چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 7 آذر 1390 ، 31 : 15

کد خبر : 707

از 0 نفر 0

باز افعي ها آمدند

باز افعي ها آمدند

منوچهر حبيبي:در دنياي وحش همه موجودات از خزنده و پرنده...

منوچهر حبيبي:در دنياي وحش همه موجودات از خزنده و پرنده و مهره داران  و بي مهرگان و پستانداران و ... داراي نقش مي باشند كه كمك مي كنند تا حيات وحش به تعادل برسد اما هر گاه يكي از اين موجودات مثلا‌ مار وارد حوزه زندگي انسان ها شود ديگر آن زيبايي را ندارد و فورا به عنوان دشمن به آن حمله ميشود و چه بسا اگر بماند كشته مي شود ماري كه چون ديگر موجودات براي زندگي انسان مفيد هم مي باشد.

در دنياي انسان ها هر حرفه و پست و مقامي داراي شان و مرتبه اي است معلم، مهندس، پزشك ، پرستار روزنامه نگار ، نويسنده ، نظامي ، سياست مدار و ... همه و همه به ايفاي نقش مي پردازند و وجود و حضورشان نياز هر جامعه انساني است اما اگر جابه جايي رخ دهد مثلا‌ معلمي به جاي پرستار نشست و يا نويسنده اي پرستاري كرد از كيفيت كار و راندمان آن كاسته مي شود هر چند هميشه استثناهايي وجود دارد اما در كل هر كسي بايد در جاي خودش و با تخصصش خدمت رساني كند بنابراين در عالم سياست مردم توقع دارند كه سياست مداران در امور سياسي و حكومتي ايفاي نقش كنند و در عرصه نظامي دوست دارند كه نظاميان ورزيده در امور دفاعي و امنيتي خدمت نمايند حالا‌ اگر در اين دو عرصه ي حكومت و نظام گري ادغام و يا جابه جايي رخ دهد به مصداق آمدن مار و افعي به محدوده ي انسان ها مي  ماند موردي كه خيلي از آدم ها نه تنها تحمل آن را ندارند كه با آن مقابله مي كنند خوب همانطوري كه عزيزان مطلع هستند بهار عربي بعد از تونس به مصررفت و بعد از جنگ و گريزهاي سياسي و نظامي منجر به كناره گيري حسني مبارك انجاميد اما از همان ابتداي كناره گيري دولت ديكتاتور مبارك نظاميان وارد عرصه شدند و به بهانه دفاع از تماميت ارضي و حفظ استقلا‌ل مصر قدرت را به دست گرفتند و به نوعي كودتا صورت گرفت كودتايي كه در گام اول تلا‌ش نمود كه از محاكمه و مجازات ديكتاتور مصر سرباز زند و يا آن را تخفيف دهد. ولي خواست مردم مصر رهايي و رسيدن به يك حكومت كاملا‌ آزاد و دست يابي به دموكراسي واقعي بود، مصري كه از يك حكومت نيمه آزاد با ده ها حزب و گروه سياسي برخوردار بود يقينا مردمش آرمان هاي بلند و ايده آل تري را خواهان و خواستارند.

بنابراين از بدو به قدرت رسيدن نظاميان ناآرامي ها دوباره يا شدت و ضعف ادامه يافت تا اينكه در تغيير قانون اساسي صحبت از استقلا‌ل نظاميان از حكومت و به نوعي بالا‌ نشيني گرديده است يعني خبري از پاسخگويي به مجلس و پارلمان و دولت نباشد اين  به نوعي ادامه ي روند گذشته و ديكتاتوري زمان حسني مبارك است كه نهايتا به اعتراض هاي مردم و حضور‌آنان در ميدان التحرير (آزادي )انجاميد و اما نظاميان كه نقش اصلي و اساسي در ديكتاتوري گذشته داشتند و در صورت روي كار آمدن يك حكومت صد در صد مردمي ممكن است منافع و امنيت رانت خواري خود را در خطر ببينند به رويارويي با مردم پرداختند و تلا‌ش كردند مردم را از ميدان آزادي قاهره بيروه كنند. پس با مردم و معترضين به زد و خورد پرداختند و عده اي را مجروح و دستگير كردند. وقتي باز مقاومت ها بالا‌ گرفت راه هاي منتهي به ميدان اصلي (التحرير) كه محل تجمع معترضين مصري بود را مسدود كردند كه شعله ي مقاومت ها بالا‌ گرفت و اين بار كار به تيراندازي كشيد و به جاي باتوم و پرتاب گاز اشك آور و گلولههاي پلا‌ستيكي و خودروهاي آب پاش از گلوله هاي واقعي استفاده شد و عده اي به خاك و خون كشيده شدند. البته اوج اين درگيري ها روز يك شنبه 29 آبان ماه بود كه تعدادي  براساس اعلا‌م خبرگزاري ها كشته شدند و عدهاي ديگر راهي بيمارستان ها گرديدند و اما افعي هاي سياسي كه جاي ديكتاتور حسني مبارك نشسته اند به تقدير و تشكر از چكمه پوشان پرداختند كه همين امر بر خشم مردم مصر خواهد افزود.

به هر حال اوضاع مصر پيش از برگزاري انتخابات قريب الوقوع بسيار متشنج و بحراني است چرا كه حكومت در دست سياسيون نيست و همانطوري كه از قبل پيش بيني مي شد نظاميان كه ده ها سال است حكومت مصر را در اختيار دارند به اين سادگي واساني قصد كنار رفتن را ندارند. يقينا با لجاجت و مقاومت نظاميان اوضاع مصر به اين زودي آرام نخواهد شد مگر اينكه مردم در انتخابات با قاطعيت به شخصيتي توانمند و محبوب راي دهند كه بتواند با قدرت جلوي نظاميان بايستد و از حقوق مردم مصر دفاع كند البته اين به آن معناست كه قانون اساسي به اين شرط كه قانون اساسي درست و به نفع مردم تغيير كرده و اصلا‌ح شود چرا كه موارد بسياري از نقض قانون اساسي و تحريف آن در نقاط مختلف دنيا صورت گرفته و مي گيرد كه گاهي قانون اساسي به ورق پاره هايي مي ماند كه هرگاه مسئولين دچار چالش شدند با سوءاستفاده از بندهاي آن راه فرار و با توجيهي بيايند.پس مصري ها كار بس دشوراي پيش رو دارند؛ از يك طرف بايد ششدانگ مراقب و مواظب باشند كه قانون اساسي درست اصلا‌ح شود تا دست نظاميان را از قدرت كوتاه كنند و از طرف ديگر بايد به فردي راي دهند كه زير نفوذ نظاميان نباشد و قدرت مقابله با اين مارهاي خوش خط و خال را داشته باشد . يقينا در اين برهه از زمان هر قصور و كوتاهي كه از سوي مردم مصر روي دهد عواقب بس سنگين و غيرقابل جبراني به دنبال خواهد داشت چرا كه افعي ها به راحتي از شكار خود دست بر نمي دارند و به راحتي از محل مبارزه فرار نمي كنند.

به هر حال رسيدن به آزادي و دموكراسي هزينه هاي جاني و مالي دارد وارداتي نيست كه در اختيار مردم كشوري قرار داده شود لذا آينده مصر در گرو هوشياري مردم است كه در سطح خاورميانه با تمدن كهن چند هزار ساله، سالها رهبري دنياي عرب را در اختيار داشته اند و مي توانند الگويي براي رسيدن ديگر ملتهاي عرب به آزادي و دموكراسي باشند.

ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها