چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 5 آذر 1390 ، 22 : 8

کد خبر : 693

از 0 نفر 0

پیش لرزههای انتخابات...!!!

پیش لرزههای انتخابات...!!!

منوچهر حبيبي/ هر سال زلزله که یکی از بلایای طبیعی است، در گوشه و کنار این کره خاکی، خسارات مالی و جانی بر جای میگذارد و ...

هر سال زلزله که یکی از بلایای طبیعی است، در گوشه و کنار این کره خاکی، خسارات مالی و جانی بر جای می­گذارد و مدتهاست بشر برای مقابله با آن، دست به کوشش­های فراوانی  زده است تا شاید با ساخت و اختراع دستگاهی بتواند با خبر کردن مردم مناطق زلزله خیز، تلفات جانی را به حداقل برساند. هرچند تا امروز در این کار موفق نبوده است، اما امید دارد که دیر یا زود، به این موفقیت هم برسد.

و اما در عرصه سیاسی هم زلزله­هایی رخ می­دهد که برعکس زلزله طبیعی که انسان بعد از وقوع آن، پس لرزه­های کوچک و بزرگش را حس می­کند، در عرصه سیاسی پیش لرزه­ها را نیز می­توان حس کرد.

یعنی به راحتی می­توان دید که برخی به تکاپو افتاده­اند که خود یا جناحی را که دوست دارند پیروز انتخابات شوند را در آستانه پیروزی ببیند.

البته همان طور که اشاره شد، پس لرزه­ها خیلی راحت­تر دیده می­شوند. مثلا بعد از هر انتخاباتی، شخص پیروز و یا برنده شده در انتخابات، با این حق که همکارانش را می­تواند برای همکاری بهتر و پیشبرد سریع­تر کارها انتخاب کند، دست به ترکیب مسئولین مثلا در کابینه و یا استان و یا حتی شهرستان و بخش­ها می­زند.

گاهی شاهد جابجا شدن افرادی هستیم که لیاقت و شایستگی خود را هم به اثبات رسانده­اند، اما چون همراه و یا همسو با فرد و یا گروهی که در انتخابات پیروز شده­اند، نیستند، کنار گذاشته می­شوند. البته باید قدرت و توان اجرایی یک کشور در تربیت نیروهای خادم آن قدر بالا باشد که رفت و آمدهای سیاسی، خللی ایجاد نکند و همه مسئولین و دست اندرکاران، این شعار خدمت کردن را به جدّ مد نظر داشته باشند و قلباً به آن معتقد باشند.

اما چه می­شود کرد که برخی از مسئولین ما با موجی می­ایند و با زلزله­ای می­روند. گاهی هم تحرکات سیاسی می­تواند با خود، افراد دلسوز و خادم به مردم را از صحنه خارج کند و یا فرصتی برای سودجودیی و سوء استفاده کردن عده­ای فراهم سازد که تنها آویزان این و آن هستند و یا حداقل برای دست یابی به فرصت­ها، این طور وانمود می­کنند. کم نیستند افرادی که متأسفانه در پست و مقامی هم گمارده شده­اند.

 پس آنچه پس لرزه­های انتخابات­هاست، به خوبی دیده­اید و یا لمس کرده­اید، اما پیش لرزه­ها، کمی نامحسوس­ترند. البته نسبت به پیش لرزه­هایی که بشر دوست دارد با دستیابی و لمس آنها، زلزله­ها را پیش بینی کند خیلی ملموس­ترند، اما در عرصه سیاسی تلاش می­شود که خیلی زود آشکار و احساس نشوند، چرا که پای عده­ای به میان می­آید که قانوناً و از نظر اخلاقی نباید تأثیرگذار باشند و یا متهم به جانبداری شوند. مثل کسانی که مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارند و یا اصحاب قلم و رسانه­ها که وظیفه هوشیاری و آگاهی دادن مردم را برعهده دارند.

البته این بدان معنا نیست که مطبوعات و روزنامه­های طرفدار این شخص و یا آن شخص و یا این گروه و یا آن جناح، فعالیت نداشته باشند. منظور دقیقا کسانی است که ادعای بی­طرفی می­کنند و معتقدند که قصد قربت خداست و خدمت به مردم است و مسئولین و افراد منتخب، باید در راستای پیشبرد اهداف توسعه و پیشرفت گام بردارند و نه سیاسی کاری و سیاسی بازی کنند که همین افراد و همین افکار باید نخست بی­طرفی خود را اثبات کنند و در پیش لرزه­های انتخابات، کنترل اوضاع را به دست نگیرند. چرا که اصولا براساس قانون، قاعده بازی تعیین و تعریف شده تا فرپلی (fair play) سیاسی هم رعایت شود. اما متأسفانه اعتقاد به بازی جوانمردانه در برخی مواقع رعایت نمی­شود و برخی دوست دارند پیروزی به هر قیمتی به دست آید، حتی اگر رقیب را تکه پاره کنند و یا خدای ناکرده  داور را بخرند، نتیجه را می­خواهند، باید و می­خواهند از اول بازی خیالشان راحت باشد که باختی در کار نیست.

یعنی درست هنوز چند ماه به انتخابات مثلا مجلس مانده، کار یکسره شود. حالا هر چه به این آقایان می­گویی پس مردم و حق انتخابشان چه می­شود؟ گویا به برگزاری یک رقابت معقول و منطقی اعتقادی ندارند. باید همان طوری که گفته شد، این زلزله سیاسی (نتیجه انتخابات) به نفع فرد و یا کاندیدای مورد نظرشان رقم خورد.

بنابراین در برخی نقاط، تحرکات مدتهاست آغاز شده، البته این تحرکات را نباید با فعالیت­های انتخاباتی اشتباه گرفت. فعالیت­های انتخاباتی از هر زمانی که قانون اجازه داده باشد، می­تواند انجام گیرد. منظور، خارج کردن رقیب از میدان و یا زمینه باخت را فراهم کردن است.

مثل ریختن روغن توی پیست اتومبیل رانی می­ماند که منجر به خارج شدن خودرو از پیست می­شود. که نه به علت خطای راننده، که به دلیل دست­های پشت پرده است که همان پیش لرزه­هاست.

خوب مثالی آورده می­شود تا برخی از دوستان، بهتر متوجه شوند و حق مطلب هم به درستی و البته بی­طرفانه ادا شود، تا جایی برای گله و شکایت باقی نماند. مسئولین و کسانی که در شهرها و استان­ها، سمت اجرایی دارند، در برگزاری انتخابات از هر خط و جناحی که باشند، وظیفه دارند که در زمان انتخابات از حقوق مردم دفاع کنند و رعایت بی­طرفی را بنمایند.

بنابراین، بودن افراد درستکار و خادم و دلسوز و از همه مهمتر، بی­طرف، به نفع مردم و به ضرر افرادی است که دوست دارند در پیست، روغن بریزند و به نوعی دوست دارند که افراد دخیل در انتخابات را هم داشته باشند.

براساس قانون، شش ماه قبل از برگزاری انتخابات، نباید دست به ترکیب ساختار اجرایی شهرستان­ها و استان­ها زد. چه این ترکیب­ها درست و یا غلط باشد، چه خوش ترکیب و یا بدترکیب باشد.

 اما همان طور که گفته شد، در برخی نقاط، عده­ای دوست دارند خیالشان راحت راحت باشد و یکی از این راحتی­های خیال، این است که مثلا دوستداران آنان را هنگام برگزاری انتخابات در حوزه­های رأی گیری مستقر کنند تا خیالشان آسوده شود و این کار، یعنی پیش لرزه، یعنی هر کدام از ما می­توانیم به راحتی از این پیش لرزه­ها احساس کنیم. که مثلا در منطقه­ای، مشکلاتی رخ دهد و برخی باید از هم اکنون غزل خداحافظی را بخوانند و یا عده­ای دلخوش و سرمست شوند که به پست و مقام و منصب وعده داده شده توسط برخی از کاندیداها، خواهند رسید و این یعنی تحمیل کردن خود بر مردم.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها