پسرش در مجلس و نهادهای قانونی و قضایی و در مصاحبههای رادیو و تلویزیونی و مطبوعاتی شرکت کرده و از بیخبری و بیاطلاعی از این حرکت غیرانسانی و زشت میگویند.

به راستی سزای هر کسی که به خلوت و زندگی شخصی مردم دست درازی میکند و حریم و حرمتها را میشکند، جز رسوایی، جز شرمندگی، جز ندامت و پشیمانی نیست. چرا که اگر اعتماد و اطمینانها را فدای تیراژ و شهرت کنیم، روزی میرسد که خودمان نیز قربانی چنین سیاست و ترفندی میشویم. همان عاقبتی که نصیب مرداک و مؤسسه و پرسنلش شد.

اما پشیمانی واقعی هم سودی ندارد، چه رسد که عوام فریبی هم در کار باشد و مرداک گفت که شرمنده است!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها