چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 6 مهر 1390 ، 40 : 17

کد خبر : 545

از 0 نفر 0

نقش سوخت موتورها در آلایندگی هوا و محیط زیست

نقش سوخت موتورها در آلایندگی هوا و محیط زیست

نویسنده قاسم مؤذنی/ سوخت اکثر اتومبیلها منبع فسیلی دارند و هنگام احتراق به مقدار زیادی هوا را آلوده میکنند.

سوخت اکثر اتومبیلها منبع فسیلی دارند و هنگام احتراق به مقدار زیادی هوا را آلوده میکنند.

برای کاهش آلایندههای ناشی از احتراق موتورها بهتر است گاز مایع را جایگزین سوختهای فسیلی کرد و یا آنکه سیستم سوخت رسانی تصحیح شود که در این راستا از بهبود کیفیت کاربراتورها گرفته و تا این اواخر استفاده از تکنولوژی سیستم سوخت رسانی الکترونیکی(EFI)حرکتهای بسیار مهمی انجام شده است که در این راستا بعضی از کشورهای صنعتی از جمله ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا، پیشتازان این طرحهای مهم بوده و به نتایج مطلوبی هم رسیدهاند.

برآوردی که اخیرا بر روی بیست هزار تاکسی و مسافرکش که سوخت آنها به گاز مایع تبدیل شده در رابطه با آلودگی محیط زیست و هوای تهران صورت گرفته بدین شرح است:

مونوکسید کربن (CO)80% معادل یکصد تن در روز کاهش یافته است.

اکسیدهای مضر ازت (NOX)40% معادل 2/5 تن در روز کاهش یافته است.

هیدروکربنهای نسوخته (HC)40% معادل 4 تن در روز کاهش یافته است.

ذرات سرب و دودزا معادل 100% کاهش یافته است.

با بررسیهای ذکر شده، همان طور که مشاهده شد، سه عنصر بسیار مضر و خطرناک برای نابودی محیط زیست انسان وغیره؛ مونوکسید کربن که یکی از فراوانترین و گستردهترین آلوده کنندههاست  در اتمسفر پایین یافت میشود. این گاز سمی و خطرناک است و در تمام دماهای بالاتر از نقطه جوشش (192- درجه سانتیگراد) بی رنگ و بی بو و بی مزه است و چگالی آن 96/5% هواست و به طور قابل ملاحظهای غیرقابل حل در آب میباشد. این گاز قابل اشتعال و با شعله آبی میسوزد. به همین منظور بر روی خودروهای انژکتوری جدید یک قطعه بر روی اگزوز خودرو به نام محفظه کاتالیست یا همان کاتالیزور خروجی سوخت قرار دادهاند که زمانی که بر اثر احتراق سوخت این 3 نوع گاز سمی و خطرناک یعنی مونوکسید کربن، ذرات ازت و هیدروکربن از لوله اگزوز خارج گردید، به محفظه کاتالیزور برخورد نموده و پس از عبور از صفحات داخل محفظه که از جنس رادیایوم و زیرکونیوم
میباشند تبدیل به گازهای غیرسمی و غیرمضر یعنی اکسید نیتروژن، آب و... میگردند که همگی غیرقابل اشتعال و غیرسمی و با مزه و بوی نسبتاً خوبی هستند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها