چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 20 مهر 1390 ، 02 : 17

کد خبر : 590

از 0 نفر 0

چرا دعوت به ریاضت؟

چرا دعوت به ریاضت؟

منوچهر حبیبی/ هنوز خستگی سفرهای آمریکا و آفریقا از تن رییس دولت و همراهانشان در نرفته بود که...

هنوز خستگی سفرهای آمریکا و آفریقا از تن رییس دولت و همراهانشان در نرفته بود که احمدینژاد دور چهارم (خداحافظی) سفرهای استانی را با رفتن به همدان آغاز کرد.

بدون شک، این دور سفرها هر دستاوردی برای مردم و کشور به دنبال داشته باشد، قطعا پایانی از عملکرد دو دورهای احمدینژاد به عنوان رییس دولت خواهند بود.

اما همدانیها در این دور شاهد تکرار سخنرانیهای جنجالی وی بودند که از کاهش بیکاری، رونق اقتصادی و... گفت. نکته قابل توجه در این سخنرانیها، بحث توطئه داخلی و خارجی در برهم زدن نظم و ثبات بازار بود. هر چند این نظم و ثبات اقتصادی با سهمیه بندی سوخت از سال 1386 روند غیرقابل کنترلی را در پیش گرفته است و هر روز که میگذرد، نظارت و رسیدگی به بازار، کمتر و کمتر میشود، اما باز احمدی نژاد با طرح راهکاری عجیب و کم سابقه، تلاش کرد که به مردم القا کند این بیثباتی اقتصادی در بازار و گرانیها، ناشی از عملکرد مصرف گرایانه مردم است تا برنامههای اقتصادی دولت وی.

چرا که زمانی که بحث هدفمند کردن یارانهها مطرح گردید، بسیاری از رسانهها و مطبوعات و کارشناسان امور اقتصادی از عدم آمادگی شرایط و بسترهای مناسب جهت به گفته احمدینژاد، تحول اقتصادی یعنی حذف یارانهها گفتند، ولی ایشان هیچ وقعی به نظرات و حتی پیشنهادها نگذاشت و امروز باز ضمن تأکید دوباره بر ادامه روند نابسامانی اقتصادی، مشکلات را از زاویههای دیگر و ناشی از توطئه و کارشکنیهای داخلی و خارجی میبیند.

هرچند دههاست مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند، اما اوج این بینظمی و بیثباتی و گرانیها، از زمان پرداخت مبلغ ناچیز یارانههای نقدی شروع شد.

شاید کمتر کسی تصور میکرد که به گفته احمدینژاد با مبلغ 45500 تومان بتوان هم بر افزایش قیمتهای چند درصدی غلبه کرد و هم مبلغی را هر ماه پس انداز کرد.

اما آنچه عملا رخ داد، افزایش چند باره قیمتها بود. شاید در گذشته و در دولتهای پیشین، مردم با افزایشهای سالانه قیمتها روبرو بودند، اما از زمان حذف یارانهها، افزایش سالانه جای خود را به افزایش هفتگی و در مواردی حتی روزانه داد. طوری که حتی خرده فروشها و خردهپاها هم توان کار در چنین شرایط نامناسب اقتصادی و بازار آشفته را ندارند، حالا چه بر سر مصرف کنندگان آمده است، خدا میداند.

البته از روز اول طرحهای سوخت و تحول اقتصادی مدام از سوی مسئولین و حتی رییس دولت میشنیدیم که مردم باید کارها را مدیریت کنند تا دچار مشکل نشوند، اما روند شتابزده افزایش قیمتها چنان آهنگ تند و سریعی داشت که به تدریج کنترل از دست بسیاری از اقشار خارج گردید به جز بخشی از جامعه (خانوارها) که طرحهای دولت نه تنها کلید ثروتمندتر شدنشان بود که حتی به چنان سود و درآمدهای باد آوردهای رسیدند که خوابش را هم نمیدیدند.

همین امر نیز باعث شد که بر فاصله میان طبقات متوسط و ضعیف با این اقلیت غنی، بیشتر و بیشتر گردد. طوری که درک و لمس معضلات اقتصادی، دیگر مختص به اقشار کم درآمد و حقوق بگیران نیست.

بنابراین در سفر به همدان، احمدی نژاد راهکار تازه و جدیدی را برای آنچه کنترل و کاهش 4 و 5 درصدی افزایش قیمتها ناشی از تحول اقتصادی است ارایه داد. هرچند از زمان آزاد سازی مرحلهای قیمتها، شاهد افزایش قیمت بین 50 تا حتی بیش از 200 درصد در برخی اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم بودهایم. با این وجود گویا دولت هم پذیرفته است که گرانی، کمی آزار دهنده شده است و باید کاری کرد و این کار را هم باید مردم انجام دهند. یعنی به پیشنهاد احمدی نژاد، مردم خریدهای غیرضروری نکنند. اینجاست که بحث خریدهای ضروری و غیرضروری پیش میآید که خرید ضروری و غیرضروری چیست؟

خرید غیرضروری به آن دسته خریدهایی گفته میشود که اگر مردم انجام ندهند، تأثیری در زندگیشان ندارد. مثلا عوض کردن مدل خودروهای مدل بالایی که دارند و یا عوض کردن لوازم شیک منزلشان.

حالا چه تعداد از مردم مدام در پی انجام دادن چنین خریدهایی هستند، جز آن قشری که از افزایش لحظهای قیمتها سود میبرند و به ثروتهای کلان چند ده میلیونی و میلیاردی رسیدهاند، شامل بسیاری از مردم نمیشود. هر چند که مواردی استثنا هم وجود دارد.

اما خریدهای ضروری، به خریدهایی گفته میشود که اگر مردم توان انجام آن را نداشته باشند، حتی سلامتشان هم به خطر میافتد، مثل خرید نان، گوشت، لبنیات، مرغ، ماهی، تخم مرغ و... علاوه بر  این مواد غذایی باید مواردی از هزینههای سرسام آور درمانی مثل خرید دارو را نیز اضافه کرد.

حالا مردم باید به گفته احمدینژاد تا 3 ماه دست به پول یارانهها نزنند تا این افزایشهای لحظهای و غیرقابل کنترل قیمتها، از تب و تاب بیفتد و بازار کنترل شود.

نمیدانم ایشان زمانی که برخی از کارشناسان از آثار تورمی تزریق پول، به دنبال حذف یارانه کالاها میگفتند، به دنبال چه سیاستی بودند که امروز، تازه با از دست دادن نظارت و کنترل بازار، میخواهند روغن ریخته شده را جمع کنند؟

باید خدمت ایشان عرض کنم که به جز معدود خانوارهایی که دست به پول یارانهها نمیزنند، بسیاری از خانوارهای ایرانی، مبلغی هم روی مبالغ دریافتی میگذارند تا شاید بتوانند قدرت خریدشان را به پیش از واریز یارانههای نقدی نزدیک کنند.

بنابراین به جای دعوت از مردم که ریاضت اقتصادی 3 ماهه را تجربه کنند، بهتر است که دولت بر بازار و سوء استفادههایی که دارد صورت میگیرد نظارت دقیق و شدید داشته باشد، چون مردم نمیتوانند بیش از این در مصرف آب و برق و گاز و بنزین و مایحتاج روزانه و خورد و خوراکشان صرفه جویی کنند، چرا که زندگیشان فلج و سلامتیشان به خطر میافتد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها