شنبه 29 اردیبهشت 1403 5/18/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 17 دی 1393 ، 46 : 16

کد خبر : 6529

از 0 نفر 0

عشق به سرزمین مادری

عشق به سرزمین مادری

منوچهر حبیبی/ در آغاز هر سال، حاکمان و مقامات ارشد دولتها و کشورها برای مردمشان پیام­های تبریک می­فرستند و از این فرصت نیز برای بیان موفقیت­هایشان بهره می­جویند.

در آغاز هر سال، حاکمان و مقامات ارشد دولتها و کشورها برای مردمشان پیام­های تبریک می­فرستند و از این فرصت نیز برای بیان موفقیت­هایشان بهره می­جویند.

صرف نظر از هر تقویم و نامگذاری سال میلادی به نوعی مبنای کار و انجام توافقات میان دولتها و کشورهاست. به همین دلیل برخی دولتمردان علاوه بر مردم کشورشان، مخاطبین خارجی و بین المللی دارند. حال چه این سخنان در مورد مسایل و امور داخلی باشد و چه مسایل خارجی.

مثلا در آغاز سال 2015 حاکم کره شمالی از نزدیکی با کره جنوبی گفت. گرچه در نگاه اول این یک موضوع داخلی و منطقه ­ای است، اما همگان به خوبی می­دانند گسترش بحران در شبه جزیره کره می­تواند پیامدهای ناگوار و دردناک فرامنطقه­ ای داشته باشد.  همان چیزی که هم اکنون در خاورمیانه در پی گسترش جنگ در عراق و سوریه به وجود آمده است. پس نقد و اظهار نظر در مورد پیام­های سال جدید میلادی، اتوماتیک وار در محافل خبری بین المللی امری اجتناب ناپذیر است.

و اما یکی از پیام­های تبریک سال نو که مورد نقد و بررسی قرار گرفت پیام باراک اوباما بود که از تنش زدایی در سال 2014 گفت و از تجدید روابط با دولت کوبا بعد از تقریبا 60 سال به عنوان نمونه­ بارز آن یاد کرد و گفت چه بسا در سال پیش رو 2015 این سیاست و روند در مورد ایران و... نیز رخ دهد و آمریکا  اختلافاتش با کشورمان را پای میز مذاکرات حل و فصل کند.

اما یکی دیگر از سخنرانی­های بحث برانگیز آغاز سال نو به پیام ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه مربوط می­شود که شاید بارزترین و ارزشمندترین دستاوردی که در این سخنرانی به مردم روسیه و به نوعی به جامعه جهانی القا گردید مسأله انضمام کریمه بود. کریمه ­ای که پوتین از آن به عنوان پاره­ای از خاک روسیه یاد کرد که بعد از 60 سال به روسیه کشور مادر برگردانده شده است. پوتین در این سخنرانی گفت که عشق به سرزمین مادری، احساس خوبی است. بی شک چنین عشق و حس خوبی را می­توان در میان اکثر مردم جهان دید و یا از آن گفت. ولی یک سؤال مهم و اساسی در این رابطه وجود دارد و آن این است که این عشق فقط و فقط هرگاه قدرتهای زورگو و متجاوز در کشورگشایی و تجاوز به دیگر کشورها به آن دست می­زنند عشق و احساس خوبی است؟

پس چرا هرگاه مردم و ملتی چون گرجستان، اوکراین، داغستان و... برای حفظ استقلال و آزادی به پا می­خیزند، عشق به سرزمین مادری محکوم می­شود؟

بی شک دولت آمریکا سابقه سیاه دست درازی و اشغال و جنگ در سرزمین­های دیگر را چون بریتانیا، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و آلمان و... در پرونده خود دارد. بی شک جنگ جهانی اول و دوم نمونه ­های ناگواری از این تجاوز و جنگ­هاست. اما روسیه نه تنها پیش از جنگهای جهانی اول و دوم، که بعد از آنها نیز همچون دوران تزارهایش دست به اشغالگری زده و می­زند. حال چه این تجاوزها پنهان و چه آشکار باشد، منجر به انضمام نقطه ­ای به خاک این کشور گردد یا سرنوشت و زندگی ملتی را در دست بگیرند. اما اینکه از چه زمانی حدود و ثغور کشورها شناسنامه دار شده است و یا این مرزبندی و حدودها تا چه حد قانونی و یا مورد توافق میان ملتهاست، خود معمایی است که گویا به این راحتی قابل حل شدن نیست.  در این رهگذر نقد و بررسی شواهد تاریخی گویای این واقعیت قابل تأمل است که کمتر کشور و یا بهتر بگوییم ملتی یافت می­شود که نسبت به منطقه ­ای در خارج از خاک خویش ادعای ارضی نداشته باشد. مثلا مردم ایران در تاریخ کهن خود، گاه مرزهایی فراتر از هند و چین و بخش­هایی از خاورمیانه تا عربستان و... و سرحدهایی تا آسیای میانه و حتی منطقه بالتیک داشته ­اند و گاه برای قرن­ها حاکمان ایران واقعا بر این مناطق حکومت کرده ­اند.

تلخ­ترین و ناگوارترین بخش تاریخمان به دوران قاجار برمی­گردد که حاکمان بی کفایت بابت ندانم کاری و عیاشی و بریز و بپاش­هایشان، مجبور به انعقاد قراردادهای شرم آور و گرفتن وام و بخشیدن بخش­هایی از کشورمان به روس­ها و... شدند و باز در همین دوران بود که تزارهای روس به قصد شخم زدن ایران، دست به جنگهایی علیه مردم ایران زدند و پیامد شکست­های تحمیلی، قراردادهای ننگین گلستان و ترکمن چای و... بود که منجر به از دست رفتن بخش­هایی از خاک ایران و انضمام و الحاق آنها به روسیه گردید.

آیا فکر بازگشت و انضمام مجدد برخی از نقاط در آسیای میانه و خاک کشورهای همسایه­ های شمالی که روزگاری جزو قلمرو ایران و سرزمین مادری ماست تصور و حس خوبی است؟ آیا تلاش برای الحاق بحرین پس از 40 سال به سرزمین مادری ایران را، روسیه و یا دیگر قدرتها به عنوان عشق و حس خوب به سرزمین مادری می­پذیرند؟ البته که نه!

از پایان جنگ جهانی دوم، مردم دنیا انتظار و توقع دارند که اگر چنین اختلافات ارضی میان دولتها و کشورها وجود دارد، از طریق سازمان­های بین المللی و در چارچوب منشورهای جهانی از جمله منشور سازمان ملل حل و فصل شود تا هر کس و یا هر قدرتی در هر مقطعی به نوعی دست به تجاوز نزند و اشغالگری­ اش را با چنین ادعاهای عوام فریبانه توجیه نکند.

پس یکی از پیام­های تلخ و ناگوار سال جدید میلادی که به نوعی توجیه تعدی و تجاوز به حقوق ملتهاست و در راستای تنش زایی است را رییس جمهور روسیه ایراد نمود و مهر تأییدی بر تجاوز به خاک دیگر کشورها و همسایگان گذاشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها