سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 24 آذر 1390 ، 00 : 11

کد خبر : 730

از 0 نفر 0

دولت، جا ماند...

دولت، جا ماند...

منوچهر حبیبی/ اسراییل را که حساب نکنیم، بعد از ورود دانشجویان در 13 آبان 1358 به سفارت آمریکا...

اسراییل را که حساب نکنیم، بعد از ورود دانشجویان در 13 آبان 1358 به سفارت آمریکا و قطع روابط میان دو کشور، بعد از 32 سال حوادث ناشی از حضور مقابل و ورود به سفارت انگلیس در روز سه­شنبه هشتم آذر نیز منجر به تعطیلی کامل دومین سفارت خانه خارجی در کشورمان گردید. البته حکایت ما و انگلیسی­ها و تنفر مردم ما از انگلیس، ریشه­دار و عمیق است، تا جایی که در سال 1358 بسیاری از مردم آن زمان، بسته شدن سفارت انگلیس را در اولویت می­دیدند.

به هر حال طی 3 دهه گذشته، رابطه ایران و انگلیس گهگاه با تنش و فراز و نشیب­های بسیاری هم روبرو بوده است، اما حادثه هشتم آذر علی الظاهر منجر به رفتن انگلیسی­ها گردید و مسأله روابط بین دو کشور را در ابهام قرار داده است. چرا که سفارت ایران در انگلیس هم به حالت نیمه تعطیل درآمده و سفیر ایران نیز به تهران بازگشت.

و اما انگلیسی­ها طی سه قرن گذشته به ویژه در زمان قاجار، کنار روس­ها، دربار پادشاهان قاجار را جولانگاه سیاست­های استمراری و زیادی خواهانه قرار دادند. پشت بسیاری از مشکلات و توطئه­ها علیه مردم ایران قرار داشتند تا جایی که در تجزیه ایران و جدا شدن افغانستان نیز که توأم با اشغال بوشهر بود، نقش بس خصمانه­ای داشتند.

در آن زمان دخالت­های انگلیس در ایران و جهان، بسیار گسترده و چشمگیر بود و بریتانیا یکی از قدرت­های بی­چون و چرای جهان، از آسیا و اروپا و آفریقا تا آمریکا به حساب می­آمد.

بنابراین تنفر و انزجار ملت­ها و مردم ایران از انگلیس، ناشی از عملکرد استثمارگرانه دولت انگلیس و ارتش پادشاهی بریتانیا بوده و هست. اما آنچه امروز رخ داد، ناشی از حمایت از تحریم­های آمریکا و اروپا بود که با تحریم بانک مرکزی ایران از سوی انگلیس، منجر به نارضایتی و برخورد دولت و مجلس گردید تا جایی که مجلس با تصویب طرحی، خواستار کاهش روابط میان ایران و انگلیس گردید.

اما مصوبه به دولت ابلاغ نشده، با ورود به سفارت انگلیس، مسیر قانونی کار متوقف شد و این دولت انگلیس بود که بابت حوادث سفارتخانه و باغ قلهک، به تعطیلی سفارت خود اقدام کرد و بعد سفارتخانه ایران در لندن را نیز وادار به تعطیلی و سفیر و کارمندان را مجبور به بازگشت کرد.

یقینا دنیا تنها آمریکا و اروپا نیست، اما آنچه امروز همه دولت­ها را مجبور به داشتن روابط می­کند، رقابت میان دولت­ها و کشورهاست. به ویژه آنکه از نظر جمعیتی و انسانی، روابط میان مردم دنیا هر روز بیشتر و نزدیک­ و عمیق­تر می­گردد.

بنابراین با توجه به کم بودن داد و ستدها با انگلیس و مراودات فی ما بین، قطع شدن این روابط هولناک­ نیست. هرچند که نباید از یاد برد که برعکس انگلیسی­ها که تعداد افراد و وابستگان سیاسی و دیپلماتیکشان به چند صد نفر نمی­رسد، صدها هزار ایرانی ساکن انگلیس هستند و چند هزار دانشجوی ایرانی در آن کشور مشغول تحصیل هستند، که این بسته شدن سفارتخانه­ها و کاهش روابط، بسیاری از هم وطنان را در آن کشور با مشکل روبرو می­سازد.

یقینا آنچه در واکنش به حرکت دولت انگلیس، یعنی تحریم بانک مرکزی، داشت صورت می­گرفت، یک حرکت کاملا منطقی و معمول بود. یعنی دولت ما در مقابل دولت انگلیس، و مجلس ما در مقابل مجلس انگلیس، موضع گیری می­کردند.

متأسفانه این روند با رویداد روز هشتم آذر و حمایت رییس مجلس (قوه مقننه) و رییس قوه قضاییه، عملا دولت (قوه مجریه) جا ماند و در عملی انجام شده قرار گرفت تا جایی که در ابتدا، سکوت را پیشه کرد و سپس با ابرای تأسف سخنگوی وزارت خارجه و عذرخواهی صالحی وزیر خارجه در کنفرانس افغانستان در بن، سعی کرد که روال قانونی برخورد با انگلیس را پیشه کند.

قطعا همان طور که ذکر شد، انگلیس همه دنیا نیست، اما در شرایطی که برخی کشورها و در رأس آنها اسراییل تلاش می­کنند که فعالیت­های هسته­ای ما را بیش از پیش زیر سؤال ببرند، نیاز به تلاش­های دیپلماتیک و سیاسی به ویژه در اتحادیه اروپا، امری حیاتی و سرنوشت ساز بوده و هست.

طبعا انگلیس یکی از اعضای اتحادیه اروپاست، و عضویت در اتحادیه­ها به منزله برخورداری از حمایت اعضای اتحادیه­هاست. بنابراین بستن سفارت انگلیس، منجر به رویارویی ما، نه تنها با انگلیس، که با اعضای اتحادیه اروپا نیز می­گردد. لذا واکنش­های روزهای بعد از سوی برخی از روحانیون و مسئولین و رد بسته شدن سفارتخانه­های دو کشور نیز، برای جلوگیری از سوءاستفاده­ های ابزاری از رویداد هشتم آذر است. آن هم در زمانی که ما نیاز به دور کردن توجهات به سمت و سوی کشورهایی که در صف فشار بر کشورمان هستند، داشتیم.

یقینا رابطه ما با انگلیس، به حداقل سطح خود طی این سه دهه رسیده است، اما هیچ گاه این روابط به طور کامل نمی­تواند قطع گردد. چرا که نیاز به دیپلماسی و گفتگو در سطح کاردار و کنسولی با هر کشوری برای حفظ منافع احساس می­شود.

نمونه بارز و آشکارش، فعالیت دفتر حفظ منافع بین ایران و آمریکاست.

پس بهترین کاری که می­توان در برخورد با زیر پا گذاشتن حقوق مردم و کشور کرد، رویکرد منطقی و جلب حمایت­های قانونی و بین المللی است تا خدشه ­ای متوجه مردم و کشورمان نگردد و بازی نخوریم.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها