سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 21 آذر 1390 ، 34 : 15

کد خبر : 725

از 0 نفر 0

كي زن يا مرد...؟!

كي زن يا مرد...؟!

منوچهر حبيبي:در دوران دانش آموزي سؤالات بسياري پيش روي نوجوانان و جوانان ...

منوچهر حبيبي:در دوران دانش آموزي سؤالات بسياري پيش روي نوجوانان و جوانان قرار ميگيرد و يا به ذهنشان خطور مي كند. گاهي بعدها پاسخ ها را مي يابند و ابهامات از بين مي روند و گاهي برخي سوالات براي هميشه بي جواب ميمانند.يكي از ابهاماتي كه شايد نسل ها براي دانش آموزان مطرح مي شود اين است كه اول مرغ به وجود آمد يا تخم مرغ؟

خوب، برخي قانع شده اند كه مثلا اول مرغ خلق شد و بعد تخم مرغ، اما از اين قبيل سوالات و ابهامات بسيارند، ولي آنچه بعد از ديدن و شنيدن اذيت و آزار دختران و زنان به ذهن برخي از مردم خطور كرده و مي كند، اين است كه در خلقت انسان، پروردگار سبحان اول مرد (آدم) را خلق كرد يا زن (حوا) را؟

شايد برخي از خودشان بپرسند كه چه فرقي مي كند كه اين دو بنده خدا همزمان خلق شده اند يا خلقت يكي بر ديگري ارجح است؟ بدون شك در خلقت همه مخلوقات و موجودات، خداوند حكيم مصلحت و حكمت ها را لحاظ نموده است. در مورد آدم ها هم با توجه به اينكه به او لقب اشرف مخلوقات داده شده، كمال ظرافت و دقت و... را اعمال كرده است و مرد و زن را كنار هم و براي هم آفريده است. طوري كه نيازهاي عاطفي و احساسي و انساني يكديگر را برآورده سازند. اما در عمل و در زندگي انسان ها از بدو خلقت، برتري جويي مردان به لحاظ برخورداري از فيزيك جسمي قوي تر از زنان، عاملي گرديد كه در بسياري از جوامع، مردسالاري حاكم گردد و همين امر نيز باعث تبعيض جنسيت در جوامع عقب مانده گرديده است. طوري كه هنوز كه هنوز است، زنان از فعاليت هاي اجتماعي منع مي شوند و از ابتدايي ترين حقوق انساني مثل تحصيل و حق انتخاب، محروم مي باشند.

البته همانطور كه ذكر شد، ميزان برابري زنان از حقوق فردي و اجتماعي و يا تبعيض معمول و اعمال شده در جوامع مختلف، كاملا متفاوت است. اما هنوز كه هنوز است، به طرز فجيع به زنان اجحاف مي گردد، اجحاف هايي همچون نابرابري هاي اجتماعي، تحقير، توهين و حتي اذيت و آزارهاي جنسي و جسمي.

هر چند كه در تمامي اديان، پيامبران الهي از پيروان خود خواسته اند كه رعايت حقوق زنان را بنمايند و به زنان احترام گذاشته شود، اما در مواردي، عزت و احترام گذاشتن هم به نوعي موجب اذيت و آزار زنان گرديده و مي گردد.

شايد بيشترين تبعيض و تحقير زنان امروز در آفريقا و برخي كشورهاي آسيايي و عرب صورت مي گيرد. اما آنچه باعث گرديد تا روز 25 نوامبر برابر با چهارم آذر را به نام روز رفع خشونت از زنان در جهان اعلام كنند، ناشي از اعمال خشونت در جاي جاي جهان است.

البته همانطور كه اشاره شد، ميزان اين اذيت و آزارها در كشورهاي مختلف و ملت هاي گوناگون با اعتقادات مذهبي و ديني متفاوت، كاملا تفاوت دارد. طوري كه در برخي نقاط، زنان تا حدود زيادي به برابري هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و... رسيده اند و برخي جاهاي ديگر در شرايط بسيار ناگوار و غيرانساني به سر مي برند. طوري كه انسان از ديدن و شنيدن آنچه در حق زنان و دختران در هزاره سوم انجام مي شود، بسيار متاثر و آزرده مي گردد.

به هر حال آنچه به عنوان سوال و ابهام مبني بر اينكه پروردگار نخست زن را خلق كرد و يا مرد؟ به خاطر همين موضوع است كه پروردگاري كه زن و مرد را براي تكامل يكديگر خلق كرد، توقع و انتظار ندارد كه بخشي از آدم در بخشي ديگر، امروز بعد از هزاران سال و با برخورداري از اعتقادات ديني، مذهبي، فرهنگي و اجتماعي، اين چنين در حق يكديگر ظلم روا دارند.

ديدن اينكه هنوز مردان دست بزن دارند و به قول خودشان مي خواهند زنان را آدم كنند، بسيار شرم آور است. ضرب و شتم زنان و دختران با شلاق، چوب، سنگ و مشت و لگد، نشان از تحقير بندگان خدا دارد.

آيا خداوندي كه زن را به عنوان مادر فرزندان مرد، خلق كرد و مي نگرد، بايد شاهد انواع و اقسام شيوه تحقير و توهين و ضرب و شتم ما آدم ها باشد. مرداني كه برخي آنان، نشان و بويي از آدميت نبرده اند، به صرف برادر و پدر و يا همسر بودن، براي به اصطلاح آدم كردن زنان و دختران، به شيوه بسيار ددمنشانه و توهين آميز، بايد همسر و يا مادري را تنبيه كنند.

بدون شك آنچه امروز در برخي از جوامع عقب مانده در حال انجام شدن است،  نه تنها تحقير زنان، كه زير پا گذاشتن حقوق انساني آدم هاست. باور كردني نيست كه قبل و يا بعد از روز جهاني رفع خشونت از زنان و يا حتي همان روز، زنان و دختراني زير دست و پاي مردان روي زمين، له و لگدكوب شوند و چادر بر سر و صورت خود كشند تا ديگران، تا همنوعانشان، سر و صورت خونين و مالينشان را نبينند. حتي شنيدن اين ماجرا بسيار دردناك و آزار دهنده است.

پس اگر زن قبل از مرد آفريده شده، حرمت و احترامش واجب است چون پيشكسوت است و اگر زن بعد از مرد آفريده شده، عزت و احترامش واجب است چون مونس و همدم است و اگر هر دو همزمان آفريده شده اند، نشان از برابري و مساوات دارد كه در اين صورت هم عزت و احترامش به عنوان شريك مرد، لازم و واجب است.به اميد اينكه همه ما از زن و مرد، به حقوق انساني يكديگر احترام بگذاريم و ياد بگيريم كه به دختران و زنان و مادران، احترام بگذاريم كه تكامل انسانها در گرو تكامل همه آدم هاست، چه مرد و چه زن، و باور داشته باشيم كه زنان، نشان داده اند كه اگر شانس و فرصت زندگي و عرض اندام داشته باشند، هيچ كم و كسري در مقايسه با مردان ندارند، جز اينكه در مجموع و در كل، ميتوانند انساني تر  هم عمل كنند. هر چند هميشه استثناهايي هم وجود دارد.‌


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها