چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 7 اردیبهشت 1390 ، 12 : 11

کد خبر : 55

از 0 نفر 0

پاسخ سه نماينده مجلس شوراي اسلامي به سوالات خبرنگار پارلماني طلوع

پاسخ سه نماينده مجلس شوراي اسلامي به سوالات خبرنگار پارلماني طلوع

گفتگو از: محمد هادی مالکی

اشاره : يكي از مصوبات مجلس در سال هاي اخير اختصاص دو در صد از فروش (صادرات) نفت و گاز به مناطق نفت و گاز خيز كشور مي باشد كه بايد يك و سه دهم آن به مناطق نفت خيز و دو و سه دهم ديگر به مناطق محروم كل كشور داده شود. بر همين اساس خبرنگار پارلماني طلوع به سراغ دو تن از نمايندگان شهرستان هاي نفت خيز رفته و از آنها در خصوص اين مصوبه مجلس سوالاتي پرسيده است؛ 

موسوي سرچشمه نماينده فيروزآباد - فراشبند و قير و كارزين در پاسخ به اين پرسش كه آيا دولت به اين مصوبه عمل مي كند؟ گفت: شهرستان هاي فيروز آباد - قيروكارزين و فراشبند كه از مناطق گاز خيز كشور مي باشند هر سال سهميه دو درصد خود را دريافت نموده و در كارهاي عمراني - فرهنگي و بهداشتي هزينه شده است و در سال جاري نيز دو درصد به استان ابلاغ شده و به زودي توزيع مي گردد . اما متاسفانه در توزيع دو در صد دو استان به مناطق نفت و گاز خيز اجحاف مي شود. مثلا هم در سال 88 و هم در سال 89 مبلغي در حدود 12 ميليارد تومان از بودجه شهرستان هاي فيروز آباد قيرو كارزين - فراشبند - خنج - لامرد - مهرو ممسني داده نشده است . لذا از استاندار محترم مي خواهيم همچنان كه چندين بار تذكر داده ايم اين مبلغ را به شهرستان هاي ذكر شده اختصاص دهد.

جلاليان نماينده دير - كنگان -جم و عسلويه نيز در اين رابطه به خبرنگار پارلماني طلوع گفت: دولت در جهت اختصاص اين دو درصد درسال هاي گذشته كوتاهي كرده است و ما يك طرح دو فوريتي قبل از عيد به تصويب رسانديم كه براساس آن دولت مكلف شد طبق قانون اين مصوبه را به اجرا گذارد دولت نيز براي سال 89 دستور پرداخت و هزينه دو درصد را صادر كرد.

دكتر جلاليان : تا پايان سال 90 بيمارستان تامين اجتماعي عسلويه افتتاح خواهد شد.

نماينده شهرستان هاي دير - كنگان و جم در گفتگو با خبرنگار پارلماني طلوع از جلسه اي خبر داد كه در آن با انتقاد و گلايه شديد از رئيس سازمان تامين اجتماعي او را وادار كرد تا دستوري صادر كند كه طبق آن تا 10 روز آينده دوباره عمليات اجراي بيمارستان عسلويه آغاز گردد.

براساس گفته دكتر جلاليان 80 درصد بيمارستان عسلويه قبلا انجام شده است اما مدت ها اين پروژه به حالت تعطيل در آمده بود.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس هم چنين اظهار داشت : سال گذشته همزمان با آمدن رئيس سازمان تامين اجتماعي و وزير رفاه از ايشان طرح سوال كردم و وزير نيز به كمسيون آمده و توضيحاتي داد كه قانع كننده نبود اما تيمي توسط وزير تشكيل شده كه نتيجه آن ادامه احداث بيمارستان را در پي داشت.

دكتر جلاليان در بخش ديگري از سخنان خود به سهميه ملواني يا ته لنجي اشاره كرد و افزود: بحث سهميه ملواني (كالاي همراه ملوان) با دستور رئيس جمهور حل شد و تمام سفارها مي توانند طبق روال گذشته از سهميه ته لنجي استفاده كنند.

رئيس مجمع نمايندگان فارس:

رشد بودجه استان ها عادلانه نيست

دكتر رضايي نماينده جهرم و رئيس مجمع نمايندگان فارس با انتقاد از توزيع بودجه 90 اظهار داشت: رشد بودجه استان ها عادلانه نيست.

 بودجه بعضي از استان ها جهشي افزايش داشته و برخي استان ها رشد بسيار پاييني داشته است و احساس مي شود در حق استان فارس اجحاف شده است . وي ادامه داد: رشد بودجه استان زنجان 66 درصد و سمنان 33درصد مي باشد در حاليكه رشد استان فارس فقط 23 درصد است و اين مساله براي استاني كه سال ها با خشكسالي روبرو شده  مناسب نيست.

دكتر رضايي گفت: ما سعي كرده ايم بودجه استان ها براساس شاخص محروميت تقسيم شود نه براساس راي زني. اما به نظر مي رسد رشد بالاي بودجه برخي از استان ها و رشد پايين بعضي ديگر نمايندگان را به تكاپو انداخته تا اعتبارات به صورت عادلانه تري توزيع گردد.

نماينده مردم شهرستان جهرم در مجلس شوراي اسلامي ، استان فارس را يكي از استان هاي مطرح كشورقلمداد كرد و افزود: استان فارس با 5/4 ميليون نفر جمعيت ظرفيت بالايي در زمينه هاي صنعت، اقتصاد و كشاورزي دارد كه متاسفانه مشكلات زيادي نيز دارد هر چند دولت كمك هاي خوبي كرده است اما در زير ساخت ها خوب كار نشده و اين موجب شده كارها نمودي نداشته باشد و نياز به اعتبارات و همت بيشتري مي باشد.

دكتر رضايي اظهار داشت : سرمايه گذاري در استان هاي مجاور مخصوصا جهت اشتغالزايي كارهاي خوبي شده  اما در استان فارس به كشاورزي بيشتري توجه شد و بحث صنعت و اقتصاد بسيار كم كار شده است.

رئيس مجمع نمايندگان فارس پروژه راه آهن اصفهان - شيراز را بسيار پيچيده توصيف كرد و گفت:‌اين پروژه بسيار پيچيده شده و در شان نظام و استان فارس نيست چرا كه اين پروژه دو سال است افتتاح شده اما هنوز به بهره برداري نرسيده است و بااينكه دولت و وزرا مصمم هستند اما هم چنان كاربر روي زمين مانده و حدود 100 ميليارد تومان جهت اتمام اين پروژه نياز است.

سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس در بخش ديگري از سخنان خود به بودجه بخش بهداشت و درمان اشاره كرد و اظهار داشت: بخش بهداشت و درمان در بودجه سال 90 داراي رشد 22 درصد ميباشد يعني نسبت به سال قبل 1400 ميليارد تومان رشد داشته است.

  

  


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها