چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 19 مهر 1390 ، 51 : 7

کد خبر : 576

از 0 نفر 0

چرا بايد از ظروف يكبار مصرف گياهي استفاده كنيم

چرا بايد از ظروف يكبار مصرف گياهي استفاده كنيم

فروغ زندباف:ظروف يكبار مصرف چند سالي است كه جاي خود را در ...

فروغ زندباف- مهندس بهداشت محيط  مركز بهداشت هنديجان

ظروف يكبار مصرف چند سالي است كه جاي خود را در سفره ايرانيان باز كرده و در مراسم گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرد . درحال حاضر علا‌وه بر آب ميوه فروشي ها، بستني فروشي ها ، پيتزا فروشي ها ، سلف سرويس اداره ها و دانشگاه ها ، پاي ظروف يكبار مصرف به ميهمانيهاي خانگي هم باز شده است و بسيار ترجيح مي دهند هنگام پخش غذاي نذري و در مراسم ها يي مانند جشن تولدهاي كودكانه، دردسر شستشوي ظروف را كم كرده و از بشقاب و ليوان هاي رنگارنگ پلا‌ستيكي استفاده كننده كه بسيار جاي نگراني است.

به همين دليل ظروف يكبار مصرف نيز جزو موادي هستند كه استفاده از آنها خطوط قرمز زيادي دارد و كارشناسان بهداشتي هشدار داده اند كه مصرف غذا در اين نوع ظروف با عوارض همراه است و مواد پروتئيني و ويتاميني موجود در غذا را از بين مي برد. اين ظروف براي استفاده از مواد غذايي و آشاميدني بالا‌ي 65 درجه و مواد غذايي چرب ممنوع است چرا كه موجب آزاد شدن مونومرها(مواد شيميايي ) ميشود و اين مونومرهاي شيميايي سلا‌مت انسان ها را به مخاطره مياندازد و سرطان زا هستند.

چرا كه اين ظروف تشكيل شده از مواد نفتي بوده كه بر اثر گرما و قرار گرفتن در معرض چربي غذا مواد شيميايي خود را رها كرده و به غذا منتقل مي كنند.همچنين وجود منيزيم در اين ظروف نيز سرطان زا ميباشند.

با توجه به دلا‌يل گفته شده ظروف يكبار مصرف گياهي مورد اتفاق نظر تمامي متخصصان است و به گفته آنها براي حفظ سلا‌مت ، بايد از انواع ظروف يكبار مصرف گياهي كه از نشاسته و ذرت تهيه شده استفاده شود.برخي از ظروف يكبار مصرف غذا از مواد اوليه بازيافتي توليد ميشوند اين ظروف كد ربوده و در نور خورشيد اجسام خارجي  و زبالههاي همراه آن به صورت تك نقطه هاي ريز ديده مي شود. فويلهاي صنعتي كه در رستوران ها و ديگر اماكن براي پوشاندن ظروف و گرم نگاه داشتن غذا از آنها استفاده مي شود نيز داراي مقاديري سرب بوده و مي تواند موجب آلودگي مواد غذايي شود. همچنين ظروف يكبار مصرف بازيافتي از آنجا كه از ميان زباله هاي آلوده به عفونت ها جمع آوري مي شوند. ممكن است بيماري هاي خطرناكي را منتقل كند كه از هپاتيت، تب روده اي و آنفلونزا مي توان نام برد.

به همين دليل بهترين نوغ ظروف ، ظروف يكبار مصرف گياهي بوده كه استفاده از آنها به دليل برخورد از مزاياي خوب سلا‌مت به تمامي خانوادهها و صنوف توصيه مي گردد علا‌وه  بر تاثير بر سلا‌مت اين ظروف بر محيط زيست نيز تاثير نامطلوب ندارد چرا كه برگشت ظروف پلا‌ستيكي يكبار مصرف به طبيعت 300 تا 500 سال طول مي كشد  در حالي كه ظروف يكبار مصرف گياهي پنج تا شش ماه بدون هيچ آسيب زيست محيطي قابل تجزيه است پس دست به دست هم دهيم و فرهنگ استفاده از اين نوع ظروف را ترويج دهيم.


ارسال دیدگاه Post comments


comment

غلامعباس بهادري كيا

از روزنامه طلوع براي درج اين مطلب و استفاده ازظروف يكبار مصرف ممنونم موجب افزايش آكاهي مردم در موردابتلاء به بيماريها مانند سرطان ميباشد. ب بي

1391/4/2

comment

ثریا

امکان داره شماره تماس خانم فروغ زندباف را داشته باشم فکر کنم با ایشان همکلاس قدیم بودم .ممنون ------------------------------------ طلوع : جهت اطلاع خانم فروغ زندباف

1391/5/10

comment

ناشناس

این خانم خودش کشته با این مقاله اش -دوست قدیمی

1391/9/2

comment

غلامعباس بهادري كيا همراه:09163036358

استفاده از ظروف كياهي يكبارمصرف موجب افزايش سلامت و بهداشت در جامعه خواهد شد از خانم مهندس ففروغ زندباف معاونت شبكه بهداشت و درمان هنديجان ممنونم. 

1392/2/6

comment

vezarat behdasht

az khanem mohandes zandbaf ke dar amre salamat va behdasht jameah talash vafer darand sepas gozarim.

1395/9/4

آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها