چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 2 آبان 1390 ، 11 : 13

کد خبر : 617

از 0 نفر 0

كدام رضايت...!!؟

كدام رضايت...!!؟

منوچهر حبيبي:به نقل از مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه مراسم افتتاح اورژانس...

‌منوچهر حبيبي

به نقل از مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه مراسم افتتاح اورژانس تخصصي بيمارستان لقمان آمده بود كه  مردم حق دارند يك رضايت جدي از ما (دولت) طلب كنند اين هم يكي از شعارهاي بسيار زيبايي است كه ازسوي يكي از وزيران دولت دهم داده مي شود و يا اينكه در روز دوشنبه 25/7/90 به نقل از ايشان اعلا‌م گرديده بود كه با توليد و ساخت داروهاي داخلي قيمت آنها نصف مشابه خارجي مي گردد . اين دو مورد نمونه هايي از وعده هايي است كه در امر بهداشت و درمان طي مدتي كه ايشان در سمت وزير بهداشت مشغول به كار بوده اند به مردم داده شده است . متاسفانه هر روز كه مي گذرد وضعيت بهداشت و درمان بسيار غم انگيز تر مي گردد تا جايي كه بخشي از جامعه ديگر توان  و قدرت مقابله با افزايش هزينه هاي بهداشتي و درماني را ندارند. بي شك طي ماه هاي اخير با افزايش هاي بي رويه اقلا‌م دارويي وضعيت از گذشته نيز وخيم تر گرديده است شنيدن اينكه مسئولين در امر بهداشت و درمان هم مطالبي را در رسانه ها اعلا‌م كنند كه ريشه در مديريت ناكار آمد خودشان دارد موجب دلسردي و ياس بخشي از جامعه گرديده كه اميدشان به همين مسئولين بوده است . وقتي صحبت از رضايت آن هم رضايت جدي مي شود بايد ديد در مقابل اين همه مشكلا‌ت و نابساماني كه در امر بهداشت و درمان مردم وجود دارد چه اقدام ارزشمند و قابل قبولي صورت گرفته است آن چه در عمل ديده مي شود با آنچه از آن صحبت ميشود خيلي متفاوت است شايد باور كردني نباشد ولي حركت و روند خدمات پزشكي و بيمارستاني به هيچ وجه در حد و اندازه يك جامعه در حال رشد نبوده و نيست از زمان خودگرداني بيمارستان ها به نوعي با حداقل پرسنل و خدمات مشغول كار بوده اند روند كاهش تعرفه ها از سوي شركت هاي بيمه و افزايش سهم بيماران كنار چند برابر شدن قيمت و بهاي داروها و كالا‌هاي پزشكي عملا‌ بسياري از شهروندان ايراني را از مراجعه به پزشك باز داشته است ادامه چنين روندي نه تنها غير قابل قبول كه بسيار آزار دهنده است .

آنچه كه در سال گذشته رخ داد تنها مواردي از رها كردن بيماران و اخراج آنان از سوي برخي بيمارستان ها بود. شنيدن اينكه وزارت بهداشت در مواردي قادر به سرويس دهي به بيمارستان ها (مردم) بابت افزايش بهاي حامل هاي انرژي نيست خود حكايت از بحراني مي كند كه امروز بهداشت و درمان كشور با آن روبروست بنابراين در چنين شرايطي صحبت از رضايمتندي كردن شهروندان و مردم به نوعي ناشي از بي خبري و يا ساده انديشي است. البته اگر امروز مصيبتهايي را كه مردم در امر بهداشت و درمان با آنها روبرو هستند را با عدم نظارت و كنترل در اين بخش كه با هم در آميخته است را دريابند، بيش از هميشه متوجه ميشوند كه وزارت بهداشت و درمان در شرايط اسف باري قرار دارد.

براي نمونه چندي پيش در مطلب يكي از پزشكان نوشته شده بود كه اگر ظرف 3 روز بيمار نتيجه (نتيجه برخي آزمايش ها گاهي بيش از 5 روز طول مي كشد) آزمايش و راديولوژي خود را ارايه ندهد مجددا ويزيت بايد بپردازد اين يكي كمي انصاف به خرج داده بود چون كه در جايي ديگر يكي از پزشكان متخصص اعلا‌م كرده بود كه براي ارايه راديولوژي و آزمايش بيماران ملزم به پرداخت ويزيت مجدد هستند. البته ضمن ارج نهادن به خدمات رساني همه ي پزشكان متاسفانه عده اي در اين اوضاع آشفته به مردم اجحاف هايي روا مي دارند كه به هيچ وجه سزاوار و شايسته نيست حالا‌ اين قوانين و دستورالعمل ها از كجا سر در آورده است خدا مي داند. آنچه در اين رهگذر بسيار ملموس است كه وزارت بهداشت و درمان و شخصي وزير(دستجردي) از اين سودجويي ها خبر دارند و گرنه اين چنين دوگانگي در خدمات رساني پزشكي صورت نمي گرفت متاسفانه عليرغم برخورداري از نيروهاي متخصص و فارغ التحصيل دانشگاهي در رشته هاي پزشكي و پيراپزشكي و شاخه هاي وابسته، مردم با كمبودهاي فراوان و گاهي غير قابل قبول در برخي نقاط و حتي شهرستان ها روبرو بوده و هستند . روند نوبت هاي چند هفته و ماهانه در مراجعات به برخي پزشكان موجب به خطر افتادن جان  بيماران گرديده است .

 مشكل بيماران بيمارهاي خاص دو چندان گرديده است از يك سو توان پرداخت هزينه معالجه را ندارند و از سوي ديگر از دسترسي به برخي اقلا‌م دارويي محروم مانده اند. در اين اوضاع و احوال هر روز تنها آمار و ارقام هاي بي ربط از بهبود روند خدمات رساني است كه از سوي مسئولين و وزير بهداشت و درمان به مردم داده مي شود يكي از اين حرف هاي خوب و شيرين گفتن از بالا‌ رفتن اميد به زندگي در ميان مردم است اما آنچه مردم دارند به عينه مي بينند افزايش آمار مرگ و ميرهاست پس اينكه وزير بهداشت مي گويد مردم حق دارند كه از آنان رضايت جدي طلب كنند يك حرف است ولي اينكه مردم به حق شان (رضايت) برسند يك حرف ديگري است. حالا‌ بايد ديد بعد از گذشت 6 سال از عمر دولت هاي نهم و دهم كي در اين بخش (بهداشت و درمان) گشايشي صورت مي گيرد؟ تا مردم بتوانند آسوده و با اطمينان خاطر اميد به خدمات رساني پزشكي و بيمارستاني داشته باشند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها