جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 6 مهر 1390 ، 36 : 17

کد خبر : 544

از 0 نفر 0

چرا زن ستیزی؟!

چرا زن ستیزی؟!

نویسنده منوچهر حبیبی/ در میان این همه سوژههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داخلی و بین المللی، متأسفانه باید سخنان برخی از مسئولین را نقد کرد که گهگاه ...

در میان این همه سوژههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داخلی و بین المللی، متأسفانه باید سخنان برخی از مسئولین را نقد کرد که گهگاه با بیان مطالبی، برای چند روزی خوراک تبلیغاتی رسانههای داخلی و خارجی و رادیو و تلویزیونها میشوند و به محض انعکاس دیدگاه و نقطه نظراتشان در سایتها، افتخار میکنند که جهانی شدهاند.

حالا این سخنان و تصمیمات چه دردی از مردم و جامعه و کشور دوا میکند، معلوم نیست. هر چه هست عدهای با این نوع موضعگیری میخواهند نشان دهند که بیش از همه پای بند به اصول و مؤمنتر به اعتقادات هستند. گویا زنان و دختران هم سوژهی خوبی برای رسیدن به اهداف شخصی و سیاسی و شهرتشان شدهاند.

با این مقدمه، نگاهی به سخنان هاشمی تختی استاندار اسبق هرمزگان در اولین نشست امور بانوان میاندازیم که هیچ اعتقادی به اشتغال زنان ندارد و خلاصه با طرح پیشنهادی به دولت که با پرداخت ماهانه مبلغ 300/000 تومان، زنان شاغل در خانه بنشینند و به تحکیم بنیان خانواده بپردازند و البته سهمیه بندیهای دانشگاهی تغییر کند و این شانس را به زنان هم دادند که 90 درصد سهمیهها و فرصتهای تحصیلی مرتبط با رشته زنان و زایمان و پزشکی و پرستاری به بانوان اختصاص یابد (مندرج در طلوع شماره 1172 - 90/6/23 به گزارش از ایرنا). البته حقیر به هیچ وجه قصد پاسخگویی به ایشان را ندارم. به ویژه آنکه ایشان اعلام کردهاند که این نظر شخصی وی بوده است و اصولا ما باید به نظرات و دیدگاههای یکدیگر احترام بگذاریم اما آنچه مایه نگرانی است که برخی از این دست تصمیمات هم روزگاری نظر شخصی و پیشنهادی بودند و کم کم و به مرور به مصوبه تبدیل شدند.

بنابراین جا دارد به جای برخی نهادهای زنان که متأسفانه فقط نام زنان را یدک میکشند و تصمیم و حرف اول و آخر در رابطه با امور بانوان را آقایان میگیرند، عرض کنم که جمعیت زنان در دنیا تقریبا با درصد ناچیزی اختلاف با مردان، به لطف و حکمت پروردگار برابر است. هر چند، چند سالی است در کشوری مثل چین که جمعیت میلیاردی دارد، بابت تک فرزند داری، رو به پسر (مرد) زایی آوردهاند. بنابراین در همه جای دنیا، زنان دوشادوش مردان در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی سهیم و شریکند.

از این مسأله که بگذریم، برخی از مردان، خودشان را با شیر برابر میدانند. البته منظور شیر اب و یا شیر نوشیدنی نیست، بلکه شیر بیشه است که یال و کوپال دارد.

ولی خدمت این عزیزان هم عرض کنم که در طبیعت هم، این شیر ماده است که بسیار قدرتمند است و شکار میکند. بنابراین خیلی برخی از ما مردان روی قدرت و یکه تازی خودمان حساب باز نکنیم.

و اما در عرصه تاریخی به ویژه برای ما مسلمانان شیعه، نقش زنان کمتر از مردان در نهضتهای ملی و مذهبی نبوده، فقط جهت اطلاع استاندار هرمزگان عرض میکنم که کاری که حضرت زینب(س) بعد از قیام امام حسین(ع) در رساندن پیام عاشورا به مردم کردند، با صدها مرد سلاح به دست هم ممکن نبود.

از طرفی ایشان حتما به یاد نداشتند که حضور زنان در تحولات سیاسی تاریخ معاصر ایران و به ویژه در سال 1357 بسیار چشمگیر و مؤثرتر از مردان بوده است.

شاید هم توجهی به تظاهرات و راهپیماییهای دهههای اخیر به ویژه مراسم 22 بهمن وغیره نکردهاند. البته هر چند نباید از نقش و پشتیبانی زنان ایران در 8 سال جنگ تحمیلی غافل ماند که حتی منجر به شهادت تعدادی از بانوان و دختران ما گردید.

سخن گفتن از شیرزنان مسلمان ایرانی که به حق مایه افتخار زنان جهان و بشریت هستند، در مقالهای مختصر و مفید، قطرهای از دریاست.

پس ای آقایی که چون معدود افراد دیگر، تحمل حضور زنان را در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی ندارید، باید عرض کنم که امروز زنان ما در برخی از امور اداری و خدماتی و فنی، نه تنها از مردان چیزی کم ندارند، که بهترین هستند. بنابراین مشکلاتی همچون بیکاری را نباید با خانه نشین کردن زنان و گوشهگیر کردن آنان حل نمود.

 مشکل بیکاری را باید با طرح و برنامههای علمی و کارشناسی شده و تحول اقتصادی واقعی برطرف نمود.

در مورد تحکیم بنیان خانواده، این وظیفه هم باید به تساوی و به عدالت از سوی مرد و زن تحقق یابد. بنابراین بیانصافی است که ندانید و یا نخواهید قبول کنید که بسیاری از زنان شاغل، با فعالیتهای عالم المنفعه در بهبود اقتصاد خانواده و خودشان که بخشی از جامعهاند، کوشا و تأثیرگذار هستند.

پس همچون دیروز و تا حدودی هم اکنون که زنان در مناطق روستایی در کشاورزی و دامداری و... حضور فعال داشته و دارند، نباید از حضور و فعالیتهای امروز زنان در کارگاهها، کارخانهها و عرصههای سیاسی و فرهنگی و آموزشی نگران بود. به ویژه آنکه همان طوری که اشاره شد زنان ما در امور مدیریتی نه تنها چیزی از مردان کم ندارند، که میتوانند فرماندار، شهردار، استاندار، وزیر و وکیلهای شایسته و دلسوز و قابلی باشند. اینکه امروز عدهای راهکار رهایی از مشکلات پیش روی کشور را در خانه نشینی زنان میبینند، تنها ناشی از ندیدن واقعیتهاست.

هر چند پاسخ استاندار هرمزگان را همان جمعیتی که به نام تشکلهای امور بانوان که ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند باید میدادند، اما بهترین و واقعیترین واکنش را زنان و دختران ما سالهاست به برخی از این آقایان با راندمان عالی و کسب عنوانهای برتر در عرصههای علمی و ورزشی و اقتصادی نشان دادهاند.

پس بانوان و زنان را تحقیر نکنید که جامعه را کوچک و خوار کردهاید. مشوق زنان و بانوانی باشید که هم در خانه و هم در اجتماع، منشأ خدمات باارزش و سرنوشتساز بوده و هستند.

مقام مادران و زنان و همسرانی که در موفقیت مردان و پسران ما و در پیشرفت و توسعه کشور از هیچ کوششی دریغ نکردهاند را ارج بگذارید، اگر به خودتان اطمینان و باور دارید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها